/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Menu-linien i XP starter langsomt!!!
Fra : ostemanden
Vist : 514 gange
100 point
Dato : 04-09-02 20:38

Jeg har kørt XP uden fejl i lang tid, men nu er min menu-linie meget lang tid om at blive helt færdig med at loade frem... Det tager den knap 2 minutter at starte op og være HELT klar! Er der nogen der har en logisk forklaring, og evt. en løsning????

På forhånd tak!

MVH Jens Knudsen AKA Ostemanden!

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 05-09-02 00:31

hvis det er det jeg tænker på så kan du gøre dette

du kan gå ind i regedit og der søger du efter ordet MenuShowDelay
og når du har fundet den ændre du tallet til 5 eller 50 for som standard er win xp sat op til 400
når du har ændret den søger du vidre ved at trykke på F3 den vil måske finde flere og dem ændre du også til 5 eller 50
det gør indtil du ikke kan finde flere med ordet MenuShowDelay

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 05-09-02 00:59

og du kan jo også se på dette sted ( fatst boot )

http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/default.asp

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 05-09-02 10:34

caine >>> det var jo lige det
men 1 er f..... for hurtig for min maskine så derfor valgte jeg 5/50

7468756E646572626F78203D2064656E20746F72646E6572206F67206C796E65722062617265206465727564206166

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 10:22

"ostemanden" <ostemanden.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Qhsd9.52419$ww6.3851207@news010.worldonline.dk...

> Jeg har kørt XP uden fejl i lang tid, men nu er min menu-linie meget
> lang tid om at blive helt færdig med at loade frem... Det tager den knap
> 2 minutter at starte op og være HELT klar! Er der nogen der har en
> logisk forklaring, og evt. en løsning????

Prøv at downloade Bootvis. det er et lille program Microsoft har lavet, der
kan analysere startup på en XP maskine. Her kan du få en ide om hvad det er
der tager så lang tid at loade. Højest sandsynligt er det et
antivirusprogram eller måske netværket.
http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/BootVis.asp

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 05-09-02 18:10

Tak for rådene, men min MenuShowDelay værdi = 0... Kan det stadig være det???

Kommentar
Fra : Kennyrl

Dato : 07-09-02 12:43

Det kan vel ikke være så simpelt som at du har en masse genveje på Start menuen eller et billede som baggrund der fylder meget?? (Skulle lige høre)

Kommentar
Fra : Kennyrl

Dato : 07-09-02 12:44

Eller din hardisk(e) er næsten fyldt(e)??

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 07-09-02 13:06

Nej, det er ikke derfor... den loader hele srkivebordet klar, og den viser startmenuen, men fører jeg musen hen over menuen bliver den til et tænkeglas... Og der går typisk et til to minutter før den er helt klar!

Kommentar
Fra : Kennyrl

Dato : 07-09-02 13:13

ok..hmmm

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 13:23

det kan jeg godt forstå
prøv nu at åbne MSCONFIG og fjern alt det crap du har der
og så klik på
start , programmer . start ( den skal væere tom )

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-09-02 13:24

Hej Jens,

det lyder til at den loader en del under opstart... der er her en liste over programmer der godt ka' slås fra... "Startup Programs - Useless"... -->
http://www.greatis.com/regrun3useless.htm
hvis du sku' ha' nogle af dem... du ka' slå dem fra vha. MSconfig...

start --> kør --> indtast "msconfig" tryk ok... gå her ud til fanebladet yderst til venstre hvor der står start/startup eller noget i den stil...

hvis du er tvivl... mht. nogle af programmerne, ka' du evt. skrive dem ned og smide dem her på siden...

en anden ting du også ka' gøre er at downloade Ad-Aware, og få fjernet spyware...
http://www.lavasoftusa.com/
hvor du på siden om download ka' finde stederne hvor du ka' downloade den, samt de nyeste opdateringer til den... -->
http://www.lavasoftusa.com/downloads.html
hvis du er tvivl om spywaren og de andre processer den kommer frem med, ka' du også klistre det resultat den kommer fram med herinde, så ka' vi prøve at kigge på det...

til sidst og ikke mindst, så prøv at se efter om der ligger noget i... -->
start --> programmer --> start... (evt. også skrive det ned)

når alle disse overflødigheder er fjernet sku' det gå noget hurtigere med loadingen af WinXp, samt så vil det også gå noget hurtiger med at timeglasset er væk...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 13:31

og så lige en ting til
jo færre iconer du har til at ligge nede ved siden uret jo bedre
men dit antivirus og firewall skal du selvfølgelig ikke slå fra medmindre når du vil defragmentere

her er også lige et link til en yderst effektiv regcleaner ( den er også oversat til dansk /freeware )http://www.vtoy.fi/jv16/shtml/regcleaner.shtml

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 07-09-02 13:37

Hej Strarup! hmm.... jeg var inde i msconfig, og dette er hvad min computer starter op:

Mouse32a = Nogle driver til min trådløse mus... Har virket efter jeg har købt den, så det kan ikke være det!
taskswitch = ANER ik hvad det er...
NeroCheck = Et eller andet med mit brænderprogram Nero Burning Rom... Er dette nødvendigt???
ctfmon = Aner ikke hvad det er...
msmsgs = Vist nok MSN Messenger Service
Winzip Quick Pick = Hurtigtstart til winzip... virkede også efter at det blev installeret, så det er heller ikke det!

Ved du om der er noget af det er er overflødigt???

MVH Ostemanden

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 13:39

Strarup >>> jeg tror vi 2 tænker nogenlunde ens efter jeg har set en del af dine svar rundt omkring
men er du enig i at der er formange der har windows xp problemmer både på den ene og den anden måde
_________________________
^^^^
(o)(o)
--ooo--(__)--ooo--
~~~

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 07-09-02 13:50

Hej Jens,

Mouse32a ville jeg ikke slå fra... men ellers de andre du nævner, ka' godt blive slået fra...

en anden startup liste er denne her... "Startup Programs - At Your Option"... -->
http://www.greatis.com/regrun3atyouroption.htm

CTFmon ka' godt slås fra... men du ka' få mere information om hva' den er her... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q282599&
men det skader ikke at slå den fra...

Winzip Quick Pick, ka' også godt slåes fra...

det samme ka'... msmsgs.exe (Microsoft MSN Messenger Service), det der gælder for disse filer, er at de ikke er livsnødvendige... og jo ikke bliver brugt hele tiden, og jo så derfor lige så godt ka' vente med at blive startet til man ska' bruge dem...

den eneste jeg er lidt i tvivl med er NeroCheck... men midt umiddelbare bud er at den sandsynligvis også ka' slåes fra... med mindre den bliver brugt til at inialitisere brænderen med... men prøv at slå den fra... og efter opstart så prøv at brænde en CD, ka' du det, så ka' den også roligt slåes fra...

men ellers har du prøvet Ad-Aware?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-09-02 13:57

Hej Thunderbox,

Yup...

der er en del der har problemer med XP, men også med de andre versioner af Windows...

men her på det sidste synes jeg at der har været en del, problemer som har mindet om hinanden... specielt mht. opstart af WinXP... jeg tror at inde for en måneds tid er dette det 4. eller 5. indlæg der omhandler opstart og WinXp...

men jeg ved ikke lige om det var det du mente...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 14:02

NeroCheck kan godt slåes fra
for den sags skyld også resten undtagen Mouse32a
den er man nødt til at forsøge sig med for da man ikke kender hans mus
på min egen er der kun 4 ting der køre
nemlig antivrus1; antivirus2; firewall1; firewall2
men kunne dog nøjes med 2
ellers er alt andet crap slået fra
for den sags skyld er der overhovedet ingenting der behøver at starte op derindefra da det sker via services

Kommentar
Fra : thunderbox

Dato : 07-09-02 14:24

hej Strarup >
jo det var faktisk lige det jeg mente
så derfor vil jeg forslå dig at du sætter dig ned og samler de info omkring winxp og skriver et samlet tip
for jeg har bemærket at herinde er der nogen der har mere status end andre
(206A615F6A615F206A612020736964206E7520696B6B65206D6564206465742064756D6D6520736D696C20 )

jeg kan huske win3.0 da den kom ( det er måske derfor jeg ikke rigtig slipper min gode gamle dos endnu)

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 08-09-02 09:33

Hejsa Strarup og Thunderbox!

Mange tak for jeres råd+vejledning, men det har stadig ikke hjulpet... men jeg har fundet en midlertidig løsning (indtil jeg formater hele lortet... og lægger windows 98 el. me ind)... Jeg sætter bare computeren i dvale-tilstand hver gang jeg går fra den og jeg ved at jeg kommer tilbage igen efter et stykke tid... Men ved jeg at der nok går et par dage, så lukker jeg den ned... Men dvale-tilstand virker... Der går 3 sek, så en den i dvale, og mellem 8-9 sek, så er den ude af dvale... det fungerer egentlig meget godt...

Men tak for jeres råd... Det er faktisk rart at man kan få hjælp fra nogle andre når det ser mest sort ud!

MVH [IRA] - Ostemanden!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 08-09-02 09:35

ups... jeg glemte lige noget...

I har ret mht. at der er mange problemer med XP... derfor genistallere jeg et af de go'e gamle systemer igen :)

og forresten Strarup, tillykke med den lille :) ... jeg læste om det i et andet indlæg i musik!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 09-09-02 13:59

Okay... jeg ved altså ik lige hvad der sker med min computer... Men nu virker den... Den starter normalt op igen... Jeg ved ikke hvad jeg gjorde (og om jeg gjorde noget i det hele taget), men nu kører det igen.. så jeg vil vente lidt med at skifte mit OS ud... Men tak for hjælpen... Jeg acceptere Thunderbox's svar, da strarup har flere point end thunderbox... ;)

Jeg håber ikke der er nogen sure miner, strarup :)

Men endnu igen tak fordi i gad at stille jeres hjælp til rådighed...

Mvh [IRA] ostemanden!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 09-09-02 14:00

eller.... undskyld... jeg mente omvendt mht. pointene... :)

Strarup, dit svar bliver accepteret! :)