/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Watt = Lux
Fra : goodfriends
Vist : 2070 gange
140 point
Dato : 27-02-05 16:11

Sidder og tænker....

Er Watt i Lamper Lys = effekt i Watt = Varme

Eks. et badeværelse skal bruge en varmekilde på 1500 Watt, kan jeg installere 15 x 100 watt Pære.

og Findes der en formel, der kan omregne Watt = Watt

Good Friends Out

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-05 16:33

http://hemsidor.torget.se/users/b/bohjohan/convert/conv_e.htm

...aner det ikke ???

Men jeg er temmelig sikker på energiomsætningen er den samme = ender i varme. Altså Watt = Watt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 27-02-05 16:39

Lux er en lyseffekt som naturligtvist forårsager en energieffekt men da disse to tilstande ikke har en direkte relation til hinanden så har vi næppe en formula dertil.
Hvis du bruger 1500 Watt til belysning i dit badeværelse så vil der nok være meget lys og sikkert temmeligvarmt, det vil nok være mere fomålstjemligt at anvende en elektrisk varmekilde på et par 100 watt som udmærkes sig med en fortrinsvis infrarød stråling.
Watt = Watt du mener vel Watt = Lux svaret er så vidt jeg husker nej med mindre at vi skal anvende relativitetsteorien
Mvh Ow

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-02-05 17:29

en ting er sikkert det er en meget dyr løsning få at varme et badeværelse op og hvoedpine kan det også give:
gulvvarme er den bedst varme form der er

her er et par gode sider
http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/elforbrug.php
http://www.netleksikon.dk/g/gl/glodelampe.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-05 18:23

På Dansk :

Tager du en lukket kasse med rumtemperaturen 0 g. celsius vil temperaturen stige lige meget, om så du fyrer 1000 Watt af i et strygejern, en el-sav, en arbejdslampe, en boremaskine eller en hårtørre. Det er et lukket system og derfor ender al energi i varme og temperaturstigningen vil være ens, uanset hvorledes eller til hvilket arbejde energien tilføres.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-02-05 18:24

..når man ser bort fra entropien

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : goodfriends

Dato : 27-02-05 20:06

pga. den store intiresse, vil jeg lige lade opgaven stå 1 dag mere, da
der kom så mange svar, og forklaringer på mit

Er Watt i Lamper Lys Lux = effekt i Watt = Varme

på for hånd tak

Good Friends

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 27-02-05 20:36

En gammel 'tommelfingerregel' siger at en 100W's glødepære afgiver ca. 94 watt som direkte varme, resten bliver til lys.
Lysstofrør har en meget bedre udnyttelse af energien (til lys).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-05 20:57

Watt = Watt, og alt hvad du putter ind i en lyskilde af elektrisk eller kemisk eller mekanisk effekt bliver i sidste ende til varme. Lyskildens art bestemmer hvor meget af det, der undervejs kan opleves som lys. Hvis du brænder de 1500 W af i varmeslanger i gulvet, vil der være kulsort for dine øjne, ligeså med en elektrisk panelradiator. Hvis du fyrer hele effekten af i lystofrør, bliver der meget lyst, i halogenlamper noget mindre og i prdinære glødelamper endnu mindre, men nettoresultatet er lige meget tilført varme til dit badeværelse i hvert sekund. Personlig ville jeg så nok bruge de 1000 Watt på gulvvarme og resten på lys. Hvis gulvet er varmt, blir man nemlig ikke så kuldskær på kroppen, bare fødderne har det godt, og så kan man holde en lavere temperatur i rummet uden at det føles ubehageligt.
Elvarme er da ret dyrt, men det er en dejlig fleksibel varmekilde, som oveni er nem at styre og regulere. I et feriehus er det nærmest perfekt.
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 140 point
Dato : 27-02-05 21:12

goodfriends -> Jeg tror du ikke har forstået at 2 forskellige 100 W. pære sagtens kan afgive forskellig lysmængde regnet i Lux.

Citat
Lys består at flere delelementer, så derfor er hvert enkelt element forklaret nedenfor :

WATT
Watt angiver lysstofrørets eller pærens effekt..

LUMEN
Lysstofrørets totale lysstyrke.

LUX
Lysintensiteten målt på overflade

CRI
Farveægtheden målt I forhold til naturligt sollys

KELVIN
Farvetemperaturen/farvespekteret .

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : goodfriends

Dato : 01-03-05 19:41

Tak for svaret molokyle.

Omkring Watt og Varme

GoodFriends Out