/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Disken er tom?
Fra : XcaliBerG
Vist : 475 gange
220 point
Dato : 04-09-02 17:14

Jeg har for et par måneder siden, købt en brugt comp.!
Dem der solgte den sagde den havde en 8 GB HD - men den var på 4 GB, samtidig med at den var lavet til FAT32, så den fik dobbelt så meget plads, hvilket vil sige at HD kun var på 2 GB!
Skod nok - men det er ikke mit spørgsmål...

Mit spørgsmål er, om der ikke er en funktion så man kan slå den der besked fra, om at C:\ er fuldt?

Det ødelægger mit CS spil, når den pludselig kommer op!

Min ene HD ( C:\ ) har 1.6 GB ( Ved det ikke er meget - men er meget fattig, og har ikke råd til en større ) og min anden ( E:\ ) har 4GB!

Der er 200 MB, som kan variere fra 100 - 200 MB, fri plads på C:\...

Behøver skod Windows virkelig informere mig 20 gange om dagen om at mit C:\ næsten er tomt?

Kan det ikke slås fra?

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 04-09-02 17:29

Hej

Hvilken version af Windows er det??? Hvis det er XP kan man gøre det ved at højre klikke på My computer/denne com. --> Advanced --> find error reporting/fejl meddelser... dette virker i windows XP.. men kan sikkert relateres til tidligere versioner af windows...

Held og lykke

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 04-09-02 17:38

Det er Windows 98 S.E

== Thomas Genster ==

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-09-02 17:42

Hej XcaliBerG,

der er lige et par småting jeg ikke helt forstår....

øh... hvordan ska' det forståes fra 4 Gb til 2 Gb?

er du sikker på at det er en FAT32 partition og ikke en FAT16?

og er du sikker på hele harddisk er fuldt ud partitioneret?

det ka' godt være mine spørgsmål lyder lidt dumme, og det er ikke for at fornærme dig, men jeg forstår det bare ikke lige helt... og er derfor lidt forvirret over hva' du mener...

hvilken version af windows kører du med?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-09-02 17:51

Hej Thomas,

du ka' gøre 2 ting...

start --> programmer --> Tilbehør --> systemværktøjer --> Diskoprydning
herefter vælger du så det drev det er på... og i næste vindue... ska' du klikke på fanebladet "indstillinger"... her ska' du så fjerne fluebenet i "Kør Automatik... osv"
herefter sku' den gerne holde op med at poppe op... når den synes den er fuld...

den anden ting er at vente på den selv popper op med Diskoprydningen... og så vælge først der at gå hen til Fanebladet "indstillinger" og slå den fra...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-09-02 17:56

Hej igen,

det funker ikke... den kommer stadig med fejlmeddelsen... har jeg lige fundet ud af da jeg afprøvede det...

tja... det er jo lidt af et problem... det vil nok være nemmere at finde en udvej til at den ikke gør det...

idet det nok bliver svært at slå den fra... samt du muligvis risikere at den så bare crasher, når fejlen opstår... for fejlen bliver jo ikke fjernet af at man fjerner fejlmeddelsen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 16:16

"XcaliBerG" <XcaliBerG.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:Gipd9.51745$ww6.3814311@news010.worldonline.dk
> Jeg har for et par måneder siden, købt en brugt comp.!
> Dem der solgte den sagde den havde en 8 GB HD - men den var på 4 GB,
> samtidig med at den var lavet til FAT32, så den fik dobbelt så meget
> plads, hvilket vil sige at HD kun var på 2 GB!

hvad står der når du starter op ??
kan ikke forstå hvordan 4GB bliver til 2GB

--
mvh
Søren
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 04-09-02 18:49

Hehe - det må i meget undskylde - meningen med det der FAT32 og alt det der var/er:

Dem jeg købte comp. af skrev HD'en havde 8 GB!
Men jeg fandt ud, den kun havde det halve ( 4GB )!
Og bagefter DET, fandt jeg ud af den var konveteret til FAT32 drev, hvilket vil sige, den altså kun har 2 GB i alt!
Men da den er konveteret til FAT32, får den dobbelt så meget plads :)

Håber det hjalp lidt...

== Thomas Genster ==

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 04-09-02 18:53

Fejlen får du når der ikke er plads til swapfilen. Swapfilen er det sted windows bruger når der ikke er ram nok (hvilket vil sige aldrig!!) Du har derfor to muligheder ud over at købe en større harddisk:

Du kan prøve at flytte swapfilen over på den store harddisk, hvis den har mere plads. Det gør du under system i kontrolpanelet. Måske er det nævnt som "sidefil" Jeg kan ikke helt huske

Du kan også nedsætte hvor meget plads swapfilen må optage på harddisken. Det vil sige at du sætter minimum til f.ex. 150 mb, og maksimum til 200 mb, OG SÅ OVERHOLDER AT DER SKAL VÆRE 200 MB LEDIG!
Dette gør du samme sted under kontrolpanelet.

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-09-02 20:23

Hej Thomas,

har du selv partitioneret den, eller bare beholdt den som da du fik den?

for mig lyder det som det er en af følgende ting der er galt...

enten har du evt. kun en Fat16 partition idet den har en max. grænse på 2 Gb, for Win 9x/ME...
(hos win nt/2000/XP er max grænsen på FAT16 4 Gb)... og derved mangler at få partitioneret de 2 sidste Gb...

eller du har evt. kun fået partitioneret de 2 GB af de 4 GB med Fat32... og derved har du ca. 2 Gb upartitioneret harddisk plads tilbage...

eller dit bundkort understøtter ikke partitioner der er større end 2 Gb... (men det tvivler jeg på er tilfældet... så er det ihvertfald et rigtig gammelt bundkort)

eller de har fuppet dig endnu mere ved kun at ha' solgt dig en 2 Gb disk...

eller din harddisk har en allerh.... masse kaputte clusters...

normalt vil jeg ikke anbefale en formatering og en geninstallering... men hvis du har en 4 Gb disk sku' det også være muligt at partitionere de 4 Gb med Fat32...

nu ved jeg ikke helt hvordan dit system er nu... og hvor mange filer du ska' ha' gemt...
og hvor meget fri plads du har på de 2 diske... men hvis du evt. ku' prøve at forklare lidt om det...
du siger C:\ er 1,6 Gb og E:\ er 4 Gb (eller kun 2 GB??) og jeg gætter på CD-rom er D:\

men hvis du ska' i gang med at lave det om, vil jeg forslå at gøre den store af harddiske'ne til C:\ når du har fået det fulde udbytte af den...
men hvor meget fylder de data du ska' ha' gemt i tilfælde af en geninstallation, formatering/repartitionering?

ved du hvilket bundkort du har?

hvis du ikke ved det ka' du kører "BIOS Wizard" herfra... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
her er det direkte link til... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så kreere den "bwz.txt"... så ka' du kopier følgende, som i eksemplet her nede under...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

så ka' vi prøve at finde ud af om det evt. er bundkortet...

står der ellers noget på din Harddisk? (model, nummer osv.)

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 19:30

FAT32 er ikke en komprimering så der er ingen måde den kan gøre en 2GB
disk til en 4GB.
Hvad rapporterer BIOS om størrelsen.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Wed, 04 Sep 2002 15:13:43 GMT, "XcaliBerG"
<XcaliBerG.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg har for et par måneder siden, købt en brugt comp.!
>Dem der solgte den sagde den havde en 8 GB HD - men den var på 4 GB,
>samtidig med at den var lavet til FAT32, så den fik dobbelt så meget
>plads, hvilket vil sige at HD kun var på 2 GB!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 13-09-02 11:43

Hej Thomas,

hvis du gerne vil ha' hjælp, og ikke har fået løst dit problem endnu... vil du så være så venlig at svare på de spørgsmål der er blevet stillet?

det er ikke for at være iriterende... men det er noget svært at hjælpe uden vise informationer...

bl.a. hvilken harddisk det præcist er du har...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 13-09-02 13:37

I må meget undskylde, jeg ikke rigtig svare på spørgsmålene...

Men problemet er jo ikke det, at jeg vil ha mere plads...

Jg vil bare høre, om ikke der var nogen der hviste hvordan man fjernede den f*****g besked, om at C:\ næsten er tomt...

Ikke alt muligt, om mit drev er FAT16 og FAT32, og alt det...
Slet ikke...

Men, der er jo tydeligvis ikke nogen måde at fjerne den meddelese :(

Mvh
Thomas Genster

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 13-09-02 15:06

Hej Thomas,

rolig nu...

prøv at se efter om der ikke står noget på din harddisk som der er disse problemer med... sådan som mærke... model nummer osv...

Prøv at downloade og kør dette program... "Karens Drive Info 2.01"... -->
http://www.karenware.com/powertools/ptdinfo.asp
her ka' du få at vide om det er Fat16 eller Fat32 den er partitioneret med... samt hvor meget plads der er derpå, samt ledigt...
hvis du vil skrive det ned, og så bagefter poste det her på siden...

samt hvis du fortæller hvilket mærke Harddisk producenten er... Maxtor, Western Digital, Seagate, IBM eller andet... så vil det være nemmere at finde en utility der ka' fortælle lidt mere om den...

idet der er et eller andet galt... og for at vi ka' løse dit problem må vi finde ud af hvad det er...

idet den fejlmeddelse tyder på at der er noget galt... og den ka' ikke slåes fra... og umiddelbart synes jeg det lyder til at der eksistere 3 muligheder...

1. du har kun en 2 GB disk...
2. du har en 4 Gb disk der ikke er fuldt ud partitioneret...
3. Din Bios har en Harddisk størelse Limit ved 2 Gb

hvorfor jeg gerne vil ha' du køre den bundkort test... er for at se om det evt. er din BIOS der har en Max grænse på harddisk størelsen...

Og det er som sagt ikke for at genere dig... jeg vil gerne hjælpe dig så godt jeg ka' med at få løst dit problem... men det kræver desvære lidt mere INFO... jeg håber du forstår...

jeg håber for dig at det er Mulighed 2... idet du så ka' få partitioneret resten af harddisken og få fuld udbytte af de 4 Gb... i stedet for at nøjes med de 2 Gb du har nu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : thomas356

Dato : 19-09-02 10:19

du skal højre klikke på denne computer vælge egenskaber - advanceret - indstillinger for ydeevne - virtuel hukommelse - flue ben i ingen sidefil eller også kan du ændre størelsen så du har plads nok fx. 50 mb. det er op til dig.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 19-09-02 10:56

Hej Thomas356,

øh... for det første så er det Win 98 SE Thomas Genster bruger, og ikke Win 2000/XP, hvor det er fremgangsmåden... i Win 98 er det bare Fanebladet "Ydeevne", den hedder...

for det andet er det ikke altid lige heldig at ændre i den virtuellehukommelse, med mindre man har ram nok og virkelig ved hva' man har med at gøre... det den virtuelle hukommelse bliver brugt til er når man ikke har ram nok, hvor operativ systemet så bruger en del af harddisken som en slags extra hukommelse...

og så vil det du foreslår ku' risiskere at gi' andre konsekvenser der nok ville være mere trælse, end at få et vindue der fortæller at der ikke er mere plads på disken... idet en af tingene er at Win98 muligvis slet ikke vil køre og ku' starte Win98... eller den vil crashe ret uhæmmet, og komme med en del af de velkendte blåskærme...

det er ikke for at kritisere dig eller noget... jeg synes bare det vil være synd for Thomas Genster ska' ha' flere problemer at slås med...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-10-02 07:25

Hej TG,

er du kommet videre?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 22-10-02 15:29

Nope - slet ikke ....
Kan man ikke få support af microsoft ?
Selvom det nok er det mest bøvlede nogensinde ....

Kontakt siden, ligger et eller andet sted, godt begravet ....

Men I skal alle ha RIGTIG mange tak, fordi I gad og hjælpe mig :)

Mvh
Thomas Genster

Kommentar
Fra : XcaliBerG

Dato : 22-10-02 15:39

Og forresten - så HAR jeg 4 GB på min harddisk - det er bare en 2 GB FAT16 der er partioneret ( eller hvad det hedder ) til FAT32 og har fået 2 GB ekstra, så den i alt har 4 GB !

Kommentar
Fra : Anco

Dato : 01-11-02 11:31

Jeg kiggede lige en smule på alle de informationer du har givet, jeg skal ikke forsøge at spille klog på noget med hensyn til den hardisks partitioner.
Du skriver i starten at du har en 1,6 Giga harddisk, og hvis jeg har forstået dig ret, så er det denne du har installeret windows på.
Det skal lige siges at 1,6 overhovedet ikke er særligt meget til en primær harddisk, man kan meget hurtigt komme til at fylde den for meget med programmer og meget andet.
Derfor vli jeg lige høre dig, hvor meget plads har du på dit c: drev ledig, og er der muligvis nogle programmer der kan flyttes over til den sekundære med 4 giga???
Der er kommet nogle gode forslag, med ændring af sidefil og slåen fra i diskoprydning, og dette vil også virke noget tid, men du vil meget hurtigt opleve at du mister noget ydelse.

Jeg resumere, mit råd til dig vil være at du rydder op på din harddisk, og derved får plads nok til at windows kan udfolde sig frit!!!

Andreas

Kommentar
Fra : Ren_dat

Dato : 05-11-02 16:19

Jeg bruger Sisoftware sandra til at finde fejl i ydelser .

Kommentar
Fra : Ren_dat

Dato : 05-11-02 16:22

til hardisken ville jeg instaler partitionMagic der vil løse alle problemer der.