/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Udregning af pH i en opløsning
Fra : malte789
Vist : 3485 gange
70 point
Dato : 26-02-05 22:43

Jeg har to spørgsmål til en rapport, jeg er ved at skrive!

Jeg skal udregne pH i en skilletragt:

150 mL af en blanding med benzoesyre, naphtol og butylacetat opløst i ethylacetat tilsættes 75 mL af en 5 % w/v opløsnig af natriumhydrogencarbonat i vand. Hvad er pH?

Vandfasen tappes af, og der tilsættes nu 75 mL 0,5 M natriumhydroxid. Hvad er pH i denne opløsning?

Kan nogen hjælpe mig?

Kommentar
Fra : karet

Dato : 26-02-05 23:44

Det finns ett bra gratisprogram på KTH.se i Stocholm , det heter Medusa och går att ladda ner till din dator.
Räkna ut alla dina ämnen i mol och sätt in dem i programmet. Tror att bensoesyra och naphtol går att hitta under kolföreningar. Lycka till.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-05 00:48

Jeg kan da ikke regne mig frem til PH ud fra de navne!
Du ved sikkert at PH er minuslogaritmen til brintionkoncentrationen. Når du får en sådan opgave så må du også have en tabel der viser hvor mange brintioner der er i opløsningen Når du har den kemiske formel på de stoffer der ingår, må du have en ærlig chanse for at beregne brintionconcentrationen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-05 20:46

>valde: pH er den negative logaritme til hydrogenion-AKTIVITETEN, altså den tilsyneladende koncentrtion, ikke den virkelige. Og lige så så snart, der dukker andet end stærkt fortyndet saltsyre og ditto natronlud op i regnestykkerne, er de altså ikke lige til at gå til! Kemiske formler alene gør det ikke.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-05 21:01

Pbp-et
Både Ranke- Madsen og svend Bergsø "tror" og siger brintionkoncentrationen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-05 21:06

Tjah - da jeg i sin tid arbejdede på Radiometers elektrokemiske udviklingsafdeling, blev jeg kraftigt belært om det modsatte. Muligvis kan vi mødes der, at man så ikke bare ud af antallet af diverse atomer kan regne ud, hvor mange af dem, der er dissocieret, så man kan få ram på dem med et pH-meter?
mvh
pbp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-02-05 22:51

det kan man jo nok ikke Bergsøe påstår endda at selv i en 1molær opløsning af saltsyre er ikke alle brintioner dissosieret,
Men spørgsmålet går på en udregning af PH

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-02-05 10:19

Ja, men så er vi jo enige! Og malte syvotteni har jo fået en fin adresse i Sverige, så alle er glade.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-02-05 12:39

pbp-et.Nåe, jeg ved ikke, døjer du ikke med at blive enig med dig selv

Kommentar
Fra : malte789

Dato : 28-02-05 18:05

Jeg har fundet ud af det. Når man tilsætter en 5 % af natriumhydrogencarbonat, skal jeg kun regne pH ud i vandfasen. Meningen er, at benzoesyren skal vandre over heri, på sin ioniserede form (benzoat). Det kræver en pH værdi på 1 højere end pKs værdien.
5 % = 50 g/1000 mL.
Natriumhydrogencarconats molvægt er 84g/mol, d.v.s koncentrationen er o,5154g/mol

Natriumhydrogencarbonat er en svag syre. pH regnes nu ud ved at sætte ind i ligningen for svag syre: pH = ½ (pks-log Csyren)

Når man tilsætter NaOH, som er en stærk base, bliver pH oppe omkring 12-13 stykker, hvilket er nok til at få naphtol til at vandre over i vandfasen.

På den måde kan man først tappe natriumsaltet af benzoesyre af, derefter natriumsaltet af naphthol.

Jeg vil lige sige tak for alle indlæg. Måske skulle jeg i spørgsmålet have nævnt, hvad meningen med det hele var?

Jeg synes iøvrigt det er fantastisk man kan få hjælp her. Det vil jeg helt klart benytte mig af en anden gang.

Kommentar
Fra : malte789

Dato : 28-02-05 18:05

Jeg har fundet ud af det. Når man tilsætter en 5 % af natriumhydrogencarbonat, skal jeg kun regne pH ud i vandfasen. Meningen er, at benzoesyren skal vandre over heri, på sin ioniserede form (benzoat). Det kræver en pH værdi på 1 højere end pKs værdien.
5 % = 50 g/1000 mL.
Natriumhydrogencarconats molvægt er 84g/mol, d.v.s koncentrationen er o,5154g/mol

Natriumhydrogencarbonat er en svag syre. pH regnes nu ud ved at sætte ind i ligningen for svag syre: pH = ½ (pks-log Csyren)

Når man tilsætter NaOH, som er en stærk base, bliver pH oppe omkring 12-13 stykker, hvilket er nok til at få naphtol til at vandre over i vandfasen.

På den måde kan man først tappe natriumsaltet af benzoesyre af, derefter natriumsaltet af naphthol.

Jeg vil lige sige tak for alle indlæg. Måske skulle jeg i spørgsmålet have nævnt, hvad meningen med det hele var?

Jeg synes iøvrigt det er fantastisk man kan få hjælp her. Det vil jeg helt klart benytte mig af en anden gang.

Kommentar
Fra : 0490

Dato : 25-04-05 13:17

ph er mellem 1 og 6 alså syre

Kommentar
Fra : 0490

Dato : 25-04-05 13:17

ph er mellem 1 og 6 alså syre

Kommentar
Fra : Niller5

Dato : 04-08-05 21:40

find ud af det ved at putte noget ph-papir i