/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar computer - pris kontra kvalitet
Fra : dreyer
Vist : 382 gange
61 point
Dato : 26-02-05 15:30

Har du erfaring med kvaliteten i forhold til prisen på bærbare computere?
Er der f. eks. en god grund til at nogle koster 15000 kr., mens andre koster det halve, selvom specifikationerne er nogenlunde ens (sådan da)? Er en dyr bærbar mere robust eller på anden måde holdbar end de billige?
Betaler man kun for mærket eller får man også noget for pengene når man køber en dyrere bærbar?

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-02-05 15:45

du betaler nået for mærket

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-02-05 15:49

Gode mærker mange penge, og måske lidt ekstra.
Dårlige mærker få penge.

Det er nok et spørgsmål, som det er svært at give det helt korrekte svar på.
Det kræver at vi har indblik i fremstillingspris og avancer.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 26-02-05 16:01

jakjoe: Fremstillingspris er ligegyldig i denne sammenhæng. Det er kvaliteten jeg tænker på. Det kan jo godt være at kvaliteten er god selvom den er billig at fremstille.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-05 16:19

Jeg tror det er svært at finde ud af.
Hvis man spørger ti forskellige, kommer der ti forskellige svar.

Men det kommer vel også an på hvad og hvor meget man bruger computeren, hvor lang levetid den har.

Jeg har en bærbar IBM, en lille halvgammel en, og jeg vælger da at tro på, at pris og kvalitet for en stor del hører sammen.
Måske betaler man lidt fordi det er et kendt mærke, men på den anden side tror jeg heller ikke, at store velrenommerede firmaer med dyre produkter, vil risikere at få et dårligt ry ved at sende noget skidt på markedet.
Men derfor kan man da også godt være heldig, at en billig bærbar er helt ok.
Det er nok bare mere et spørgsmål om at være heldig, hvis der ikke ligefrem findes en uvildig kvalitetskontrol af de forskellige mærker.
Og nu ved jeg ikke lige hvad du mener med robust.
Er det om den kan tåle at blive tabt på gulvet, eller er det holdbarheden med selve det tekniske du tænker på?

mvh dova

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 26-02-05 16:24

dova:
Det er klart at der ikke findes nogen facitliste, men li'som med så mange andre ting, så er der jo ofte ingen sammenhæng mellem pris og kvalitet.
Med robust mener jeg hvor sart den er mht. stød. Eller sagt med andre ord: Skal den behandles med fløjlshandsker eller er den tolerant overfor at blive brugt ude i felten.

Er der nogen der har erfaringer med konkrete billige mærker der bare virker?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-02-05 17:58

Nu har dyre bærbare som regel includeret f.eks. en garanti hvor de henter og afleverer din bærbare hvis der skulle gå noget galt, så det betaler man jo for! Generelt er det osse sådan at jo dyrere end bærbar er, jo bedre komponenter sidder der deri! Så jeg vil mene du får noget for pengene ved at købe en mærkevare bærbar! Du kan tabe en ibm fra ½ meter højde uden der sker andet end nogle skrammer på det ydre, spørgsmålet er om du kan det med de billige?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-02-05 18:10

Naturligvis hænger pris og kvalitet sammen, men der er også andre faktorer der spiller ind. Hvad der er puttet ind i den bærbare, f.eks combi brænder, et godt grafikkort, antal ddr ram, harddisk-kapacitet, mange usb II stik, fire wire, flere kortlæsere osv. Læg bare mærke til at prisen er drastisk højere så snart der er 80MB harddisk i forhold til 40 eller 60MB. Et kendt mærke har i sidste ende også en prisbetydning. Forretninger der har mulighed for at købe store partier hjem ad gangen, har også en betydning på prisen.
Egen erfaring er købt og afprøvet i over 1 år: Medion, uden én fejl eller brake down, ("bank i Computerbordet")!