/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Strømforsyning til bærbar.
Fra : epidedymittis
Vist : 374 gange
20 point
Dato : 26-02-05 14:51

Jeg har, som nogle af jer nok ved, lige købt en acer Travelmate, og alt fungerer som det skal. Min bekymring er så, om det er OK at have konstant strømtilførsel til batteriet, eller om det kan blive ladt "for meget" op, og dermed tage skade!? Kan batteriet tåle at lade op konstant, eller skal jeg tage stikket ud en gang imellem?

Pft Epi.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 26-02-05 15:00

Hvis du har den i stikket heletiden skader det batteriet.
du skal lade den tømme batteriet en gang i mellem,
hvis du vil køre på strømforsyningen i længere til så pil batteriet ud
så holder der længere.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 15:03

det er nok et li-Ion batteri du har - og da der af og til advares om at man skal have et ekstra batteri med hvis man ikke lige er et sted hvor man kan oplade - tyder det på at det åbenbart skal sidde i konstant.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 15:05

li-Ion batterierne har en levetid på ca 4 - 4½ time - ser jeg lige om en acer travelmate

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 26-02-05 15:35

Synes svarene støder mod hinanden. Batteriet er et lithium ion ja, men skal jeg lade det løbe tør ind imellem eller ej?

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 20 point
Dato : 26-02-05 16:10

Et litium-ion batteri kan godt tåle sjat-ladninger, og din bærebare har jo sikkert indbygget en ladeautomatik, som holder batteriet ved-lige.

Det var værre før i tiden, da man startede med Ni-Cid batterier, som fik memory effekt og kunne ødlægges på en måned, hvis man sjatladede på dem.
Så kom Ni-Mh som var mindre sårbare, men stadig skal de aflades en gang imellem.

Li-Ion er nok det batteri som er bedst til formålet. Det har da også en langt mindre selvafladning.

Iøvrigt findes der billadere til din PC, som kan lade den op fra et 12 volt system, selv om du normalt lader op med en spænding omkring de 19 volt +- et par volt, alt efter mærket.

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 27-02-05 09:58

Tak for svaret severino. Lige et ekstra spørgsmål: Jeg er jo ikke så klog inden for området, men er det korrekt hvis jeg antager, at pcens ydeævne bliver markant nedsat, når man kun kører på strøm fra batteriet? Jeg synes computeren bliver noget sløvere generelt, selvom jeg har sat den helt op, så den bruger så meget batteri som muligt (performance 100%, brightness 100%, osv) ?? Håber mit spørgsmål forstås, trods den noget ringe forklaring.

Epi

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-02-05 11:02

Det mener jeg ikke at skulle have nogen betydning, så længe der er strøm nok på batteriet. - Men når du køre fuld power, som du åbentbart gør, så bruger den også mere strøm.
Normalt når den kun køre på batterier, så vil den sætte harddisken i stå, når den ikke bliver brugt, og skal derfor først bruge tid på, at få sat den i omdrejninger, før der kan læses fra den eller skrives til den.

Prøv at se denne mulighed som jeg nævnte tidligere. - T. Hansen har også postordre!
http://www.thansen.dk/product.asp?c=415287726&n=593816383&pn=802061085