/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Problemer med ATI-kontrolpanel
Fra : zxcvbnm1
Vist : 569 gange
50 point
Dato : 26-02-05 13:24

Jeg har just fået reinstalleret min mskine, men har problemer med skærmen og grafikkortet. Det er et Radeon 9200 SE. Tidligere havde jeg et ATI-kontrolpanel, hvor jeg kunne vælge forskellige indstillinger men det er der ikke mere. I egenskaber for kort står der vgaSave. Skærmen er en difusion 17" TFT, men i egenskaber står der standardskærm. Kan du evt hjælpe mig videre. Da jeg købte maskinen havde jeg også problemer med skærmkortet (eller rettere driverne), og det betød indlevering til værksted, men det ville være rart at undgå dette.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 26-02-05 13:26

Hejsa

du kan finde div. drivere her
http://www.ati.com/support/driver.html

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 13:48

prøv at se under start - indstillinger - proceslinie og menuen start - fanebladet proceslinie - tilpas - og se om ati screen (kontro)l ligger under tidligere elementer - og sørg for at den igen lægger sig hvor den skal være

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 26-02-05 14:02

Til miritdk: Jeg fandt ATI-ikonet og valgte vis altid. Genstartede PCén og nu er der blot sort skærm. Jeg når at se XP-opstartsbilledet, og så bliver skærmen sort. Hva´ har jeg gjort galt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 14:09

egenskaber for skærm - indstillinger - der kan du vælge - gå evt i avanceret og kig på fanebladet skærm.

kan jo være dine problemer er af en grad så du skal gøre noget andet - men min gik også i sort et par gange - men fixede åbenbart sigselv

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 26-02-05 14:13

Nu kører den igen, men jeg kan hverken se skærm eller skærmkort under indstillinger.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 14:22

skulle da lige undre mig om du ikke kan det - men så prøv avanceret under indstillinger i egenskaber for skærm og se i både skærm og kort - under sidste får du mulighed for at vise alle tilstande (knap forneden)

Har du været i denne computer( højreklik) - egenskaber - hardware - enhedshåndtering for at checke om alt virker ok ???? (ingen gule advarsels skilte) ???

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 26-02-05 14:31

Jeg har et grafikkort magen til dit og jeg hentede driver her.http://www.ati.com/support/driver.html
Tryk på windows xp
tryk graphic driver
tryk radeon family
Og tag den der fylder 29,1 mb.Det virke fint på min,jeg kunne ikke spille Painkiller før jeg fik den installert

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 26-02-05 14:37

Til jangchr: Det har jeg prøvet men får følgende fejlmeddelelse: Installationsprogrammet kunnet ikke færdiggøre installationen.. Prøv at installere en standard VGA driver til din skærm, før du kører installationsprogrammet igen.
Til miritdk: Der var tidligere et guld advarselsskilt, men det er der ikke mere.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 14:53

hvordan kører det hele så nu ?????

gør dig selv en tjeneste og lige kør "ret fejl i filsystemet automatisk" under scandisk og genstart.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 26-02-05 15:08

Til miritdk: Der er ingen forskel. Hvor finder jeg scandisk. Jeg troede den var under tilbehør/systemværktøjer.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 15:13

åh - sorry
denne computer - højreklik på c- drev - egenskaber - funktioner - undersøg nu - og så som beskrevet før - det tager ingen tid.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 26-02-05 15:28

Til miritdk: Tak. Nu fandt jeg funktionen. Jeg kunne ikke få lov før jeg havde genstartet på grund af udelte filer (eller noget i den retning). Nu er det gjort.
Jeg har stadig ikke fået løst problemet. Hvad kan det betyde, at windows foreslår at installere en standard vga-driver og hvordan gør jeg evt. det. Kan jeg give nogle flere oplysninger til løsning af problemet?

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 26-02-05 15:56

lige en detalje mere: tidligere havde jeg en mulighed for at lade skærmen gå i stand-by når jeg lukkede ned. Denne mulighed er nu "nedblændet" så den ikke kan vælges - giver det nogen mening.

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 26-02-05 16:54

For at installere en standard VGA driver, skal du gå i enhedshåndtering - find dit grafikkort - slet det og genstart computeren. Nu skulle din computer gerne finde dit grafikkort og installere en standard VGA driver, når det er gjort installerer du din ATI driver.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 26-02-05 17:32

Til otto65: Når jeg går til enhedshåndtering kan jeg IKKE finde noget grafikkort, og det er sikkert det der er en del af problemet

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 18:30

otto65 har ret - men kan du ikke finde noget grafikkort så er jeg blank
radeon ????????????)
bortset fra: hvis du har genindlæst/kørt restore - så ville jeg forsøge igen for at få alt det med der måske er smuttet . det kan i hvertfald rette op på fejl hvis noget kan - men det er jo ikke sikkert du lige har lyst til det
at du ikke kan bruge standbye funktionen kan have noget med strømstyringsmodellen at gøre - prøv dig frem og husk at gemme - så skal du nok finde det.
øhhh - når din pc foreslår dig at installere vga kan du så ikke klikke på ok og så gør den det automatisk ?????????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-02-05 18:46

Tror du mangler nogle bundkortdrivere! Prøv at gå ind under Kontrolpanel > system > hardware >enhedshåntering og se om der er nogle gule spørgsmålstegn der?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 18:49

tedd - 14:37

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-02-05 18:51

Ok miritbabe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 18:54

Tedd .....du ka´selv være en babe ( sød gris forresten )

hvis jeg var zxcvbnm1 så ville jeg have kørt restore for længst -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-02-05 18:56

hvis du højreklikker på ati ikonet har du muligheder for troubleshooting etc - har du forsøgt det ???????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 00:27

håber du kigger forbi i løbet af imorgen -øhhh idag og fortæller hvad du er nået til - der må jo være en løsning

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 27-02-05 02:45

Må lige spørge, har du ikke et ikon i enhedshåndtering der hedder skærmkort, hvis ja, så prøv at slette det og genstart dyret, for som miritdk skriver må der være en løsning som en af os med lidt held og erfaring kan hjælpe med. Vi skal dog bruge lidt flere infomationer, så vi sammen kan finde ud af at løse problemet.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 27-02-05 10:58

Foreløbig tak for indsatsen. Jeg håber vi i fællesskab kan løse problemet.

Jeg har ikke noget ikon på proceslinien. Programmet kan tilsyneladende ikke installeres.
Jeg kan ikke se noget skærmikon i enhedshåndteringen.
Jeg har ikke kørt restore (ved ikke helt, hvad det er - bortset fra at det er et program, der genskaber)
Jeg har repareret XP flere gange.
Jeg har forsøgt at installere driver og program fra ATI (det er her jeg får meddelelsen om, at indtallationen ikke kan fuldføres - foreslås at installere en standard VGA-driver.

pt kører min skærm i 1280X1024 men den "bølger", når jeg fx scroller. Når jeg afspiller DVD hakker både lyd og billede (det har tidligere kørt helt perfekt i full screen).

Håber dette kan bringe os lidt nærmere en løsning.'
mvh
zxcvbnm1

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 11:08

hov - du fik da ikonet tilbage på proceslinien igår ikke ??? Det skrev du da !

restore er netop at genskabe alt som det er sat til fra starten - fra fabrikantens side. (hvis du ikke har noget liggende af betydning vil det genskabe alt og udelukke fejl under normale omstændigheder)

Jeg ville nok køre restore for at starte forfra ... om ikke andet så for at spare mig selv for en masse tid og ærgelser.

du skriver ikon under skærmkort - det skal ikke være ikon - bare oplysning der viser dit kort

hvis du har repareret xp flere gange har det så været med held ?????? - altså har alt virket helt og holdent ?????

Hvis skærmen bølger når du scroller - ja - har hørt om det men har aldrig hørt om hvad der hjap

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 27-02-05 11:52

Hvis skærmen bølger når du scroller er det fordi' der ingen skærmkort er installeret. Har du onboard skærmkort i maskinen, så var det måske en ide at prøve at tage dit ATI kort ud og se om det hjælper, hvis det gør det er jeg bange for at det kan være dit ATI kort der kan være defekt...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 12:15

kan vel med held gøres ved at smække xp ind så der søges efter kortet og dermed installerer ?????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 12:16

ups - kan det jo ikke hvis det er defekt

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 27-02-05 12:18

Hvilken Windows bruger du ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 12:21

genialt otto65 - det har jeg slet ikke tænkt over

måske også værd at vide om det er en OEM pc !!!!

Kommentar
Fra : otto65

Dato : 27-02-05 12:21

Hvis du ikke bruger Win XP kan problemet ligge der, for hvis man har XP installeret finder windows selv en standard VGA driver til ens skærmkort og så kan man herefter installere sin ATI driver

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 27-02-05 12:52

Jeg kører XP SP 2 med alle opdateringer. XP var installeret på maskinen, da jeg købte den - så det er vel det man kalder en oem-maskine.
Jeg fik ikonet tilbage i går, men det forsvandt igen.
Jeg har geninstalleret et par gange, men hver gang er jeg blevet bedt om en fil (jeg tror den hedder noget med VIAAGP1 eller noegt i den retning) og den har jeg ikke kunnet finde. Ellers virker XP OK - bortset altså lige fra grafikdelen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 13:12

VIAAGP1 er en systemfil - du kan med held få en ven til at sende den til dig med beskrivelse af hvor du skal sætte den ind - eller fra din udbyder hvis du er heldig

ati ikonet finder du vel igen under tidligere elementer som beskrevet - mon ikke ????

ps... er det en amitech maskine du har ????????? For så er ati jo med - eller ???????

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 27-02-05 15:15

Det er ikke en Amitech-maskine men en MPC Diamond Intel fra Multimediaworld.
Jeg kan godt se ATI-ikonet under tidligere elementer. Det står til skjul når inaktiv.
Jeg har en ATI-CD-ROM, men driverne på den er formentlig forældede. Ihvertfald fik jeg fjernet nogle gamle skærmdrivere og erstattet af nye 2 dage efter jeg havde købt maskinen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-02-05 15:28

Lyder som om du har et via chipset på bundkortet

Prøv at downloade via hyperion driver her
http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2

Udpack og installer i express mode så finder den selv de nødvendige drivere!

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 27-02-05 15:38

Jeg kan installere i Normal eller Quick mode. Hvilken skal jeg vælge

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-02-05 15:39

quick

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 27-02-05 15:52

Jeg har nu installeret og genstartet - stadig det samme problem. Har downloaded endnu engang men nu vlagt Windows XP Embedded SP2 - er det ikke mere korrekt end blot Windows XP?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-02-05 16:00

Hmm? Prøv at starte op i fejlsikker tilstand (tryk F8 under opstart og gå ind under fejlsikker) Når du er startet op der så prøv at installer ATI driverne!

embedded betyder at sp2 er indeholdt i installationen og altså ikke skal downloades seperat!

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 27-02-05 16:07

OK, det prøver jeg. Hvad betyder det egentlig, at jeg stadig kan se ATI-kontrolpanelet under tidligere elementer under proceslinien. Burde det så ikke være muligt at "gøre den aktiv" igen (undskyld mit meget lidt PC-prægede sprog)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-02-05 16:12

Næh den gemmer bare informationen! Det der undrer mig er at du kan køre med 1280X1024 hvis du ikke har en grafikkortdriver inde! følger der en skærmdriver med skærmen? Prøv evt at sætte opløsningen tilbage til 1024x768

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 27-02-05 16:16

nå ok! Det er en tft skærm så behøves det ikke! Er det en du lige har fået så kunne problemet jo komme derfra?

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 27-02-05 16:35

Miraklernes tid er ikke forbi - nu virker det igen (bortset fra at ATI-kontrolpanelet stadig ikke virker). Jeg ved ikke, hvad der har gjort forskellen, men da jeg genstartede efter installationen i fejlsikret tilstand foretog den nogle ændringer i skærmopsætningen og lige pludselig VUPTI, så kunne jeg både se skærm og kort. Nu mangler jeg bare ATI-kontrolpanelet, så er jeg tilbage ved udgangspunktet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 16:40

hvor godt - gæt hvem der havde overset tft skærmen også
for at aktivere ati-kontrolpanelet så skal du lige op i egenskaber for skærm - indstillinger og kigge på de forskellige faneblade
Glæder mig den til tedd kom til

Godkendelse af svar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 27-02-05 16:46

Tak for svaret tedd. Også tak til Jer andre for hjælpen. Jeg regner med at jeg selv kan klare det sidste med ATI-kontrolpanelet - ellers skal jeg nok plage Jer igen. Fortsat go´ week-end.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-02-05 16:47

Jeg er da ikke nogen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-02-05 16:49

vel er du så tedd - en it