/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Trappe med svævende trin
Fra : petedane
Vist : 3364 gange
100 point
Dato : 26-02-05 10:16

Hej,

Jeg er ved at sammenlægge to lejligheder og i den forbindelse skal der etableres en trappe.

Jeg kunne godt tænke mig en trappe med svævende trin - dvs en trappe uden vanger, men hvor trinene er monteret på væggen.

Er der nogen som har set hvor man kan fat på trapper af denne type?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-02-05 12:40

Jeg tror ikke, at du kan købe den slags klar til montering fordi det vil kræve en meget stærk mur og måske endda en mur der er konstrueret til trappen. Det tryk der vil ligge på sådanne trinm vil være enormt.
Hvis du vil anvende den slags løsninger skal du i hvert fald have lavet ingeniør beregninger.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-02-05 12:47

Jeg går ud fra, at det du mener er en trappe der er lavet i betonplader som kun er fastgjort i væg af beton.

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 26-02-05 17:59

Spørgsmålet går ikke på om det kan lade sig gøre eller ej - for det har jeg fået at vide at det kan. Spørgsmålet var hvor man kan få mere information om en sådan trappe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-02-05 21:21

"Alt" kan lade sig gøre, men jeg ville da bare sikre mig, at du vidste hvad det drejer sig om for hvis du har fået bekræftelse på, at det kan lade sig gøre hos dig må de der tør udtale sig også vide hvor det de mener der kan laves, kan fås, eller sagt på en anden måde så er det jo ikke typisk gør det selv arbejde, og derfor er det ikke lige den slags der udbydes i "løs vægt".

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 27-02-05 11:09

Det er selvfølgelig rart at komme med gode råde, men det jeg helt konkret søger er eksempler på hvordan sådan trappe kan udformes, vejledninger og henvisninger til firmaer. Alt der kan være med til at give inspiration.

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 27-02-05 20:37

Hej pededane ,jeg går udfra at din trappe skal laves i træ , for hvis det er i beton er der vel ingen problemer .I mine unge dage som rend istikke dreng hos en snederk, var jeg med til at lave sådan en trappe .Og nu hører du efter, inde ivægen, blev der indmuret en tilpas kraftig jern konstroduktion ,hvor fra der stak nogle jern spyd ud, trappetrinene blev så limet samme af to stykker træ med en liste imellem sådan at der var et hulrum i trinet på ca 20-25 mm ,trinene blev så stukket ind over jern spydene og skruet fast på undersiden .Er det til at forstå, jeg forstår det godt ,men det er da vanskeligt at forklare sådan en ting ,prøv selv at forklaremig mig hvad jeg forsøger at forklare dig ,nå nu må jeg nok hellere forsøge at undgå at rode mig ind i mere ind jeg har rodet dig ind i, i at farklare hvad det er at jeg har forsøgt at forklare dig pu ha. MVH patrol2

Kommentar
Fra : petedane

Dato : 28-02-05 10:26

Hej patrol2,

Tak for dit svar - jeg har forstået. Talte for et par år siden med en bygningsingeniør. Han mente også det var en sådan løsning der skulle vælges - at indmure og bolter en jernkonstruktion i væggen. Ved du om der finder noget der bare minder om standardprodukter på markedet?

Kommentar
Fra : patrol2

Dato : 28-02-05 19:02

Først tak fordi du forstod min nærmest uforståelig forklaring på dit problem,du må aldrig mere spørge om sådan noget mere, man bruger jo hele dagen på at spekulere på hvor får man en trappe med svævetrin ,godt du spurgte mig da jeg ved alt om trapper, undskyld jeg går da op af en trappe hver dag når jeg skal iseng, på nær når mi kone bærer mig.Nå nu bliver vi voksne og opfører os ordentligt, jeg ved det ikke, det er ikke lige mit område idag ,jeg kan lave trinene på mit værksted, men der skal jo ligesom være noget at sætte trinene på , og så var det at jeg kom til at tænke på, hvad med at ringe til et sted hvor man galvanisere, de må vide hvor de trapper de galvaniserer kommer fra .Det er sikkert der du skal begynde din jagt .Jeg tror at alt hvad der heder trapper bliver lavet fra sag til sag, når det er jern vi taler om.Foreløbig gad jagt.
MVH patrol2

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 09-04-05 16:05

har ikke lige læst de øvrige indlæg...
men hvad med en vinkel - f.eks. af et T-profil eller lign. - som blev boltet til væggen med hilti ankre. HErefter monteres en forsatsvæg som skjuler fastørelsen. Trinnet skal så fastgøres til T-profilet og evt. gemmes i en "kasse"/inddækning under trinet.

Dette kræver selvfølgelig at væggen kan optage belastningen - både lodrette og vandrette krafter. Men det er da bestemt en mulighed.