/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
søger golden retriver hvalp
Fra : jimmy_madsen
Vist : 2205 gange
20 point
Dato : 26-02-05 01:52

hej derude vi er to unge med hus som søger en hundehvalp i racen golden retriver pris max 2000 helst i østjyllandsområdet

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 01:57

Til den pris får i ikke en goldenhvalp. De ligger i prisområdet fra 5.500 - 8000 kr.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 26-02-05 08:58

Jeg syntes hvis i kun vil give højest 2000 kr for en hund bør i også gå ind på nogle sider og finde ud af hvad det egentlig koster at have hund. Mad / Forsikring / dyrlæge/ og evt lydighedstræning. Men hvis i køber et gadekryds så skal den også registreres og det koster også dyrt.
Mvh Nanahund.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-02-05 10:50

Jeg mener i virkeligheden, at hunde burde være endnu dyrere. Selv har jeg givet 10.000 kr for min hund, og jeg mener at der er noget psykologisk rigtigt ved at betale mange penge for sin hund. Man skal virkelig VILLE den hund. Man skal virkelig gøre sig klart, at her er et levende væsen, som skal have masser af kærlighed, opdragelse og socialisering. Hundetilbehør såsom hundekurv, halsbånd, snor og hundeskåle er også dyrt. Derudover kommer hundeforsikring (den obligatoriske) samt evt. hundesygeforsikring. Så er der hundeskole. Og så er der foder og legetøj, regelmæssige dyrlægebesøg og når hunden bliver ældre, kan der komme sygdomme ind i billedet (uanset race) og evt. ændret kost samt medicin. Min hund (på 7 år) koster mig på nuværende tidspunkt ca. 1000 kr om måneden i kost, medicin og kosttilskud.
Jeg ved godt, at det slet ikke var det, I spurgte om, så mit svar kan virke meget emsigt, - men hvis I allerede nu søger at spare penge i forhold til at holde hund, så tror jeg bare, at I lige skal tænke jer om en ekstra gang. For det ER dyrt at have hund. Og det bliver ikke billigere med tiden.

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 26-02-05 11:15

Har I prøvet at kigge på internatet.
Hvis ikke i går efter en raceren, så er der oftest mange dejlige hund epå de forskellige internater.... ved også at DCH har noget med videre formidling af hunde at gøre.
Prøv der!
JA husk alle omkostningerne med at have hund, men derfor behøver hunden jo ikke at være mega dyr!!
Der vil altid være nogen der køber hunde af dumme grunde, men de køber dem også om så de koster 25.000kr, så man kan kun minde folk på de udgifter der følger en hund og så håbe at de træffe de rigtige valg.
Så find i jeres drømmehund, men husk at bare 1. dyrlægebesøg koster nemt 1000kr og så kommer der forsikring og lign.

Hilsen
Helle som har en billig men ægte labrador!

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 26-02-05 11:54

Hvis i nu har været rundt i universet og har fundet ud af hvad det koster at have en hund............. Og i nu har bestemt jer for at det skal være en golden retriever, en super dejlig hund der passer til de fleste. Så er der en mulighed for at gå ind på goldens klubside og lede efter en omplaceringshund. dvs. en hund der af en eller anden årsag skal skifte familie. Siden kan findes her: http://www.goldenretriever.dk/
Der er også mulighed for at finde en golden på internat og lignende, og så er det muligt at få en goldie til ca. den pris.
I fuld tillidt til at i ved hvad det betyder at have en hund, stort held og lykke

vh
dorthe, der selv har tre dejlige goldier

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-05 14:31

Hej, VENT med at købe en golden retriever til I har pengene til en med stambog. Sålænge I ikke har en stor, ung hund, så må det jo være muligt at lægge mindst 500 kr til side om måneden, -måske mere. For det er, hvad det koster at have en større hund. Min egen golden kan snildt bruge de første 1000 kr om måneden, -til mad, transport, træning, forsikring, dyrlæge o.s.v. o.s.v. Og hun er ikke engang syg!
En af fordelene ved at anskaffe en goldenhvalp med stambog er, at der er mange flere at vælge imellem. Det er nemt at gå ind på golden retriever-hjemmesiden og se hvor og hvornår der ventes fødsler, og hvornår der er født hvalpe. Dorthe har allerede givet jer linket.

De stambogsløse hvalpe er ikke registreret nogen steder og for det meste bliver de solgt til venner og naboer. Der er ikke så mange familier, der har overskuddet til at opfostre et kuld hvalpe "bare for sjov" og uden at få dækket deres reelle udgifter. Og de reelle udgifter er altså noget mere end 2000 kr pr. hvalp. Især hvis hvalpene skal have en ordentlig start på livet.

Kommentar
Fra : jimmy_madsen

Dato : 26-02-05 15:59

den hund vi søger, er en hund vi ikke skal bruge til noget, andet end at den skal bo hos os som en familliehund, skal ik ud og vises frem, og ha gode papir. det er ikke hvad det koster at ha en hund vi er ude for at få svar på, vi er begge vokset op med hund, så det ved vi altså godt...s

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 26-02-05 16:07

lad være med at gøre det uoverskueligt at have hund.
jo, det koster at fodre en golden retriever, en sæk af det bedste økologiske foder fra Magnusson koster 350,- og der er til godt to måneder til en golden.
Dyrlægeregninger for en ikke syg hund omfatter vaccinationer en udgift på ca 1000,- pr gang - nu hver 5 år.
Træning af goldie i retrieverklubben (kun hvis den har stamtavle og ikke er kastereret) koster omkring 500,- pr år.
Jeg kender ikke priserne fra DCH eller kennelklubben, men jeg vil tro at det ligner.
Derudover skal en rigtig goldie have motion og kærlighed, masser af kærlighed - og det er gratis og nemt at give.

og når det så er sagt, er skal jeg lige nævne at mine goldier er med stamtavle, alle købt til normalpris 7500,- pr hund og de er alle pengene værd - den ene har kostet mig 30.000,- i dyrlægeregning og de andre to har måske kostet 2500,- alt i alt. Der er stor forskel på hvad vore hunde kommer ud for, eller hvilke skader der må repareres. Så det er vigtigt at gøre sig klart hvordan man vil takle en eventuel situation hvor ens hund måske kan komme til at koste penge.

det er dog langt fra alle hunde der koster 1000,- pr måned af have.

held og lykke
dorthe

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 17:33

I kan få en hund til 1200 på Dyrenes beskyttelses internater:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/internat.nsf/SoegInternat?searchview&query=field+Art=Hund&searchorder=4&searchmax=10000&exp=e8682e1ad7f5995fc1256b740068bde5&exp=1189d0132b0aa467c1256f810067a679

Hvis det ikke virker, så gå ind på: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/ og find hundene. Der er pt. ikke ret meget andet end blandinger.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-05 17:37

-------------------------------------Men man ved ikke på forhånd om det er en hund til 300 eller 3000 kr pr måned man anskaffer sig............................

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 26-02-05 18:38

Hmmm....Jeg fandt aldrig ud af hvor meget min hund kostede, før dagen inden jeg skulle hente ham. Pludselig kom jeg i tanke om, at jeg ikke anede hvad han kostede. Prisen var bestemt ikke afgørende, men i det her tilfælde var prisen meget lav. Jeg var næsten helt flov over at give så lidt for ham, på den anden side har han været ekstremt dyr mht dyrlægeregninger.
Generelt ser jeg sådan på det, at købsprisen er en engangsudgift.....De øvrige udgifter kan man ikke spå om, men hvis den rigtige hund er der og den er dyr, så smid de ekstra penge i. Hunden skal du leve med hver dag og det er med at skabe de bedste forudsætninger for at i får et godt liv sammen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-02-05 18:43

Tjahh, vores Golden var ikke dyr. Vi gav 5.500 for hende. Inden dagen var gået, hvor vi hentede hende, havde vi også en dyrlægeregning, fordi hun kløede sig meget i det ene øre. Det viste sig også, at hun havde begyndende ørebetændelse. Den første af utallige. Men selv om hun har kostet os mange, mange tusinde i dyrlægeregninger de 4 år vi har haft hende, er hun det værd. Men alligevel gør jeg nu mit til, at den næste vi køber, IKKE har allergi.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-02-05 08:17

Der er sagt mange rigtige ting i denne tråd om at anskaffe sig en hund. Det bør I tage til efterretning.

Jeg fæstner mig mest ved, at du siger i er unge. Spørgsmålet er netop, hvor unge. Når man er ung lever man ikke det samme stabile liv, som når man er blevet noget ældre.
Det skal man bestemt heller ikke gøre, men når man har en hund er man mindst lige så afhængig, som når man har børn. Det er lettere at tage børn end en hund med rundt, og det er også lettere at få en barnepige til et barn end en hund.
I har kun oplevet at have hund i jeres hjem, hvor jeres forældre organiserede og styrede tingene. Det er lidt som at være vant til at have søskende og ikke egne børn.

A propos dette, ses det ofte at unge som får hund på et tidspukt vælger at få børn, hvorefter hunden ryger ud.

Jeg og de fleste andre opdrættere vil altid sige nej til at sælge en hund til personer hvis livssituation synes ustabil, men at de er velkommen igen en anden gang, på et andet stadie i deres liv. Det falder selvfølgelig sjældent i god jord. Fra opdrætterens synspunkt er hunden dog vigtigst.

Så vent nogle år spar op, og køb jer en ordentlig hund fra starten. Det sparer jer for en masse ubehagelige oplevelse.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 27-02-05 09:39

Jeg er rigtigt glad for at der er så mange der har tankerne hele vejen omkring det at anskaffe sig en hund. Og specielt er jeg glad for det når det gælder Golden Retriever. Det er selvfølgeligt fordi jeg selv har hund af denne fantastiske gyldne race. Og, jeg tilslutter mig fuldt ud at gøre sig overvejelser før man køber en hund. LIge omkring Golden vil jeg bare knytte kommentaren, husk at der findes to typer golden - den til udstilling og den der er jagttype. Det er klart jagttypen der er den sundeste. Ønsker i på nuværende tidspunkt at få ydereligere konkretviden om Golden retriever, så kig evt. på www.goldenforum.dk eller kig på kennelsiden www.kiebitzs.dk følg evt. links fra sidstnævnte side og i vil få en masse viden om racen og specielt jagttypen. (Kiebitz's Veronica er en af mine hunde).
Herefter vil jeg igen skrive at vi skal lade være med at få det til at lyde så besværligt at have hund. Havde udgangspunktet for tråden her ikke været med ca. 2000,- havde den sikkert udviklet sig helt anderledes, og måske er det ikke helt fair over for dem som startede tråden. De har gjort sig klart hvad det vil sige at have hund, de har haft hund i deres barndomshjem (hvor ville jeg ønske at der var flere hundekøbere der havde den erfaring, den er nemlig guld værd) De har gjort sig klart hvilken race de ønsker og det kan sjældent siges at være en ulempe at være ung når man køber en golden retriever. Jeg syntes at fanden er malet godt og grundigt på vægen her, og det er ikke fordi jeg vil male den samme væg lyserød, men giv dem en chance. I virkeligheden har de jo næsten sikret sig en ordenlig hund i og med at de har valgt golden, vi kan ikke beskylde dem for at være ustabile fordi de er unge og lige har købt hus. Hvem ved, måske har de børn, måske har de pasningsordning til hunden eller klare mål om at tage den med sig hvor de går. Hvilket i virkeligheden ikke er så svært endda - er der nogle der mangler links til steder hvor man kan tage hunden med sig på ferie? Af en eller anden finurlig grund føler jeg mig ret sikker på at de her unge mennesker har fint styr på hvad det vil sige at anskaffe sig en hund - og så skal de ikke skydes i skoene at de ønsker at få en der ikke koster mere, måske er det lige præcist det hjem en omplaseringshund ønsker sig. Og måske er denne golden for dem vejen til på sigt at købe sig en kennelhund, det kan vi jo ikke vide.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-02-05 10:11

itgrafen>selvfølgelig kan du, Dorthe, have ret i at alt er i orden hos de unge mennesker, at de er afklaret og klar. Det er dog sjældent tilfældet. Og passer det ikke på dem tager de vel det de kan bruge og lader resten passere. Det er generelle betragtninger, idet vi ikke er bekendt med den nøjagtige situation.

Du kommer med nogle interessente udsagn, som du bliver nødt til at dokumentere:

Citat
husk at der findes to typer golden - den til udstilling og den der er jagttype. Det er klart jagttypen der er den sundeste

!. -at der findes en udstillingstype og jagttype
2.-at den ene er sundere end den anden.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 27-02-05 10:32

qfha, det er også temmeligt nyt at der er kommet en sådan opdeling af racen, og den er ikke fuldstændig konkret endnu. Men på raceforsamlingen for en måneds tid siden blev der lavet en midlertidig ordning omkring avlsgodkendelse hvor reglerne for udstillingspræmiering og brugsprøve blev ændret til fordel for udstilling, dette blev udtalt som starten på reelt at dele golden retrieverracen i to - nemlig jagt og udstillingstype.
Når jeg påstår, og det er min påstand, at jagttypen er mere sund, så bunder den i erfaring og logik. En jagthund skal være sund for at kunne holde til at gå på jagt, en udstillingstype skal primært se smuk ud.
Opdræt af udstillingstype og jagttype er forskellig, og fortalerne for jagttype golden er mere restriktive i deres valg af avshunde omkring sundhed, herunder bla. hofte og albueledssygdomme. Det er at kæmme alle udstillingsopdrættere over en kam, det ved jeg. Og selvfølgeligt findes der perler også hus udstillingsopdrættere

vh
dorthe

Kommentar
Fra : jimmy_madsen

Dato : 27-02-05 10:40

Hej alle sammen.
undskyld, jeg retter lige... vi er ik 16 og 17 år gamle, og første gang vi bor for os selv uden mor og far... vi er over 25 begge to, kommer fra hjem, hvor vi har lært om ansvar, vi føjter ikke rundt hver weekend, og drikker os fra sans og samling, og glemmer vores hund derhjemme, man glemmer heller ik sine børn... nogle gør, men det er ik den kategori vi høre til..... vi har næsten fortrudt at vi skrev her på siden for det var ik for at i skulle skrive al den kritik.... vi er ude efter en hund som vi kan give en masse kærlighed og tage med os på alle de gåture, som vi for tiden må tage uden en hund..... vi er ude efter en hund som skal leve og ha det godt, og være en del af vores famille, som lige nu kun består af os to, men også af et rigtig godt netværk.
Vi kan så fortælle jer alle sammen, at vi i dag søndag får vores hund, hvis alt går vel.... en golden retreiver hvalp, som kom hjem til nogle, hvor den ik faldt helt i hak med alle i famillien, famillien har hund i forvejen, men har valgt at det er synd for hvalpen, de har herinde set at vi søgte, og kontaktede os.... så det kan altså godt lade sig gøre, vi er jo som sagt ik ude efter at skulle bruge hunden til udstillinger og den slags, og ja vi ved godt der ligger andet bag, at en hund har stamtavle, så i behøver ik skrive mere om hva fordelen er med en hund med stamtavle... vi ved det godt... måske i ik tror det, men vi har sat os meget ind i det at få en golden, vi har læst MEGET om racen.... så hvis i har lyst at skrive mere... vi i så ik godt bare skrive tillykke.... vi syntes i har gjort meget for at fortælle os hvor dårlig hundeejer vi måske bliver..... vi ved jo altså godt det koster en del at ha hund, vi er trods alt vokset op med dem hele vores liv..... man behøver ik være 50 år, og børne er fløjet fra reden, før man kan tage ansvar for en hund...... tro os når vi siger at den kommer det rette sted hen.... hvis vi var så uansvarelige... kunne vi trods alt helle ik bo i et hus, hvor det går os godt, vel...... håber i har hørt hva i gerne vil høre, for vi er kede af at i har skrevet så meget negativt.... dejligt at se at vi har fået lidt støtte her til sidst, tak til itgrafen, det var hva vi havde brug for...s
venlig hilsen os

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 27-02-05 11:52

Hej Jimmy
Tillykke med jeres nye familie medlem, hvor er det dejligt at høre at i har fundet jeres drømmehund.

God fornøjelse de næste mange år

Helle

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 27-02-05 11:53

Hej Jimmy
Tillykke med jeres nye familie medlem, hvor er det dejligt at høre at i har fundet jeres drømmehund.
Jeg er sikre på at i er lige så gode hundeejere som alle andre, I har alt min støtte for man kan sagtens have hund, være ansvarlig og samtidig være ung!

God fornøjelse de næste mange år

Helle

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 27-02-05 12:02

Hej

Stort tillykke til både jer og hunden, bor i så tæt på så vi kan gå tur sammen?

vh
Dorthe, Nica, Chicko og Mia - Ålborg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-05 13:07

Allerførst tillykke med jeres nye hund. I har været heldige at få en genbrugshund, jeg håber, at I bliver rigtig glade for den. En golden er alletiders hund.

Men derefter kan jeg IKKE forstå din selvforherligende kritik af os, der har forsøgt at hjælpe jer!!!!!!!

Hvis vi går tilbage til dine første indlæg, så fortæller du INGEN STEDER!!! at I ikke er 16 og 17 år og lige flyttet hjemmefra. Tværtimod. Dine indlæg er meget kortfattede og med et vist barnligt præg.

De ting, vi (voksne) advarer imod, er jo i høj grad affødt af, hvad vi har set af ulykkelige hundeskæbner! Tiden vil vise, om I -trods dine barnlige indlæg- er modne nok til at have ansvaret for en levende hundehvalp! For den lille genbrugshvalps skyld håber jeg, at I er.
Vorherrebevares!!!

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 27-02-05 13:21

ups, Birgitta

tal lige om et selvforherligende indlæg
og hvor i alverden kan du skrive sådan, hvor læser du det barnlige præg?
nej, hvor kan dit indlæg gøre mig vred, endog mere vred end de indlæg og kommentarer der i øvrigt har dømt disse mennesker uden belæg. De fleste indlæg har været velmenene, jeg forstår ikke hvor dit hører hjemme.

dorthe

Kommentar
Fra : jimmy_madsen

Dato : 27-02-05 13:40

hej dorthe.
Tak for din støtte,og vi bor i horsen, men er ikke i tvilv om at en gåtur sammen med ville være en fornøjelse..... vi må nok sige at vi nu har fået nok af at være herinde, bliver rigtig skuffet over den behandling som man kan få, bare forde man kun kort fik fortalt hva det var vi søgte... men vi er blevet kloger..... men nu har vi snart vores hund hos os, og den glæder overskygger jo alt kritik.
venlig hilsen jimmy og michelle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-02-05 15:03

Dels stiller du kun et kort spørgsmål, jimmy. Og derefter deltager du ikke i debatten før du som en stor forfulgt uskyldighed rakker ned på alle, der har gidet forsøge at gætte sig frem til, hvad det hele egentlig drejede sig om.

Og dorthe: Det barnlige præg læser jeg dels ud fra den ubehjælpsomme udtryksform, og den manglende forståelse for deltagelse i en debat, som man selv starter.
Og i næste omgang den helt forrygende småbarnlige reaktion på, at vi, den brogede skare af kandu-brugere ikke ALLESAMMEN -ud fra den unge guds få gyldne ord- har gættet alt om baggrund, alder, ansvarlighed, opvækst, osv osv.
Især hans overreaktion på vores blandede og velmenende svar og råd virker nærmest som en forurettet pubertetsdrengs oprør mod emsige forældre. DET synes jeg ikke en eneste af os i denne tråd har fortjent -uanset om jeg ellers er enig med jer andre eller ej. Og det tyder ikke på modenhed svarende til en "over 25 årig"..

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 27-02-05 15:28

Hej Jimmy og Michelle. Til lykke med, at det lykkedes jer at finde hunden. Håber - og tror - at i bliver lige så glade for den, som vi er for vores. Jeg var ellers helt sikker på, at i ikke kunne finde en Golden til den pris, men i har da (heldigvis) været heldige. Hvis den i får er bare halvt så sød, god og kær som vores Golden, får i den mest pragtfulde hund. Og det lyder fuldt ud, som i kan tage jer forsvarligt af den. Mange tror desværre, at det er nok at fodre hunden med noget billigt foder, klappen den lidt engang imellem og så er det det. Men at den får nogle dejlig lange lufteture hver dag, det er jo en fryd for hunden. Men hvis den ikke er så gammel endnu, så pas på ikke at gå for langt med den, før den er et halvt år. Det fik jeg at vide at vi ikke måtte, da jeg talte med en kennelejer, da jeg bestilte en til.

Held og lykke med den.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-02-05 18:45

Itgrafen>Jeg kunne bruge den brede pensel, og sige der er vist noget du har misforstået. Men jeg vil godt prøve at forklare mig nærmere.

Golden har EN standard, dvs populært sige en facitliste for hvordan en golden skal se ud, hvis den skal betegnes som en golden. Forudsætningen for at skrive denne standard er at golden er en jagthund og skal i flg. standarden bl.a. have en bestemt grad vinkling for og bag, således den i sine skridt dækker terræn'et, en god halslængde således den nemt og spontant kan samle vildtet op. Tæt, vandskyende underpels så den kan gå i koldt vand, godt tilbagelagte lange skulderblade og overarm af samme længde som skulderbladet, så benene placeres godt ind under kroppen. Alt sammen noget fra standarden som har betydning for, hvorledes hunden bevæger sig i marken og om den kan holde til det. ELLER vi kunne sige i udstillingsringen til kvalitetsbedømmelsen. For det er faktisk her man får bedømt om hunden har den rette sammensætning til at kunne blive en god jagthund.
Dette præmieres med en 1,2,3 eller o præmie. Alle 1. præmierne konkurrerer herefter i vinderklasse om at være den bedste, først her kommer den reelle skønhedskonkurrence ind.
Læg mærke til at jeg skriver jagthund og ikke markprøvehund. For det som skiller vandene er hundens tyngde og dermed hastighed. Udstillingshundene er blevet for tunge for de som dyrker markprøver, idet dommerne promoverer den hurtige hund uden at den dermed er mere effektiv.
Altså hastighed frem for alt. Det har betydet at de markprøve interesserede valgte de små og spinkle hunde uanset hundens øvrige udseende i hht. standarden. For at fastholde den lille hurtige hund har man avlet uden hensyn til resten af hunden, og de såkaldte markprøvehunde har fjernet sig mere og mere fra standarden. man har altså kun focuseret på ET punkt og ignoreret resten. Det bliver hunden ikke sundere af!!!
Tværtimod. Det er et ensidigt og uacceptabelt avlskriterium. Disse mennesker interesserede sig heller ikke for hundens sundhedskriterier som HD øjne, mv. og ville ikke godkende nogen form for avlsgodkendelse. Derfor trak en stor del af disse sig ud af DRK og DKK for nogle år siden, og skabte en alternativ organisation.
Disse holdninger popper tilstadighed op i markprøvekredse, derfor var der også interesse i at slække på kravet om avlsgodkendelse for markprøvechampionatet i årsmødets diskussion. At udlægge det som en begyndende deling af racen, mener jeg er en misforståelse og overtolkning.
Hvad angår udstillingssiden er der også en gruppe som trækker mod ikke at skulle bruge hunden på markprøve for nemmere at opnå titlen dansk udstillingschampion, idet det kan være svært at nå begge dele. Og at man i forhold til udenlandske hunde dermed har dårligere vilkår.

Det er de to modpoler. Der findes også en gruppe som ønsker en hund som opfylder standardens krav og samtidig kan arbejde, også kaldet dualhunde. Din egen opdrætter påberåber sig i goldenforum at være dette, og det kan man vel godt sige. Så det kan være at du skal revidere dit eget tilhørsforhold. Du bruger jo heller ikke din hund på markprøve, vel.

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 27-02-05 22:41

Ja....Der bliver nok gået hårdt til den engang imellem!- og man bør nok ikk bedømme mennesker på forhånd....Men desværre er det indimellem med god grund. Var til middagsselskab forleden og her kom jeg i snak med en tilsyneladende normalt begavet fyr der ejer 2 hunde ( Husky og Rotte ). Han sagde at hans hunde sagtens kunne være alene hjemme i 24 timer og at han aldrig gik ture med dem, det var nok for dem at gå i haven!!!!. Jeg var og er godt nok rystet!!!.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-02-05 00:39

Han skulle smides i en celle og behandles på samme måde.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : jimmy_madsen

Dato : 28-02-05 11:08

hej alle sammen.
Så er hun hjemme hos os, en dejlig lille guldklup, som var kommet til et hjem, hvor deres lille dreng på fire, var alt for vild til hende.... hun er lidt lille af sin aldre, ikke noget af stor betydning, og noget som vi nok skal få styr på. En lille tur til dyrlægen og så er hun klar på livet.
Hun faldt hurtigt til hos os, nu var der ik en dreng og en anden hund, og kat kun hende, og ingen tvivl om at den var hun med på......
Og som skrevet i en kommentar, så har hun heller ik været ude på de store gåture, haven er blevet udforsket, men det bliver hurtigt koldt, og så kalder tæppet.
Vi er meget glade for at vi har fået hende, og da en af os mennesker arbejder delvist hjemmefra, vil det blive begrænset hvor meget hun skal være aflene hjemme.
Fortsat god fornøjelse til jer alle, og tak for de venlige ord og gode råd, de bliver taget godt imod.
hilsen jimmy og michelle

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 28-02-05 11:22

Hvor er jeg glad på både jer og hundens vejne, skriv endeligt igen hvis der skulle opstå spørgsmål, eller hvis i har lyst til at vide noget om aktivering af sådan en goldie.

vh
Dorthe, Nica, Chicko og Mia

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 28-02-05 11:36

det var da helt forfærdeligt rogz - mon han vil kunne forstå det hvis nogen fortæller ham hvad det gør ved hundene?

Tak for din udredning gfha, den var flot. Jo, jeg kan klart nikke genkendene til mange af de ting du skriver. Dog er der modificeret sandhed i de fleste af dine udsagn. Lad mig prøve at finde logikken frem. Ind til videre er vi enige om at der er to forskellige typer goldens, tre hvis vi tager dualgoldens med. Men kun en standart at udstillingsbedømme ud fra, er jeg med så længe? Og så kom vi til det med standarten for udstilling og prøver at forene det med jagthund, avs. efter at have frekventeret både skov, mark, vand og udstillingsringe med mine goldens - og fulgt min opdrætter i samme, så er udstillingstypen som bliver præmieret ofte ikke i stand til at holde til at gå på jagt. Og det med den vandskyende pels er da en by i Rusland for mange af dem. Jeg kan godt selv se at jeg er hård mod udstillingsgolden når jeg skriver sådan, men jeg mener det meget seriøst. Hvor ser de bare kære ud de store, tykbenede, bamselækre isbjørne der også går under betegnelsen Golden Retriever. Men at de skulle være jagthunde, og vi er stadig enige om at en Golden Retriever er en jagthund. Alene det at racen hedder Golden burde tale for sig selv, for sjov har mange af os længe kald de lyse udstilingsmodeller for Whities, i al kærlighed selvfølgeligt. En af årsagerne til den gyldne farve er jo netop jagt, den har samme farve som meget af vildtet, den falder i med naturen for mange af de typer vildt den er lavet til at apportere. Det forholder sig ikke sådan med den helt lyse. Og så tager vi lige fat i hvad du skriver om markprøve og hastighed. Her tror jeg helt ærligt at du har forvekslet Golden Retriever og Labrador Retriever. Det er rigtigt at nogle det kan være en fordel for en markprøvehund at være hurtig, men det er bestemt lige så vigtigt, og måske vigtigere at den er samarbejdsvillig og at den kan og vil bære vildt. Mange markprøvefolk er også jægere, samvittighedsfulde jægere der både lærer at skyde og samarbejde med hunden inden de tager på jagt. Markprøverne er lavet som test af hundens jagtevne. Du har helt ret i at udstillingerne skulle være med til at sikre racens exteriør, det er bare synd at de dommere der uddannes og er pt. ikke tænker på Golden Retrieveren som en jagthund - og sådan er det vitterligt.
At jagt/markprøvehundene skulle avles små og spinkle hrm. Jeg vil tro at dit udgangspunkt for en sådan udtalelse må være de tykbenede udstillings goldens som ikke har en chance på en jagt, men som stadig ser åhhh så nuttede ud.
Nej, en jagtgolden er ikke spinkel, tjek selv på www.kiebitzs.dk, www.itgrafen.dk - under Nica og chicko, følg i øvrigt links rundt fra Kiebitzs sitet, og se at jagtgoldens langt fra er spinkle. De er tværtimod muskuløse, med plads til lunger der kan arbejdes med, benene et præsist efter oprindelig golden standart, jagthundeben, jagthundekrop og i det hele taget golden efter brugsstandarten. Og da golden retrieveren er en jagthund, hvordan kan nogen så finde på at gå efter en anden standart. Udover at de er avlet til at kunne arbejde i skov, på mark og i vand, så siger logikken vel også de fleste. At, når de kan holde til det hårde arbejde det er at være jagt/markprøvehunde. Så må det logisk, også være sunde hunde.
Måske vil du også ved en gennemgang af avlsårbogen fra golden retriever klubben kunne se at der er stor forskel på de to typer golden, udstillings og jagt/markprøvegolden. Du vil også kunne læse direkte at avl af jagt/markprøvehunde er sundere end udstillingtypen. (se indextallene)

At der er divergerende meninger mellem os er fint - men lad os sætte tingene i det rigtige perspektiv.

venlig hilsen
Dorthe Sandberg og jagt, dual og multipurpuse goldens.

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 01-03-05 18:09

Til itgrafen og Jernladyen!. Forsøgte at forklare ham det urimelige i behandlingen af hundene, men han syntes vist nærmest at jeg var et latterligt fjols. Fatter ikke hvorfor han overhovedet har hund.
Til Jimmy og Michelle. Tillykke med jeres hund!.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-03-05 19:10

Hmm, gad vide om han har den til at afreagere på??? Ham kunne jeg godt lide at få en "lille" snak med.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 01-03-05 19:28

Det er ihvertfald sørgeligt og frustrerende. Der er godt nok nogle mennesker, der har en mærkelig holdning til det at have hund. Det er ofte dem der mener at man overforkæler sin hund og refererer at "I gamle dage ....." osv. Det er bare sådan at idag ved vi bedre og samtidig har vi flere penge mellem hænderne, så der er ingen undskyldninger for ikke at tage sig af sin hund.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-03-05 19:54

Nej, det har du ret i rogz. Men pengene er sådan set ingen undskyldning for ikke at tage sig af hunde. Om ikke andet, så kan man lave en aftale med dyrlægen, hvis den er syg. Og hundemad kan man vel få råd til, selv og det også er dyrt. Ellers må man jo finde et andet hjem til den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 01-03-05 20:09

Ja, man må bare prioritere.....Har lige fået en bette regning fra dyrlægen for et maveonde hos vovse 2500,-......Så ingen engelske bøffer til mig i denne måned, men mon ikke dyrlægen nyder sine :) Ej, er meget tilfreds med dyrlægen!- men det er hunden ikke....Onde onde nålefikserede menneske.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-03-05 20:19

Sjovt nok, selv om vores Golden har været utallige gange hos dyrlægen og er blevet stukket mange gange og opereret flere gange, så elsker hun ham alliegelv. Så snart vi er i nærheden af, hvor han bor, begynder hun at te sig som en tosset for at komme derhen. Hvis hun kan se sit snit til det, stikker hun ud af bildøren og render selv derind, når vi er deroppe.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 01-03-05 21:07

Hæ hæ!.Min ræser også derind....Men kun for at sidde i venteværelset!- Når vi bliver kaldt ind til konsultation nægter han at gå med. Han er nu lidt speciel (Andre kalder ham skør, jeg kalder det personlighed). Fx. er han også bange for appelsinskræller, han piver igen til sit pivdyr og oliven ruller han sig i. Tjah....Hvad skulle man dog gøre uden sin hund.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 01-03-05 22:23

Ak ja, de kære dyr giver mange sjove situationer. Vores vil skam også meget gerne med ind i konsultationen, men lige så snart hun er der, stiller hun sig ved døren og vil ud igen. Så jeg fatter ikke helt, hvorfor det skal gå så stærkt med at komme derind.

Ja, jeg vil meget nødig undvære vores hund. Så bliver livet da noget mere kedeligt.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 01-03-05 22:47

rogz, - kunne man ikke melde sådan en dyremishandler til politiet eller Dyrenes Beskyttelse???

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 01-03-05 22:57

Axelise, jeg ved det faktisk ikke. Det er jo ikke noget jeg personligt har bevis for og dermed kan bevidne. Han har givet udtryk for sin holdninger og handlinger, men om det er nok ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 13-03-05 22:16

Hej Jimmy og Michelle
I er ikke de eneste som er blevet godt og grundigt svinet til herinde.
Fat mod. Det er ikke jer som er galt med. Men herinde findes der mennesker som ikke har andet at lave end at sidde og kritisere. Prøv at læse nogle af de andre spørgsmål, så vil I blive bekræftet.

Det er helt ude i skoven nogle gange. Og de gode velmenende og venlige råd drukner i negative ladninger.
Og ISÆR birgitta, jeg håber din menstruation er forpasset næste gang du logger på... Ha Ha.. Det var dog utroligt med dig. Hvordan er dit blodtryk????? Kan du godt holde ud til at være sammen med dig selv???

Jimmy og Michelle:
Tillykke med jeres nye lille hund. Held og lykke med den. Jeg tror på at den får det godt hos jer!!!!

Kommentar
Fra : kattejammer

Dato : 13-03-05 22:20

Og iøvrigt til dig, Birgitta:

Der er altså nogle som skal passe et arbejde, en familie og vore dyr.
Så det med at de ikke svarer på debatten kunne jo tænkes, at være fordi at der er andet i livet end "KANDU"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-03-05 15:02

Fint nok, at folk har andet at lave end at sidde og hygge sig med kandu. Men når man ulejliger andre mennesker ved at stille et spørgsmål, så må man da på et eller andet tidspunkt give sig tid til at læse svarene og give respons på dem. Alt andet er da uartigt! --Og selvfølgelig kan man ikke forhindre folk i at opføre sig uartigt, men så er de da selv ude om, at de bliver behandlet efter samme standard!

Kattejammer, jeg starter altid med at give et seriøst ment svar. Og heldigvis er det da sådan, at det næsten altid bliver positivt modtaget. Ellers gad jeg nok ikke blive ved med at komme her på kandu gennem flere år. Men når jeg render ind i urimeligheder, tåbelig fornærmethed og total misforståelse af, hvad kandu er, så er jeg altså ikke bleg for at tage bladet fra munden og give igen, både i samme grad -og mere. Det har næppe noget at gøre med at være præmenstruel eller i klimakteriet eller lignende, da jeg er langt over den alder. --Mit blodtryk?? tjah, det ved jeg ikke, det har da aldrig været noget problem... Hvorfor nævner du det, jammer? Har du selv mange helbredsproblemer??

Kommentar
Fra : jimmy_madsen

Dato : 15-03-05 17:56

hej. ved ik om der er kommentar vi ik har givet respons på.... men vi har set at det er gået over til at blive til en god og spændene debat, og positiv.... og ik det hele vi får læst.... men kigger da forbi indimellem...
Her hos os går det rigtig godt... matilde som vores hvalp kom til at hedde, er bare faldet så godt til, hun er meget ked af at sneen er ved at være væk så når hun kommer forbi en bunke, skal der lige tumles lidt...griner. Renlig er hun blevet det var hun ik da hun flyttede ind, men det er der lavet om på, hun fortæller ik selv når hun skal ud, men vi regner den ud trods det... så er der bare lige det ved hende at hun spiser sin egen og andres høm høm`er, har så undersøgt sagen mange steder, og har fundet ud af at det kan være pga maden ik bliver "optaget" ordentligt i kroppen, og smager lige så godt når det ligger på jorden, men nu holder vi øje med hende, og er på udkig efter dem, så vi ser dem før hende.... detsværre er det jo ik alle som samler op efter hundens visit... fy føj.. hvor svært kan det være....
Nå men her var bare en lille hilsen herfra for at fortælle at det går godt, ingen problemer, og ingen ulykker... indnu..griner. Matilde er ik meget aflene hjemme, men et par timer indimellem, men de timer sover hun bare væk, og drømmer om, om der ik snart kommer mere snevejr... nå ja.. hun har også glemt at hun er bange vand.. det var hun hos den anden famillie, men en dag vi var i bad, blev hun for nyskærig, og gik ud i badet til os, der stod hun så under brusern, indtil at vi gik ud... og hun lignede faktisk en som gerne ville blive, selv om mor og far var gået ud.... griner..
Fortsat god dag til jer alle.
venlig hilsen jimmy michelle og matilde

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 16-03-05 08:08

stort smil
tak for update på mathilde. det ser jo ud som om at alt er helt perfekt med jer.
når mine hunde begynder at spise hømmer, plejer jeg lige at give lidt jerntilskud og det varer som regel ikke læge før end det ikke er spændende længere. Det er et gammelt råd, jeg kender ikke baggrunden for det, kan kun sige at det har fungeret her hos mig. At spise hømmer er i øvrigt en meget normal hvalpeadfærd. Pheew, men sådan er det altså. GG

ka i fortsat ha det godt
dorthe

Kommentar
Fra : natasja_hansen

Dato : 29-03-05 13:19

En hund er meget dyrt....
Men du kan søge lidt..Når nogle mennesker ikk kan få de sidste hvalpe solgt, sætter de prisen ned...Der en familie der ikk kunne komme af med de 2 sidste og de kostede 7.000 og de satte den ned til 1200 kr..Det er billigt.....
Men du skal tænke på hvor meget der skal til...det er dyrt...Den skal have mad og vand hver dag og luftes et par gange om dagen...Så hvert år skal den vasineres og det koster...Så er der dyrelæge regninger....Osv...Men det kan godt lade sig gøre...Jeg har selv 2 hunde og min indtægt hver 14 dag er 600 kr.......