/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Forhekset computer?!?!
Fra : Tumlehund
Vist : 524 gange
100 point
Dato : 26-06-01 21:54

Jeg har et temmeligt irriterende problem med min (forholdsvis nye) computer:

Nogle gange fryser computeren, og man kan hverken bruge ALT+TAB, ALT+F4, eller CTRL+ALT+DEL. Andre gange nægter den bare at starte op, og den står bare og siger "DUUUUUT, DUUUUUT, DUUUUUT....osv.". Andre gange igen får jeg blue screen of Death, hvorefter DUUUUUUT-helvede starter.

Når den er gået i DUUUUUUT-mode, så er der ikke andet at gøre end at resette CMOS'en, vente nogle minutter, og så prøve at starte op igen. Nogle gange starter den op, andre gange begynder DUUUUT-helvede igen, og jeg må bare prøve at resette een gang til.

Jeg har ikke pillet i BIOS (udover at sætte den rigtige processor-hastighed).

Info om min maskine:
- Abit VP6
- 2xP3 866E MHz
- 256 MHz Kingston RAM
- Asus V7100 GeForce MX
- 2xIBM 30GB GXP (kører på Highpoint HPT370 RAID controllenren på motherboardet)
- Plextor Plexwriter 8/4/32A
- om EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
- Soundblaster LIVE! Player 5.1
- Noisecontrol Midi-kabinet
- Noisecontrol CPU-kølere

Håber I kan hjælpe!!!

Kommentar
Fra : Wobert

Dato : 26-06-01 22:21

havde engang et lignende problem. Det viste sig at være kabel/keyboard der fuckede det hele. Prøv en gang at skifte dit keyboard. Derudover ville jeg nok hvis jeg var dig, fjerne 1 ting af gangen, indtil fejlen ikke viste sig mere, eller endnu bedre: formatere og installere på ny, med kun de nødvendige komponenter installeret, og så tilføje 1 ting af gangen, indtil fejlen påny opstår.
Prøv dog lige det med keyboardet først
Wobert

Kommentar
Fra : AntonV

Dato : 26-06-01 22:39

Træls hvad!
Den med keyboardet kan jeg tilslutte mig.
Men en væsentlig detalje er dine DUTTER! Hvor mange er der af dem?
Kommer de bare i en uendelig række, eller er der et bestemt antal?
Såfremt der er et bestemt antal prøver maskinen måske at fortælle noget.
Engang i PC'ens tidlige dage lavede IBM en standard for bip koder, hvor antallet af
bips fortæller hvad der er galt.
Hvis du søger lidt kan du nok finde noget om det. Ellers må du vende tilbage, jeg har noget
materiale liggende på papir (et eller andet sted).

mvh
Anton

Accepteret svar
Fra : hjr

Modtaget 100 point
Dato : 27-06-01 08:22

Hej

Efter et par år i edb branchen og installation af hardware lyder det som et RAM-problem. Tit og ofter kan det være RAM kredsen der ikke sidder ordentligt fast eller "vridder" sig løs under de meget små svingninger der opstår i computeren. På utallige kundebesøg, hvor manskinen dutter og ikke starter op eller går i Blue Screen Of Death har det været RAM problemer. Mange gange har der været en defekt i kredsen, hvor problemet kun kunne løses ved at udskifte den.

Hvis du kan, lån anden kreds eller gå til din forhandler og få ham til at bytte/teste kredsen. Bare for at se om det virker.

hjr

Kommentar
Fra : Tumlehund

Dato : 27-06-01 09:14

Keyboardet er det i hvert fald ikke, som forårsager fejlen - jeg har haft 2 forskellige keyboards tilsluttet i computerens levetid.

Min mistanke retter sig også mod RAM, og jeg vil forsøge at skifte det ud med noget andet.

De såkaldte DUUUUUUUT kommer med ens intervaller og er af ca. 2 sekunders varighed, og pauserne ca. lige så lange. De bliver ved indtil jeg slukker maskinen...

Det er lidt mystisk, når nu fejlen kommer så fuldstændig umotiveret som den gør. Selv efter en koldstart (hvor den har kølet af hele natten) kan den fejle... Hvorfor kommer den fejl så umotiveret, og med op til flere ugers mellemrum?! Kan dette ske, hvis det er RAM'en den er galt med?

Kommentar
Fra : AI_PC_SUPPORT

Dato : 01-07-01 23:57

Hej

Det lyder, som HJR siger som et RAM-problem, jeg har arbejdet med IT, i 5 år og har haft dette problem. Det kan som sagt være en deffekt i kredsen, eller en hardware konflikt. Jeg havde dette problem med min nye, 2 GHZ'er det viste sig at være lydkortet og IDE'en der brugte samme IRQ. Men prøv at låne nogle RAM et sted og se såm, om den stadig gør det!!

MVH
Jesper Larsen
www.ai-support.subnet.dk - professionel af din pc'er