/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
omkostninger for skyldner
Fra : snaptil
Vist : 2038 gange
200 point
Dato : 25-02-05 14:50

jeg har lige modtaget en henvendelse fra en advokat.
sagen er at jeg er boende i almen bolig, og har ikke betalt min leje for denne måned. Jeg fik derfor en påkravsskrivelse med en frist på 10 dage og sagen er nu overgået til advokat, da jeg ikke reagerede på skrivelsen )-:

min leje er 1428 kr.

jeg vil selvfølgelig gerne betale min husleje hurtigst muligt samt det ene rykkergebyr jeg modtog i forbindelse med påkravsskrivelsen ca 75 kr.

men i advokat henvendelsen skrives der at:
restance og omkostninger andrager pr. 3290,50

der er ingen opgørelse på disse udgifter, udover der i ovenstående tekst kan læses:
sædvanlige omkostninger i forbindelse med den fogedretlige behandling af sagen forbeholdes selvsagt.

http://www.domstol.dk/page17215.aspx
og http://www.domstol.dk/ref.aspx?id=8473
kan man læse om de nye muligheder for en kreditor til at inddrive gæld.
i det sidste link kan det ses at en udgift til fogedretten vil være ca 400 og i enkelte tilfæde 700.

så spørgsmålet er:
er skrivelsen fra advokaten korrekt udført?
er det rimeligt at pålægge mig den yderlige udgift på ca 1850 kr.?

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-02-05 14:59

Det er lidt svært at sige, da jeg ikke kan se konkret hvad der er sket i sagen, men som udgangspunkt skal der selvfølgelig være en specifikation af det skyldige beløb. Hvis du lidt mere udførligt kan forklare hvad der er sket, skal jeg prøve at svare mere udførligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-02-05 15:00

Den merudgift på ca. 1850,- kr er til advokaten.

Hvis sagen ender i fogedretten bliver der lagt yderligere omkostninger til, som du skal betale.

Ring til advokaten og få en afdragsordning før sagen ender i fogedretten.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 25-02-05 15:03

Jeg ved ikke om det er korrekt... Men det lyder meget rimeligt, der er utroligt meget papirarbejde bag disse skrivelser.. og advokater er ikke billige..

Personligt ville jeg betale regningen og til fremtiden føre det over betalings service... Så står du ikke med det problem mere..

Surt..Ja

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-05 15:05

Der skal i hvert fald være en specifikation af beløbet.
Om beløbets størrelse passer ved jeg så ikke, men synes det lyder dyrt.

mvh dova

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-02-05 15:10

Hvis beløbet er advokatens omkostninger for inkassosagen, så er de for høje. Når det skyldige beløb ligger mellem 1.001 og 2.500 kr., så må advokatens inkassoomkostninger ikke overstige kr. 500 eks. moms. Det fremgår af bekendtgørelse om udenretlige inddrivelsesomkostninger i anledning af forsinket betaling, bilag 1.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-02-05 15:13

det enste der er sket i sagen er:
- skulle have betalt leje senest den 7 feb.
- fik påkravsskrivelse den 10 feb. og ti dages frist fra boligforening.
- fik brev fra advokat:
...... 7 afsnit
1) at det angår boligforenings krav (forkortet)
2) at mit lejemål er opsagt og at han i dag har indlagt begæring til fogedretten.(forkortet)
3) der henvises til lov om almene boliger paragraf 90 stk 1 nr 1
4) at han ikke vil afvise at jeg har mulighed for at blive boende, efter en særskilt forhandling.(forkortet)
5) sædvanlige omkostninger i den fogedretlige behandling af sagen forbeholdes selvsagt.
6) nærværende skrivelse fremsendes med afleveringsattest
7) restance og omkostninger andrager 3290,50

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-02-05 15:55

Umiddelbart kan jeg kun få omkostningerne til at udgøre kr. 1.050. Kr. 125 for det højest tilladelige rykkergebyr, jf. almen lejelov § 90, stk. 2, kr. 625 i inkassoomkostninger inkl. moms og 300 for indgivelse af sagen til fogedretten.

Jeg har desværre ikke de gamle inkassosatser, så jeg kan ikke se om det passer, hvis de har brugt dem. Derudover skal du vide, at de ikke må tage inkassoomkostninger, hvis du ikke 10 dage forinden er blevet advaret om at din fordring vil blive taget til inkasso, og kun hvis der står i brevet fra adv'en, at fordringen nu er taget til inkasso.

Kontakt advokaten og bed om en opgørelse. Umiddelbart må det da være værre, at du ikke længere har sted at bo?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-02-05 16:04

boligforeningen har taget 50 kr. + 1% af skyldige beløb over 1000 det må blive 64,28 kr.
= 1492,28 til boligforening incl rykkergebyr
1798,22 til advokat

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-02-05 16:09

Det jeg mente var, at jeg kun kan regne mig frem til, at han højest må tage 1.050 kr.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-02-05 16:10

Dvs. restance og omkostninger kan højest udgøre kr. 2.478.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-02-05 16:18

jeg er helt med taksten for fogedretten er dog 400 kr iht. http://www.domstol.dk/media/blanketvejledning.pdf og i ( de to link i min indledning) enkelte tilfælde yderligere 300..
jeg har dog svært ved at finde størrelsen af de gebyrer advokaten må tage, på nettet

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-02-05 16:26

Nej, den koster kun 300 kr. at indbringe en udsættelsessag for boligretten. (se denne vejledning: http://www.domstol.dk/?id=16612 ). Det du har kigget på er inddrivelse af pengekrav, og det er din sag - såvidt jeg forstår det - ikke nået til endnu. Nu skal de først have smidt dig ud.

Inkassosalærerne kan du se her: http://147.29.40.91/_SHOWF_A581152000/444&B20020060105REGL&0002&000001 og i dit tilfælde er det som nævnt bilag 1.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-02-05 16:37

ok nu er jeg meget forvirret.
jeg har modtaget to breve
1. brev fra boligforeningen, titel påkravsskrivelse hvori der findes to frister.
en på 3 dage og en anden på 10 dage. - ikke sendt anbefalet
2. brev fra advokaten, hvori lejemålet bliver opsagt, og hvori der oplyses at der er sendt begæring til fogedretten. sendt anbefalet, men jeg har ikke skrevet under på modtagelse.

for mig virker det som om de er gået for hurtigt frem

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 25-02-05 16:39

Ikke nødvendigvis. Hvilken dato modtog du påkrav? og hvilken dato modtog du ophævelse?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-02-05 16:43

nej det passer nok meget godt, med tidsfristerne.
mente bare at brevene var kædet sammen.
brev 1) 10 feb
brev 2) 24 feb
-jeg kan desværre ikke åbne dit link, vedr inkassosalær

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-02-05 16:48

. ..,,jeg syntes det er lidt surt man ikke modtager 3 rykker mere, men bare direkte ryger til incasso,. jeg ved ikke om det skyldtes at jeg bor i almen bolig/kollegieværelse, eller om det pga den "forenklet inkassoproces".

- der var en der påstod man havde ret til 3 rykkere først, men kan ikke finde noget belæg for det.
- men findes der ingen krav om at kreditor skal forsøge først selv at gøre sit krav gældende med mere end en rykker*?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 200 point
Dato : 25-02-05 16:50

I lejesammenhænge er der kun krav om én rykker, så kan man smides ud. Hvad hedder advokaten? Her er et nyt link til omkostningerne: http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2002/0060105.htm

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-02-05 23:36

lars wolthers, århus

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 03-03-05 16:12

Hvordan går det med sagen?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 04-03-05 14:08

her er lidt
Citat
huslejerestancen er ikke på dette beløb.
Skrivelsen til mig er mangelfuld. jeg citerer:

restance og omkostninger andrager pr. dato 3290,50

citat slut.

der er ingen uddybelse af disse omkostninger, så jeg kan ikke som almen person tyde dette beløb, idet brevet fra viby boligforening
skriver 1428 kr. + 1% af skyldige beløb over 1000 samt 50 kr.
det gir ikke mere end 92,80 kr.

jeg kan ikke forstå differencen på:
1769,70 kr.

I har ikke forsøgt en ; Udenretlig inddrivelse ved en anden (fremmedinkasso)
som ifølge dette, http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2002/0060105.htm, ville koste et gebyr på 500 kr.

så hvad er det for et beløb jeg skal betale for.

jeg vil med glæde betale 500 kr. samt huslejerestance og procesrente.

jeg har hverken i brevet fra boligforeningen eller jer, modtaget oplysningerom et sted, kontonummer eller deslige hvor jeg skal indsætte restancen.

- vil det være muligt for jer at sende disse oplysninger.

- vil i være venlig at svare hurtigt, da der jo er sat en tidsfrist

med venlig hilsen
kenneth

----- Original Message -----
From:
To:
Sent: Thursday, March 03, 2005 2:06 PM
Subject:

Huslejerestancen for februar 2005 er pr. dato kr. 3.290,50 jvfr. min ophævelsesskrivelse af 24/2 2005. Sagens omkostninger kan ikke nedsættes. Det opgjorte beløb må være mit kontor i hænde senest 15. marts 2005, idet jeg tillige tager forbehold for yderligere restancer og omkostninger.
Med venlig hilsen
f/Lars Wolthers
.....

--------------------------------------------------------------------------------

No virus found in this incoming message.
Checked by AVG Anti-Virus.
Version: 7.0.308 / Virus Database: 266.6.0 - Release Date: 02-03-2005

har sendt dem først en email om tilbud at betale lejen.
men som sagt har det ikke på noget tidspunkt været nogen oplysninger om stedet hvortil beløbet skulle betales.

- det er vel mangelfuldt?

jeg kan stadig ikke forstå deres gebyr.
som jeg kan forstå på dine link må de kun tage de gebyr hvis de forsøger at inddrive pengene uden at gå i retten. men eftersom jeg har fået en indkaldelse til retten og ikke har fået noget direkte tilbud fra advokaten på et tidligere tidspunkt til at indbetale det skyldige, kan jeg ikke se logikken i "dummebøden".

jeg forstår heller ikke det sammenrodet tal 3290,50 som ikke på nogen måde er uddybet.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 04-03-05 18:20

Nej, jeg forstår heller ikke hvordan de kommer frem til det. For så vidt angår de udenretlige inkassoomkostningerne i dit link, så skal du betale beløbet selvom sagen indbringes for retten. Beløbet skal dække de omkostninger som advokaten/inkassobureauet har ved at prøve at inddrive beløbet, og lykkes det ikke, og er de nødt til at sende sagen i retten, løber der yderligere omkostninger på, og du skal stadig betale de udenretlige inkassoomkostninger.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 05-03-05 00:06

men problemet er at de ikke har forsøgt at inddrive beløbet uden for retten. det er er underligt
desuden:
https://www.advokatnet.dk/Default.asp?ID=5342&M=News&PID=9681&NewsID=3805

ken jeg se at hvis der først tages gebyr før retten vil udgifter i rettn nedsættes

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 06-03-05 11:00

Jeg har vist utrykt mig noget rodet. For som du selv skriver, må bortfalder de udenretlige inkassoomkostninger, hvis sagen indbringes for byretten med henblik på at opnå dom på at du skylder beløbet. Til gengæld bliver man så dømt til at betale sagens omkostninger, der kan være væsentlig højere. I denne situation, hvor jeg er overbevist om at sagen er indbragt for fogedretten med henblik på at få dig sat ud af lejemålet, der bortfalder eventuelle inkassomkostninger ikke, da sagen i bund og grund slet ikke er et forsøg på at få dig til at betale.

Inkassosagen vil formentlig først blive iværksat, når de kan opgøre det fulde krav mod dig. Og med mindre at du har fået et inkassovarsel på 10 dage, må advokaten ikke tage inkassoomkostninger (fremgår af bekendtgørelsens § 3).

Jeg håber det gav mere mening Jeg vil foreslå dig, at taler med administrationsselskabet, og får en garanti for at du må blive boende, såfremt du betaler (helst på skrift). Nå du har den, kontakter du advokaten personligt/telefonisk og siger, at du gerne vil betale, men at du selvfølgelig kræver at få beløbet specificeret. Vil advokaten ikke det, er jeg næsten 100% sikker på, at fogeden under det første fogedretsmøde, vil afvise udsættelsen, eftersom, den manglende betaling beror på advokatens uvilje og ikke din. Ønsker du ikke at blive boende, så flyt hurtigst muligt, for omkostningerne stiger rimeligt hurtigt, når der kører en udsættelsessag. Og når inkassosagen så bliver startet op, så kan du tage kampen om de "hemmelige" beløb. Når/hvis kravet mod dig tages til inkasso, skal du modtage en såkaldt inkassoskrivelse, jf. inkassoloven § 10, og denne skal give dig 10 dage til at betale kravet inden der må iværksættes andre inddrivelsesskridt. Denne skrivelse skal indeholde en udførlig opgørelse af kravet.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-03-05 10:32

har lige fået en besked fra boligselskabet at vis jeg betaler det skyldige + advokatens omkostninger kan jeg blive boende.
lidt af en skruestik.
hvis jeg betaler har jeg vel godkendt hans gebyr.
-sjovt boligforeningen svarede på mindre end 30 min via mail da jeg skrev til dem, imens advokaten som tjener det 10 dobbelte har over en uges svar tid.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-03-05 14:06

oplyst pr. tlf.
restance 1468
gebyr fogedret 300
salær for indlevering af sag til fogedret samt inkassasalær rest.

jeg oplyste om den lov om advokatgebyr, men hun sagde den ikke talte i bolig sager....
syntes bare mit forrige link netop handler om en boligsag..

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-03-05 08:13

De må - som nævnt ovenfor - ikke tage inkassoomkostninger, når du ikke har fået et varsel på 10 dage. Det gælder uanset om der er tale om en boligsag eller en inkassosag. Der er nogen der tager kr. 250 + moms i omkostninger for at udarbejde fogedrekvisition, men domstolene har forskellige holdninger til det.

Du kan jo prøve at kontakte advokatsamfundet, de kan - og jeg tror også gerne de vil - svare på om fremgangsmåden er korrekt. Du kan finde nummeret her www.advokatsamfundet.dk .

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 10-03-05 16:06

jeg læser økonomi på aarhus universitet og kan se der er nogle jura studerende som hjælper med problemer så vil prøve at tage kontakt til dem inden for den nærmeste fremtid..
har os lige stillet et spørgsmål ril ret og råd.. håber snart at få svar fra dem..
vil også lige tjekke dit link

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 10-03-05 16:19

http://www.flere-penge.dk/Inkassoregler.htm
hjælp mig med at tyde dette afsnit på ovenstående side
Citat
Hvornår gælder de nye regler
De nye regler gælder for alle pengekrav, herunder krav i huslejeforhold og krav ifølge private pantebreve og realkreditpantebreve.

Reglerne gælder for alle krav, der sendes til inkasso efter 1. august 2002.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-03-05 16:29

Det betyder bare, at reglerne om de nye (lavere) inkassoomkostnigner gælder for alle tilfælde, hvor der skyldes penge, når beløbet tages til inkasso efter 1/8-02.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 10-03-05 16:47

jep så forklaringen om at de ikke gælder boligsager.. passer ikke.. hehe
bare vi er enige.. så må jeg om der er flere der er

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-03-05 17:04

Selvfølgelig gør de det, men de må stadig først tage inkassoomkostninger, når du har fået varsel på 10 dage. Men jeg er ikke sikker på, at jeg forstår hvad du mener, for der er da ingen der har sagt, at reglerne ikke gælder boligsager??

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 10-03-05 17:30

-jo da jeg ringede til dem, påstod hende sekretæren at det ikke var gældende for boligsager.

-har fået varsel i brevet på 10 og 3 dage ellers yderligere omkostninger, så det har de gjort opmærksom på.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 10-03-05 17:32

OK - så forstår jeg.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 13-03-05 14:23

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=200107021138_7076_3b404106286fe
stillede spørgsmålet til ret og råd.. ikke fedt svar )-:

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 13-03-05 14:46

Jeg kan desværre ikke læse svaret/spørgsmålet.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 16-03-05 23:37

Kære .......

Ja, efter min opfattelse har advokaten beregnet sig et korrekt og rimeligt ”gebyr”. Ved en hovedstol på kr. 1428,00 + kr. 60,00 i gebyr udgør inkassosalæret kr. 962,50, hvortil kommer et tilkendt mødesalær i fogedretten.

Så samlet set er advokaten berettiget til at afkræve dig kr. 3.290,50 for at ”blive boende”.

Med venlig hilsen
Michael Wennicke, adv.
Ret & Råd
Silkeborg / Hammel
Tlf. 86817344 / 86961977
Email: miw@ret-raad.dk

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 16-03-05 23:41

hmm
tror ikke og råd manden er til at regne med..
ihvertfald er det et gebyr på 1200 kr. for at ophæve lejemålet der er skyld i at jeg skal betale så meget.
så det er åbenbart her, advokaten scorer sine penge.
har igår betalt pengene. har ikke været i retten, og er ikke smidt ud.. men nøj hvor føler jeg mig snydt!!

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 17-03-05 07:45

Det forstår jeg godt. Det er skræmmende, at en advokat fra Danmarks største advokatkæde ikke er bekendt med regler der trådte i kraft i 2002!

Jeg forstår godt, at du føler dig snydt. Selvfølgelig koster det penge, at blive slæbt til advokat - det er der jo ingen her der har problemer med - men det er kan ikke være meningen, at en advokat bare kan kræve ind uden skelen til lov og ret, og så samtidig ikke vil udspecifire sine omkostninger.

Det er da altid noget du stadig har et sted at bo

Kommentar
Fra : kandaikke

Dato : 17-03-05 08:26

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 22-03-05 10:08

Tak for svaret RyeJensen.

det ser ud som om der er et hul i loven fra 2002, som advokaterne misbruger groft (ophævelse af lejeaftale). jeg gad vide om et advokat kontor nægter at føre sagen hvis boligforeningen selv ophæver lejemålet?
nå men tror ikke vi når længere med denne tråd, jeg accepter dit link som svar, og håber ikke advokater har andre "smarte" gebyr at smide på i sager som omhandler alm. fogedsager.. kan kun forstille mig "ophævelse af kreditaftale" osv.. så med det i mente, har loven ingen indvirkning, og jeg påtænker at sende en lille mail til justitsministeriet.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 22-03-05 10:15

Takker ærbødigst.

Jeg mener i og for sig ikke, at der er hul i bekendtgørelsen, da ophævelse af lejemål - efter min bedste opfattelse - er omfattet, men nogen advokater gør hvad der passer dem, da de i sådanne situationer sidder med et enormt pressionsmiddel. Du kan jo eventuelt forhøre dig hos advokatsamfundet/advokatnævnet om der er basis for en klagesag, for så kan det jo være, at advokatens fremgangsmåde kan stoppes.