/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
Accent over f.eks. idé i flertal/bestemt~
Fra : U_J
Vist : 4466 gange
200 point
Dato : 25-02-05 10:03

Hej
Jeg mener at accenten over idé, café, kommité osv. skal fjernes, hvis det er i flertal, bestemt form eller andre forme, men vil gerne være fuldstændig sikker på det. Er der nogen, der kender til det og skråsikkert kan af- eller bekræfte det?

Hilsen U_J

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 210 point
Dato : 25-02-05 10:27

I flg. dansk retskrivning kan du skrive ordene med eller uden accent, som ide, cafe mv.
Ser man i samme om flertalsformen tilføjes.... er, en mv. til ordet uanset om det er med eller uden accent.

Men skråsikker, næ.........

Kommentar
Fra : U_J

Dato : 25-02-05 10:31

Dvs. man kan godt skrive idéen og caféer?

... og man kunne egentlig også vælge at skrive ide og cafe uden accent?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 25-02-05 10:36

Ja, iflg dansk retskrivningsordbog.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-05 10:38

Ifølge Nudansk Ordbog, kan det skrives både med og uden accent, både i ental og flertal.
Og for at forvirre dig yderligere, kan cafe også staves med eller uden ,som kafe

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 10:41

med og uden iflg dansk retskrivningsordbog - men personligt synes jeg man bruger det der forekommer en selv bedst - cafeer - hmmm ser ikke så godt ud vel

Godkendelse af svar
Fra : U_J

Dato : 25-02-05 10:44

Tak for svaret qfha.

... og tak jer andre også, det er rart med et hurtigt svar.

Hilsen U_J

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-02-05 10:48

Dova - herligt spørgsmål egentlig - men kom lige til at grine over din sætning:
"Og for at forvirre dig yderligere, kan cafe også staves med eller uden ,som kafe "

med eller uden HVAD ??????