/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Word doc.
Fra : Anli
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 25-02-05 08:03

hej,
2 spørgsmål om samme emne.

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan lave det sån at folk kan downloade
et Word doc. fra min hjemmeside.

Eller åbne samme og se det på hjemmesiden som et Word doc.

Jeg bruger Frontpage 2000

At det kræver at "man" har installeret Word er underforstået.

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 25-02-05 09:06

Jeg vil mene, at du bare skal døbe dit word.doc - hvad du nu kalder det og slutte med .htm
- men måske forstår jeg ikke, hvad du mener

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 25-02-05 09:35

Du kan bare uploade dit word dokument som .doc og på din hjemmeside lave et link til dokumentet. Det fungerer fint. Jeg bruger det selv tit på mine hjemmesider, men som du selv skriver skriver så kræver det at folk har word på deres computer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-05 10:31

Du laver blot et link til selve filen/dokumentet i din HTML kode således :

Kode
<a href="[sti]/Word.doc">Hent Word.doc her</a>

[sti]/ er selvfølgelig en realiv sti i forhold til HTML filen eller en http:// adresse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-05 10:33

realiv ??? relativ ..for dælen da også

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-05 10:37

Ps. Hvis du vil se dokumentet på siden ved at klikke på et link, må du kode selve documentet om i html format. I Word vælger du blot at gemme i html format og linker så på tilsavarende vis til denne html fil. Hvis du vil have det til at åbne i et nyt vindue ??? :

Kode
<a href="[sti]/Word.html" target="_blank">Læs Word.doc her</a>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 25-02-05 12:13

Du kan også hvis du har mulighed for det, lave dit WORD dokument om til en PDF, som folk så kan downloade. Her behøves folk ikke at have WORD installeret på deres PC, men kan frit downloade ACROBAT READER (hvis de ikke allerede har denne på deres PC...hvilket 95% har). Du kan ydermere skrivebeskytte din PDF så folk ikke kan ændre i den eller du kan gøre det tilladt at udskrive den...det er næsten muligt at gøre alt muligt i en PDF...især i den nye version 7.0. Mindre/ældre versioner er dog FULDT ud lige så gode/effektive!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 25-02-05 14:36

det er overhovedet ikke nødvendig at lave alle disse tekniske ting.
Det fungerer udmærket ved bare at lave link fra hjemmesiden til word dokumentet.
Jeg kan ikke alt det der med teknik og bruger FP og det har virket hver gang. Jeg har brugt når jeg skulle have folk til fx. selv at printe underskriftslister ud.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 25-02-05 17:21

pallenoc
Hvordan laver jeg et Word dokument om til en PDF?
Jeg har installeret ACROBAT READER men i denne er det ikke muligt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-05 17:26
Kommentar
Fra : Anli

Dato : 26-02-05 08:46

Jeg syntes ikke jeg har fået et svar på spørgsmålet:
> Er der nogen der kan fortælle mig hvordan jeg kan lave det sån at folk kan downloade
et Word doc. fra min hjemmeside <

Jeg har nu fået lavet Dokumentet om fra et Word doc. til et PDF takket være molokyle.

Hvis jeg vil downloade fra en hjemmeside, det være sig et program, en fil eller et dokument, er der sat et link som hedder Download.
Når man trykker på linket åbner der et pop up vindue hvor man enten kan åbne eller gemme dokumentet.
Hvordan får jeg denne mulighed sat ind på min hjemmeside?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-02-05 09:08

Det er sådan at når du har uploadet dit dokument (PDF) til din hjemmeside via FTP, så vil det jo ligge tilgængeligt for de brugere/klienter som kommer og besøger din hjemmeside. De kan så trykke/klikke på din PDF og det vil, hvis de har ACROBAT READER installeret på deres PC, åbne sig som en PDF-fil på deres browser. Hvis ikke de har ACROBAT READER installeret på deres PC, kan du lave et link til ADOBEs hjemmeside hvor de så gratis kan downloade ACROBAT R. og installere på deres PC.

Mvh
PAlle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 10:27

Anli -> Det gør du præcis som jeg har skrevet her : http://www.kandu.dk/dk/spg/61356#652584

..men hvis du nu indsætter en PDF fil i stedet for en DOC fil, vil ALLE med Acrobat Reader der har sat den op med browserintegration (default), åbne pdf'en i Acrobat stedet for at få mulighed for download, med mindre de højreklikker og vælger : Gem som...

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-05 10:30

http://www.w3schools.com/html/html_links.asp

..men der er også et HTML kursus hér på Kandu.dk : http://www.kandu.dk/dk/kurser/html/htmlkursus.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 10:34

Altså, gem dette som test.html :

Kode
<html>
<head>
<title>Test af link's</title>
</head>
<body>
<a href="Word.doc">Hent Word.doc her</a>
<br><br>
<a href="Word.html" target="_blank">Læs Word.doc her</a>
</body>
</html>

Lad filerne : test.html, Word.doc og Word.html ligge i samme biliotek, så virker det !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 10:43

Ps. Det er muligt at folk med nyeste browser, nyeste office og XP bare får åbnet Word.doc. Dette kan jeg ikke teste da jeg kører Win98.

En mulighed er da at Zippe Word.doc med Winzip, Winrar eller lign. så du får en zip fil i stedet. Altså :

Kode
<html>
<head>
<title>Test af link's</title>
</head>
<body>
<a href="Word.zip">Hent Word.zip her</a>
<br><br>
Efter download skal du unzippe filen, for at kunne læse dokumentet Word.doc !
<br><br>
...eller<a href="Word.html" target="_blank"> læs Word.doc her</a>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 10:51

Nakita -> Jeg som har Win98 og ingen Word kan næppe åbne link som peger på *.doc filer, så jeg er da interesseret i at se (..og teste) en af de sider, hvor du har lavet omtalte link i Frontpage

Man kan som Webprogrammør ikke være sikker på, hvad folk har liggende af software på deres maskiner.

Derfor husk : YOU ...are NOT the user !!!

Man bør tilstæbe at lave kode der kan tolkes af ALLE

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Nakita

Dato : 26-02-05 11:50

Til molokyle
Du kan prøve at gå ind på siden http://hjem.get2net.dk/usynlig
et lille stykke nede kan du hente en word-fil og dette er lavet som et link til word dokumentet - uden nogle teksniske spidsfindigheder.
Selvfølgelig kan man komme ud for at folk ikke har Word inde på deres maskine, men hovedparten har og dette fungerer også på MAC maskiner.
Hilsen Nakita

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-02-05 12:08

Nikita -> Din kode adskiller sig ikke det minste fra min :

Kode
<a href="htm/Til%20Folketinget.doc">Her kan du udskrive en underskriftsliste i WORD</a>

..men jeg får præcis, hvad Anli efterspørger

En pop-up dialogbox med muligheden for [Åben] [Gem] eller [Annuler] !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Anli

Dato : 27-02-05 11:52

Tak for svaret molokyle og tak for belæringen.