/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køb af brugt bil
Fra : lehd32
Vist : 571 gange
200 point
Dato : 24-02-05 18:54

Står foran at skulle købe bil til ca. 30000, men er desværre lidt på herrens mark. Har kigget meget, men kan ikke helt finde det rigtige. Skulle der være nogen med lidt mere forstand, der har et bud på hvad der ville være det mest fornuftige køb og hvad jeg bestemt ikke skal købe? Har kigget på følgende mærker: Toyota, Ford og Citroén(Xantia)

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 24-02-05 19:08

Når det drejer sig om at købe brugt bil er der meget andet der er meget vigtigere end mærket. Rust, Motorens tilstand, Har den været skadet? Er ophæng m.v. i orden. Hvor mange KM har den kørt? Hvor mange ejere? Jeg kunne blive ved. Altså jeg tror ikke at nogen kan rådgive dig via denne side. Du må ha' fat i en kyndig person, der kan tage med dig ud og besigtige den bil du overvejer at købe.
Til 30.000 kr. får du ikke en rigtig god bil, og så skal du regne med ½store regninger til reparationer i fremtiden. Og et tvunget syn hvert 2'nd år. En brugt bil til 30.000 kr. vil garanteret også være dyr i drift, såvel til bencin og olie som til forsikring og miljø-afgift.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 24-02-05 19:24

Indenfor de 3 mærker du har nævnt, vil jeg personlig pege på Toyota, men som regel kan man kun sjældent gøre et kup, - jeg mener at man oftest får hvad man betaler for, - på den ene eller anden måde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 19:32

Jeg ville nok af de tre der vælge noget Toyota.
Xantiaen kører rigtig godt, men kan desværre blive et meget dyrt bekendtskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-02-05 08:35

Citroen er også kendt for deres galvaniserede dele, så de ruster langsommere.
Men een ting du skal have for øje er, at købeloven OGSÅ gælder for køb af brugte biler, altså 1/2 års garanti og 1 1/2 års reklamationsret.

Og så er det altid en god ide at tage en bilsagkyndig med, hvis man kender en.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-02-05 09:05

Reklamationsret
Reklamationsretten følger af købeloven, og den har man altid, når man som forbruger køber en vare af en erhvervsdrivende. Til gengæld dækker reklamationsretten kun fejl og mangler som var til stede på leveringstidspunktet.

Ifølge købeloven har forbrugeren to års reklamationsret. Fejl, der konstateres inden for de første 6 måneder efter levering formodes at have været til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger kan sandsynliggøre noget andet. De resterende 18 måneder af reklamationsfristen er det forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel, og at den var tilstede, da bilen blev leveret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-05 10:46

Ja, men man er mere på "herrens mark" hvis man køber privat.

For der kommer man ikke særlig langt med nogen reklamationsret, og konstaterede fejl på en bil, som man mener har været der på købstidspunktet, vil det være op til en selv, at rejse en sag med et krav mod sælger.

mvh dova

Kommentar
Fra : lehd32

Dato : 25-02-05 17:41

Jamen, det I så siger, ar at jeg skal sørge for at holde fast i tanken om at købe hos forhandler, til trods for billigere priser ved private??? Hvad med en Mazda 626 fra starten af 90´erne??

Kommentar
Fra : lehd32

Dato : 25-02-05 17:41

Jamen, det I så siger, ar at jeg skal sørge for at holde fast i tanken om at købe hos forhandler, til trods for billigere priser ved private??? Hvad med en Mazda 626 fra starten af 90´erne??

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-02-05 18:36

Hvis du har rigelig tjek på at handle ved privat, er det selvfølgelig OK, - Min første bil som jeg købte privat for mange år siden, ville en forhandler pludselig afhente, fordi han havde penge til gode, jeg indfriede gælden, men senere viste det sig at en privatmand også havde pant i bilen, for et privatlån, - da gik jet i retten, - det private pantebrev var ikke tinglyst og lovligt, og ham som jeg købte bilen af blev dømt til at betale indrivelsen som jeg havde betalt til forhandleren. Men jeg så aldrig en skilling, skøvlet erklærede sig insolvent. -Så sådan kan det i værste fald gå, så du skal være klar til at tage risikoen, eller bøvlet som kan følge. Selvfølgelig hører det til sjældenhederne, og til sidst er der jo også brådne kar indenfor brugtbilforhandlere, så det sikreste må være at købe ved forhandlere der også har nyvognsforhandling. Så kommer du selvfølgelig også til at betale lidt mere, men bestem selv.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 25-02-05 18:41

Tillæg: det er en god ting at tilmelde dig medlemskab af FDM, og rådføre dig der, og benyt deres service`s, og yderligere kan jeg fortælle dig, at jeg har lidt erfaring med, at hvis du på din bil skilter med at du er medlem ved FDM, at så bliver du behandlet mere seriøst ved evt. besøg på værksted.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-05 00:22

Apropos stilkes indlæg.
Så er det altid en god ide at tjekke om der er restgæld i bilen, og især hvis man køber privat.
Det kan oplyse ved noget der hedder Bilbogen. Der kan man ringe mellem kl 11-14 på hverdage, og oplyse bilens stelnummer og evt. registreringsnummer, så får man at vide om der er restgæld.
Det er tlf. nr. 86129145

En Mazda 626 fra start af 90erne er ikke så tosset en bil.
men igen, kig efter hvor velholdt den ser ud, og gå efter en der er nysynet.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : lehd32

Dato : 30-08-06 10:42

Tak for svaret arne.jakobsen.