/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Stål kvalitet
Fra : l.Wils
Vist : 7090 gange
50 point
Dato : 24-02-05 13:54

Jeg sidder her med et bitssæt til bare 39kr.
og der står, at det er " UDFØRT I S2-STÅL"
Hvad er det? Er det som det skal lyde, en god kvalitet?
Jeg husker fra min ungdom at der stod tal for kvaliteten, "styrken"
13-20 eller noget lignene. Hvem ved det?

Hilsen
L.W.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-02-05 14:00
Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 14:02

Det jeg lige har fundet ud af, er at det har noget med hærdningen at gøre, og at der er kisel i S2 stål.
Men hvor god kvalitet det er, ved jeg ikke rigtigt.

Hærdningen i S2 stål skulle være HR C58-62

Fandt en side om de forskellige typer http://www.zincinfo.se/foretag/valavstal.htm
Den er godt nok på svensk

Indenfor andre stål-varer bruger man meget betegnelsen 18/10 stål som værende ren og god kvalitet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-02-05 14:14

S2 stål er ikke hærdet, men dog hårdt.

Sidste lørdag faldt jeg for at købe 2 Torx 15, i hærdet stål, pris 52kr, jeg opdagede først da jeg kom hjem, hvad jeg

havde betalt for dem, ellers havde jeg nok ikke købt dem, så nu ligger de i skuffen sammen med kronjuvelerne.

Men lad være at købe noget til 39kr, de holder ikke ret længe.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-02-05 15:04

kkeldd men de holder også i forhold til de billige

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-02-05 15:08

Jamen du spørger om det er god kvalitet. Det afhænger kun af hvad det skal bruges til, Der findes et utak af kvaliteter til forskellige formål, Jeg husker næsten ingenting om det, Når man køber et produkt der er fremstillet af en bestemt kvalitet, så kan man som regel gå ud fra at fabrikanten har overvejet hvilken kvalitet der egner sig til netop dette produkt.
Som lægmand synes jeg ikke man har meget ud af at vide at det nummer svarer til den eller den standard, eller om det er hærdet med kul eller selen eller noget andet. de overvejelser ha sagkundskaben gjort for os

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-05 15:24

En stærk bolt hedder G8
Dova - 18/10 er vist rustfast stål
(Juvél-vaske var 18/8 fra Frederiksberg metalvarefabrik)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-05 15:58

Almindeligvis plejer sæt med mange bits til få penge, indkøbt i et byggemarked at være lavet af noget nær heste-sko-jern. Jeg kan ikke lige mindes de forskellige koder, men kan ved en søgning på nettet se, at man har slemt travlt med at reklamere med denne S2 betegnelse. Jeg kan se, at de steder hvor vi køber bits, er det ikke en betegnelse man "reklamerer" med.

Ordentlige bits til relativt overkommelige priser, fåes hos Carl F. De har vist lidt tilbud på noget de kalder USA bits. De er ok.

Til rent hobby-brug (for at have en af hver) er sættene ok.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-05 15:58

www.carlf.dk for at finde en butik.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-05 16:00

PS Keldd, vil du ikke købe bits hos mig? Du skal nok få det lidt billigere end du er vant til!!?!?!???!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-05 16:02

Ups, tilbage til spørgsmålet.

Ja, det må, efter min mening, være noget med at proppe blår i øjenene på kunderne at henvise til "S2-stål" betegnelsen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-02-05 16:40

S2 svarer til fodstål i DK eller kulstofstål som kan hærdes glashårdt men ikke sejhærdes.
http://www.bondhus.com/metallurgy/body-1.htm

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-02-05 16:42

3773:
Jeg vil hellere ha' lavet min rørforstærker.
Hilsen Keldd.
Sorry |.Wills.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-02-05 17:02

Det kender jeg også en god gammeldags radio-smed der kan, Keldd!

Hvilken rørslæde drejer det sig om?

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 24-02-05 17:06

Kan da lige tilføje, at jeg i Råd & Dåd lige har købt et sæt med ca 25 forskellige bits til ca 90 kr. Der står vist også S2 stål på dem (Muligvis et bogstav mere!?)
Har i løbet af de sidste 3 dage skruet over 600 skruer (5 X 60) i lærketræ med den samme bit, og der er kun lidt mærker på spidsen af bit'en.

Ved første øjekast følte jeg mig lidt snydt, da jeg så en reklame fra Aldi, med samme sæt til 39 kr(?) - men ved nærmere eftersyn var sættene ikke identiske.

Men alt i alt, er jeg meget godt tilfreds med kvaliteten/antallet af bits/prisen.

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 24-02-05 17:10

jeg regnede ikke med at få juveler til den pris, men studsede ved, at der stod en kvalitets betegnelse,
det har jeg ikke set siden, for længe siden.derfor spørgsmålet
Men vi som brugere burte spørge, producenterne af værktøj, om det virkelig kan betale sig, at bruge en uegnet materialekvalitet, (det er jo ikke de store mængder der bruges) . Det skaber nok støre omsætning men det er sansynligt at det ikke er det mærke der købes næste gang.
hilsen
L.W.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-02-05 17:16

3773:
Phillips 1955, m. skifter til 10 lakplader, men I er

langt væk,jeg er i Sydsjælland.
Keldd.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 24-02-05 17:18

Årsagen til billigere materiale ved fremstilling, er at det er nemmere at bearbejde.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-02-05 11:45

Heldigvis er posten opfundet Keldd. Ring og få dig en snak med Thorkild 75 62 95 77. Han er god gammeldaws radio-smed og reparerer stort set alt.

Godkendelse af svar
Fra : l.Wils

Dato : 25-02-05 11:52

Tak for svaret emesen.
Det er rart at se den store interresse, der er for de små ting i livet.
Men det må jo stoppe et sted.
Der er jo som regel en logisk forklaring på de store spørgsmål,
Du også de små, så tak for det emesen.
Andre har også gode svar.
hilsen.
l.W.
var det nu også det jeg spurgte om?