/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Knopper/bumser på ryggen?
Fra : DiTTe_Smiil
Vist : 1615 gange
100 point
Dato : 24-02-05 13:26

Hej,
Min datter har bumser/knopper på ryggen. Jeg ved ikke hvad det er, men hun siger hun ikke vil til læge med det. Hvad kan vi gøre for at få det væk hurtigst muligt?

Hilsen
Ditte.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-02-05 13:43

Hej Ditte
Der er en masse på nettet, men hvorfor ikke sende din datter en tur eller to i solarie, det hjælper faktist på talg knopper.
Her er lige så'n hvad jeg ku' finde på nettet:
- http://www2.netdoktor.dk/Q&A/answers.asp?QID=344831&CID=51&p=1
- http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=19&article=2384
- http://www.ung-bladet.dk/bumser/bumser1.shtml
Og så må du måske i gang med at overtale din datter til at besøge lægen / hudlægen, de bidder jo ikke hovedet af hende

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-02-05 13:45

NB: Hvor sjovt... se også under tip (nederst) eller benyt dig af dette link http://www.kandu.dk/dk/tip/10672
Her er noget agurkesalat som skulle virke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-05 13:46

Hvis dit eget tip http://www.kandu.dk/dk/tip/10672 ikke virker, så er det nok en tur til lægen, som giver en henvisning til en hudlæge.

Nu er jeg jo lidt i tvivl om hvem, der egentlig spørger, da DiTTe_Smiil er 16 år, det kan jo være at du er forældre til Ditte, så må hun jo være stor nok til at forstå at en læge kan give et råd.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-02-05 13:46

Øhhh
du har selv lavet det tip!!!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-02-05 13:47

Der er lige kommet et tip om det, hjemmelavet agurkesaft, .
Selv ville jeg foreslå aloe vera creme eller saft, det er helt sikkert godt, og hurtigtvirkende,.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-05 13:47

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-02-05 13:48

hm

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 24-02-05 13:53

Det er agurketid

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 24-02-05 14:01

Agurkesaft, det er noget der batter!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-05 14:29

Hvor gammel er din datter, Ditte, og hvor længe har hun haft bumser på ryggen?

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 24-02-05 18:37

Ditte, du er lidt karrig med oplysninger - dit datters vægt, alder og spisevaner f.eks. - men i og med I opfatter det som et problem (der berettiger spekulation om læge), og at hun ikke vil til læge med det, går jeg ud fra, at hun er i eller lige før teenagealderen?

Uden at vide, hvordan hun spiser og ellers behandler sig selv - drikker hun f.eks. meget cola? - antager jeg, at det er en kombination af hormoner og spisevaner.

Den begyndende produktionen af hormoner, der skal med til at gøre os kønsmodne, deponerer fedt på især unge kvinder - unge mænd kan også lide under det - og det står på, indtil kroppen har stabiliseret sig og har nået en størrelse, en masse, som den genetiske programmering regner for ideal.

Hos nogle varer det længe, før generne standser fedtdeponeringen, hos andre går det hurtigt - de første døjer længe med bumser og talkknopper og kan ofte udvikle store fedtdepoter, de sidste mærker det stort set ikke, og tager stort set ikke på. Og de fleste har en periode på et par år, hvor almindelig kost-opmærksomhed kan hjælpe med at fjerne de fleste synlige gener.

Og hvad er en kostomlægning? Ja, kostpyramiden er under omlægning, men bortset fra brød og sukker er stort set alt, som det har været længe: Lidt kød, flere kulhydrater og mange grønstsager.

Andre årsager til bumser og knopper: Stress. Hvis man er under pres, f.eks. fra mobning eller andet, producerer kroppen adrenalin. Adrenalin fremmer forbrændingen, men fungerer også som en art "kast al ballast"-mekanisme - hvilket så resulterer i, at kroppens affaldsstoffer ud over gennem urinen og fæces også udskilles gennem huden (og tungen). Med bumser til følge. Og muligvis også forhøjet risiko for immunforsvarslidelser som allergi.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-05 19:33

Det er denne bruger, der stiller spørgsmålet

Citat
DiTTe_Smiil (Superbruger)

Navn Værdi

Medlemsnummer 171835
Brugernavn DiTTe_Smiil

Profil

Hej!
Jeg er en pige på 16 år.. Bor i Århus..

Mvh. Ditte

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 24-02-05 19:53

Ok, måske tolker jeg forkert - men en anden hér (ans) har samme tanke som jeg.

Men hvis du er 16, Ditte, må din datter være ganske lille (nærmest så lille, at lægeskrækken ikke kan være meget ældre end hendes sprog?) - og hvis DU er bekymret, hvorfor går DU så ikke til lægen med hende - som det voksne menneske, du skal være for din datter?

Sol, også solariesol, i moderate mængder kan hjælpe med til at udtørre bumser og knopper, men er ikke en løsning på sigt. Hvis vi snakker om et ganske lille barn her - 1-4 år - er det bedst at få en læge til at se på hende. Bumser i dén alder er ikke helt almindeligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-05 20:03

Det kan jo være en forælder til Ditte, som er 16/17 år, der stiller spørgsmålet, kun Ditte kan svare på det.

Mht. spørgsmålet så kan det være forkert kost, allergi eller de sædvanlige pubertetsproblemer, som mange kommer ud for.

Hvis det er meget slemt, vil jeg mene at en læge kan stille diagnosen.

Forstår ikke at dette tip http://www.kandu.dk/dk/tip/10672 skulle være et tip, det virker åbenbart ikke.

Det er samme bruger, som stiller spørgsmålet, som skriver tippet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Thylle

Dato : 07-03-05 08:54

Fed samtale i har kørende har..! Hvad sker der for en forvirring..!

Kommentar
Fra : MetteHansen01

Dato : 17-06-06 06:09

Hej!
Jeg har lige nogle spørgsmål, jeg har fået mange ar i ansigtet, efter bumser, og jeg tager sol for at få dem til at gå væk, og det hjælper også, men kan jo ikke blive ved med at tage sol, da det ikk er godt og ligner næsten en neger nu, Jeg har også ar i ansigtet efter piercinger, hvordan får man dem fjernet? Når jeg får en bums, kan jeg ikke lade være med at pille, derfor jeg får ar, Men jeg bruger noget som hedder rescue cream et natur middel, men det hjælper kun en gang i mellem, men kan man få det laser behandlet væk alle de lorte ar?? Jeg går og er ked af det hele tiden, for det ser fandme så dumt ud.. hehe.. :) HJÆLP MIG!! :( Jeg bruger masser af rense middel, har prøvet det vichy og det ansigtsvask fra matas, det er også okay, det er ikke for at det er vildt, men er bare træt af at jeg får de ar, og det ligger man virkelig mærke til når man er brun.. JEg har lige nogle spørgsmål om håret os, jeg har farvet mit hår meget og syntes faktisk at det er utroligt, at det ikk er faldet af endnu, men det er begyndt at spalte og fælder helt vildt, jeg bruger en shampoo som hjælper mod elastic hår, mit hår er os mega tyndt, når det er vådt sidder det ligesom i store totter, er holdt op med at tørre det og rede det, da jeg vede at det ødelægger håret, men hjælper det der silica mod håret, for ellers gider jeg ikke købe det?

MVh. Mette..

Håber i kan svarer på mine spørgsmål, så ville jeg blive glad.. :)

Kommentar
Fra : MetteHansen01

Dato : 17-06-06 16:15

Jeg er ny herinde og kan slet ikke finde ud af det herinde.. hehe

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-06 18:08

Hej, Mette. Og velkommen til kandu.

Du skal nok starte med at klikke på "kom godt i gang" som er i den lille ramme, der hedder "Brugerservice" -oppe foroven på siden, -også i dette spørgsmål..

Så lærer du også noget om at stille spørgsmål i forskellige kategorier.
Det her spørgsmål har ligget stille længe, så der er nok ikke så mange til at svare dig. Og spørgsmål-stilleren kar ikke været på kandu i over et år.

Men du skal nok blive glad for kandu når du lærer det at kende.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-06 18:15

Hej, Mette. Og velkommen til kandu.

Du skal nok starte med at klikke på "kom godt i gang" som er i den lille ramme, der hedder "Brugerservice" -oppe foroven på siden, -også i dette spørgsmål..

Så lærer du også noget om at stille spørgsmål i forskellige kategorier.
Det her spørgsmål har ligget stille længe, så der er nok ikke så mange til at svare dig. Og spørgsmål-stilleren kar ikke været på kandu i over et år.

Men du skal nok blive glad for kandu når du lærer det at kende.