/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
forsikring og udgifter
Fra : monia
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 24-02-05 11:26

jeg er 26 år og jeg har fået kørekort for 6 mdr. siden. Jeg vil købe bil men jeg ved ikke hvad skal men betale ud over forsikring.Jeg vil spørge om hvor meget ca. koster forsikring.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-02-05 11:31

det kommer an ¨på så meget hvilken bil hvilken post nummer mm
prøv her indtast dine oplysninger og "find en pris" http://www.forsikringsluppen.dk/

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 24-02-05 11:37

FOrsikringen kommer an på din bopæl, og hvilken bil du køber, dertil kommer der ejerafgift (det der før i tiden hed vægtafgift) den afhænger også af hvilken bil du køber, og når du så dertil lægger brændstof og måske lægger lidt penge til side til reperationer og vedligeholdelse så har du faktisk et komplet regnestykke + selvfølgelig bilens pris

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 24-02-05 11:46

Der skal betales vægtafgift på bilen og forsikring.

Vægtafgiften afhænger af hvilken bil der er tale om. Hvor tung den er og om den er på benzin eller diesel.

Forsikringen af hænger af hvor du bor, om der skal være kasko på eller kun ansvarsforsikring, hvilken bil det drejer sig om.
Og forsikringsprisen kan variere fra 4-5000 for en lovpligtig ansvarsforsikring, og op til 30000 for en kasko, alt efter hvilken bil der er tale om.

mvh dova

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 24-02-05 11:57

Ud over forsikring skal du betale ejerafgift (jeg giver ca 3000kr årligt)
Benzin (8kr/liter * antal kilometer du regner med at køre på et år)
Bilvask, bilpleje produkter, viskerblade, sprinklervæske, olie, dæk mm (ca 1000-1500kr årligt)
Forsikringen (7-8000kr for en billig bil, som ny bilist i din alder. Brug rotw's tip for en mere præcis pris)
Reparationer. Er bilen ikke ny, så skal du regne med 3000kr i reparationer årligt (svinger meget efter for uheldig du er)

Det var hvad jeg kunne komme på af ekstra udgifter. Det kan selvfølgelig gøres dyrere hvis man vil det.

Sørg for at købe en nysynet bil.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-02-05 15:07

og hos BT biler nå nej ikke hos BT biller eller hvad de hedder i dag (søborg/hillerød mf)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-02-05 15:07

kandus mail server ser ud til at være nede

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 18:33

monia
Nu håber jeg ikke du bliver alt for forvirret over, at nogen skriver vægtafgift og andre skriver ejerafgift.
Det er faktisk det samme, men ejerafgiften er en betegnelse man bruger på biler der er nyere end fra 1998, hvor afgiften er regnet lidt ud på en anden måde end tidligere.
Før i tiden var det egenvægten på bilen (eller totalvægten for gulpladebiler) der bestemte vægtafgiftens størrelse, mens det for nyere biler er en udregning af brændstofforbrug i forhold til bilens vægt.

mvh dova

Kommentar
Fra : monia

Dato : 25-02-05 11:03

hvad med nummerplade og registrering hvor meget koster det

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 25-02-05 11:07

Et sæt nummerplader koster 1180kr. Hvis du køber en bil der har plader allerede skal du ikke betale noget.
Se: http://www.politi.dk/nummerplader/Side_1_registrering_og_priser.htm#1.4.%20Betaling

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-05 23:37

Hvis du køber en bil med plader på der skal omregistreres, skal du betale omregistreringsafgift.
Så vidt jeg husker er det ca 400,-
Men det skal ikke betales hvis der ikke er plader på, så er det kun det nummerpladerne koster du skal betale.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-05 23:41

Harlekin,
det er jo forkert du skriver, at det ikke koster noget hvis der er plader på.
Der skal betales det der hedder ejerskifte/omregistreringsafgift og koster knap 400,- måske 380.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 26-02-05 08:32

Ja, det er rigtigt dova. Det havde jeg lige glemt.

Det står endda i det link jeg henviste til:
Ejerskifte
For ejerskifte af et registreret køretøj betales 380 kr.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 26-02-05 10:35

Hvis du køber en bil hos en forhandler er der typisk lagt et beløb til salgsprisen der hedder reg. omkostninger, dette er incl. nummer plader

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 27-02-05 16:14

www.nysynet.dk kan du finde takster på vægtafgiften. Men som Harlekin skriver, er rep. udgifterne meget efter, hvor uheldig du er. Men læs indlæg og undersøg sagerne, inden du beslutter dig. Der kan være mange penge, at spare ved at ringe rundt til forsikringsselskabene. Spørg evt. på hvilken bil de er billige med i forsikring.

Godkendelse af svar
Fra : monia

Dato : 23-06-06 20:22

Tak for svaret dova.