/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Dækker husforsikring ved sætningsskader?
Fra : marc43
Vist : 14498 gange
100 point
Dato : 24-02-05 11:14

Vi har købt vores hus fra 1943 i 1999.

For ca. to år siden skiftede vi forsikringsselskab, hvor der var en forsikringsmand hos os for at kigge på huset og godkende forsikringen.

Nu har vi desværre fået noget, der kan ligne en sætningsskade. I forsikringsmaterialet står der en masse om brand, el osv., men ikke noget, der ligner sætningsskader eller lignende. Omvendt skriver de heller ikke noget om, at de ikke dækkes.

Er der nogle, der har erfaringer? Er det noget som dækkes af forsikringen? Det kan jo blive en bekostelig affære og i sidste ende kan det vel koste ens hjem.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-05 11:23

Forsikringspolicer er jo ikke ens, så det kan være svært at svare på.

Du kan evt. kontakte dit forsikringsselskab eller Forsikringsoplysningen

Citat
Sådan kontakter du Forsikringsoplysningen
Du er altid velkommen til at ringe på tlf. 33 43 55 00
mandag til torsdag mellem kl. 9.00 og kl. 16.30
og fredag mellem kl. 10.00 og kl. 16.00.

fra denne side http://www.forsikringsoplysningen.dk/Forsikringsoplysningen/Om%20os.aspx

HIlsen ans

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-02-05 11:24

hvilken forsikring selskab??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 11:28

Jeg mener ikke man kalder det sætningsskader på så gammelt et hus.
Det er et udtryk man bruger ved nybyggeri, når der sker skader som følge af, at soklen "arbejder" i grunden, så mure kan revne.
Tja, joe, det er måske det samme for et ældre hus.

Men I skal jo da have fundet ud af hvorfor der pludselig er sket skader på huset, også for at forhindre det bliver værre.

Om forsikringen dækker det, kommer meget an på, hvilken forsikring I har, om det er en bygningskasko der dækker næsten alle skader, eller om det kun er det man kalder bygningsbrand.

Nu skriver du ikke hvori skaden består, men sætningsskader eller lignende, kommer af skader på selve fundamentet/soklen, altså at den giver efter med f.eks. revner i murværk til følge.
Og der må så være sket et eller andet med grunden, der gør at huset kan synke, hvis det er det der er sket.

Men jeg synes da, at du skal spørge forsikringsselskabet, da der også rimeligt hurtigt skal indsendes en skadesanmeldelse.
Ja, det var sådan set ikke et præcist svar på spørgsmålet, for det afhænger som sagt af de nærmere betingelser i din forsikring.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 11:40

Jeg fandt lige følgende i mine "generelle betingelser" for bygningsforsikringer.

Sætningsskader dækkes ikke.
For det er skader der sker over længere tid, og både skadens årsag og virkning skal skyldes en pludselig hændelse.

mvh dova

Kommentar
Fra : nestorine

Dato : 24-02-05 12:38

Hvis du har ejerskifteforsikring kan du se om der er en mulighed.
vh
Nestorine

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 24-02-05 13:20

Det er GF Forsikring og det er en indvendig mur, der er begyndt at revne igennem på begge sider af muren. Vi har haft en geotekniker til at kigge på det og han siger, at det ser ud som om, at ydermuren buer udaf (udenfor) og trækker i den indvendige mur, der så slår revner. Vi skal sætte gipsklatter på revnerne og holde øje med dem indtil engang i sommer når vi slukker for varmen.

Naboen har fået piloteret for mange år siden, da undergrunden nærmest var en losseplads. Spørgsmålet er, om den slags kan opstå efter så mange år. Vi har også fået nyt tag på for 1 1/2 år siden, men de siger, at det ikke betyder det helt store.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 14:15

Der må jo så være en grund til, at muren er begyndt at bue udad og trække indermuren med sig.
Og der tænker jeg alligevel lidt på jeres nye tag.
Skiftede I også spær og bjælker, og er det nye tag meget tungere end det der var der før, så vægten presser muren udad. Og hvis I skiftede spær og bjælker, er de så gjort rigtigt fast på remmen, så det ikke kan presse på muren o.s.v.
Det er så selvfølgelig hvis det er mest foroven at muren buler ud.

Ellers, hvis det er skader fra fundamentet, kan det i nogen tilfælde skyldes forandringer i jorden, at den enten bliver blødere på grund af vand, eller at den omvendt bliver afvandet så soklen synker.
Men sådan nogen ting plejer ikke at ske, medmindre der er sket forandringer i nærheden, evt i form af opgravninger, ændring af dræn o.l.

mvh dova

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 24-02-05 16:01

Der er ikke sket nogle opgravninger i nærheden lige bortset fra hos naboen, men det betragter jeg som værende for langt væk og på den forkerte side.

Før var der røde danske vingetegl på og nu er der kommet teggl på igen i et andet fabrikat. Umiddelbart tror jeg ikke, at der er den store forskel.

Der er ikke skiftet spær og bjælker. Den eneste forskel er, at der blev lavet en lille kvist på den anden side af huset.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-02-05 19:41

maro43

Ring til forsikringsselskabet, de er de eneste der kan give dig et klart svar.

De vil formentlig sende en taksator, som ser på skaden.

Han/hun vil kunne fortælle om de vil dække udbedringen.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-02-05 20:53

Hvis der er nogen, der har gravet ud i nærheden og ramt en sandåre, kan det være derfor, der kommer sætningsskader nu. Mine forældres hus begyndte at slå den ene revne efter den anden, da kommunen gravede ud til en parkeringsplads ikke så langt fra, hvor de boede. Da de endelig blev overbevist om, at det var dem der var skyld i det, stoppede de byggeriet (der var løbet adskillige tons sand ud), men mine forældre fik vist aldrig nogen erstatning – heller ikke fra forsikringen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 25-02-05 09:57

en mulighed er at der er ændret på lasten - f.eks. hvis det nye tag har været megt tungere end det eksisterende. HAr i fjernet nogle skillevægge der har stødt på til ydervæggen eller den indv. væg? - det kunne i så fald f.eks. være vindafstivningen i har fået problemer med.

En anden mulighed er at der er blevet gravet noget af jorden væk - sænket terrasse eller terræn i det hele taget. En evt. tilbygning vil også kunne øge lasten på det givne fundament.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 25-02-05 10:00

Det er vist ingen af delene og jeg tror ikke, at det nye tag er væsentligt tungere. Vi er gået fra tegl til tegl, så der er nok ikke den store forskel.

Vi har heller ikke flyttet vægge.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 25-02-05 10:04

hvad med udgravninger? eller til/ombygninger?

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 25-02-05 10:05

Nej det er heller ikke tilfældet. Der som nævnt tidligere gravet hos naboen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-05 10:58

Nu kommer det selvfølgelig an på hvor meget der er gravet hos naboen, men det er bestemt en årsag I skal overveje, for jeg tror ikke helt på, at kvisten I har fået lavet kan være skyld i så stor en vægtforskydning, at det er årsagen.
Er der forresten kælder under jeres hus?
mvh dova

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 25-02-05 11:00

Ja der er kælder, stueplan og 1. sal. Grundplan er omkring 70 kvadratmeter.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 16:25

Prøv at finde ud af, om der røg en masse sand ud, da naboen gravede. Dit hus svarer vist nogenlunde til mine forældres.
Hilsen Jette