/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
pains au lait
Fra : netper
Vist : 604 gange
200 point
Dato : 23-02-05 23:00

Så er jeg her igen med et spørgsmål om oversættelse, håber stadig der er nogen der har lyst og tid til at hjælpe mig.
Opskriften jeg skal bruge er Pains au lait, men den opskrift jeg har sat ind her heder PAIN AU CITRON, men jeg går ud fra at jeg bagefter blot kan skifte citronen ud med vanille som der skulle være i opskriften ?

Mvh
Per

2 1/2 ts Active dry yeast
1 1/2 c Rye flour; medium
1 1/4 c Bread flour
2 ts Gluten flour, 100%
1 Lemon zest; grated zest -1 l
1 ts Salt
1 c Water; plus
3 tb Water

Recipe by: Rustic European bread From Your Bread Machine Book by
Linda West Eckhardt and Diana Collingwood Butts

Dough Setting Makes two 6 x 4" oval loaves

The addition of lemon zest to a rye and wheat bread yields a
citrus-scented bread you'll love with seafood and pates. Shape the
bread like big lemons. The crust will be golden brown, and the crumb
dense and aromatic. The bread keeps at least 3 days wrapped in
nothing but a paper bag.

Place all ingredients in the bread machine pan and process on the
dough setting, then remove to a lightly floured surface and punch
down. Knead a moment or two, then divide the dough into two pieces.

Shape each piece into a football (or lemon) shape - a short, thick
oval with pointed ends. Place on parchment paper sprinkled with
cornmeal and set on a baking sheet. Cover with plastic wrap and let
the dough rise in a warm, draft-free place until almost doubled in
bulk, no more than 1 hr. Make 3 quick, slashes in the top of each
risen loaf.

While the dough is rising, preheat the oven to 450 deg F. Bake until
golden brown and done through, about 30 min. Remove to a rack and
cool thoroughly before slicing.

Accepteret svar
Fra : krabat

Modtaget 200 point
Dato : 24-02-05 01:33

"Opskriften jeg skal bruge er Pains au lait, men den opskrift jeg har sat ind her heder PAIN AU CITRON, men jeg går ud fra at jeg bagefter blot kan skifte citronen ud med vanille som der skulle være i opskriften ?"

Nej - pains au lait betyder brød af/med MÆLK, og der er ingen mælk i din opskrift. Her følger en opskrift på rigtige "petit pains au lait"

25 g. gær eller 1 tsk. tørgær
1 1/2 dl + 2 spsk. lunet mælk til glasur
450 g god hvedemel
1 tsk. salt
40 g sukker + 25 g til glasur
1 æg
50 g smør, blødgjort

1. opløs gæren i håndvarm mælk med salt - lad stå 5 min for frisk gær/15 for tør.

2. Bland mel og 40 g sukker i en skål. Lav en fordybning i melet og hæld gær i, resten af mælken og det hele æg.

3. Rør sammen og ælt på melet bordplade, til dejen er smidig. Ælt derpå smørret ind i dejen.

4. Læg dejen i en ren skål, dæk med et fugtigt viskestykke, og stil lunt 1 time.

5. Sæt ovnen på 200 grader (185 hvis varmluftovn)

6. Ælt dejen igen og del i 16 lige store stykker. Form dem til aflange boller og læg dem på bagepapir eller en melet bageplade. Lad dem hæve på køkkenbordet i 20 minutter, og bag dem så i 15 min., midt i ovnen.

7. Lad dem køle lidt på en bagerist.

8. Til glasur: Opløs 2 spsk. sukker i 2 spsk. lunken mælk og brug en bagepensel til at pensle bollerne.

velbekomme.

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 24-02-05 01:37

PS: Det står dig naturligvis frit for at tilføje vanilie, chokolade, citron, lidt finhakkede mandler, eller hvad som helst, der relativt nemt indgår i dejens tørre struktur. For store stykker af nødder, sukat, chokolade mv influerer på dejens evne til at hæve.

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 24-02-05 14:29

Tak for svaret krabat.