/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Automatisk logud script - PHP/MySQL
Fra : dscoop80
Vist : 659 gange
153 point
Dato : 23-02-05 21:42

Hej alle...

Jeg har en MySQL database hvor jeg har tabellerne "users" og "type"...
users siger sig selv, plus at jeg har en kolonne som hedder "level",
hvilket peger på tabellen "type" hvor jeg har så har level (f.eks. "1") og så en side (f.eks. "frame.php")...

jeg har så lavet et login-system, hvor jeg sammenligner brugerens input (brugernavn og kode)
med et brugernavn og kode som står i "users"-tabellen... hvor de så kan logge ind...
men nu har jeg et problem. Jeg vil gerne have lavet sådan at når jeg nu skal bruge en ny
side at der bliver tjekket om brugeren er logget ind... altså noget i toppen af den nye side...
og eftersom jeg kun kan sammenligne brugerens input med databasen på den første side
ved jeg ikke hvordan jeg skal gøre? jeg kan jo ikke bede brugeren logge ind hver gang der kommer
en ny side... :(

Hjææææææææælpp.....

Håber nogen ved dette...

// Cooper

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 23-02-05 21:44

Jeg havde så forresten tænkt på om man kunne lave en tabel mere hvor så
når brugeren var logget ind at data blev skrevet her?
og så man lavede en slags "time-out" på f.eks. 20 min. at så brugeren
automatisk blev logget ud? kan det lade sig gøre?

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 24-02-05 15:08

lav en cookie ( http://www.razor.dk/php/guider/sessions/ ) , eller brug session ( http://www.webcafe.dk/tipsogtricks/php/loginmedphpogsessions.html )

hvis du bruger cookie så lav et en check side og tilføj checksiden ved hjælp af denne kodestump
Kode
<?php include ('din check side'); ?>

jeg er igang med at læse om session men kender det ikke godt nok til at kunne hjælpe med det.

Accepteret svar
Fra : Angband

Modtaget 153 point
Dato : 24-02-05 15:10

ps. et andet session kursus: http://www.razor.dk/php/guider/sessions/

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 24-02-05 15:22

kan ikke lige finde ud af om det er et logud eller en ordenlig login side??

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 26-02-05 14:47

Hej!

ARGH!!!
Nu havde jeg lige skrevet et svar, men så siger kandu at jeg ikke var logget ind

Nå men så skriver jeg det da bare igen...

Eksempel på check filen som skal require's i TOPPEN af dine beskyttede sider:
Kode
<?PHP
session_start();
if ($_SESSION['logget_ind'] != "ja") {
echo 'Din session er udløbet...<br>
Log ind igen.'
exit;
}
?>

I dit logind script skal der igen i toppen stå: session_start();
Det hvor scripter så finder brugeren og godkender, skal du tilføje:
$_SESSION['logget_ind'] = "ja";

Håber det er til at forstå
Mvh hended
- http://ricaplaza.dk

Godkendelse af svar
Fra : dscoop80

Dato : 19-03-05 03:00

Tak for svaret Angband.