/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Til patrol2 - vedr. dit tip angående Eps~
Fra : bennymanden
Vist : 541 gange
4 point
Dato : 23-02-05 20:24

Hej patrol2.
Jeg vil gerne lige kommentere det tip du lige har skrevet ang. Epson.
For min skyld kan du sådan set svine, hvilket firma du vil, til her på sitet, eller for den sags skyld rose et andet firma - OK med mig.
Men det du bruger til at gøre Epson sorteper ja, det er ganske enkelt noget vrøvl.
Jeg må henvise til købeloven som gælder for alle forretningsdrivende i dette land.
Enhver fejl eller mangel ved et købt produkt, omfattes af en garanti som er 2 år, og dette er tilfældet uanset hvad en given forretning så ellers vælger at oplyse dig om eller skrive på diverse skilte.
Prøv selv at læse i købeloven:
http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html
du skal læse i § 54 og § 83 - sådan er det - og det gælder for ALLE

mvh
<\\Benny

PS: Jeg havde en Epson-printer som jeg var godt tilfreds med - nu har jeg anskaffet sådan en All-in-One og det er tilfældigvis en Lexmark.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 14 point
Dato : 23-02-05 20:42

->Benny
All-in-one, Kan den så også lave humle????????
Undskyld--kunne ikke lade være

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-02-05 20:50

eller vaske op - osv ????????
undskylder ikke - kunne godt lade være men ville ikke

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-02-05 20:57

Benny bortset fra, at der ikke er tale om garanti, men alene om reklamationsret så er vi da meget enige og jeg har bestemt ikke fortrudt, at jeg har købt en Epson i stedet for at købe den 5. Canon.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-05 20:57

Jo jo - bare rolig, den kan osse g....... nå nej, det siger jeg ikke
MEN jeg er godt nok glad for den
--------------------------------------------------------
Jeg beklager at ikke hele linket blev fremhævet patrol2, men hvis du kopierer det helt henne fra .html og sætter det op i adresselinien, så kommer du direkte til den rette side i købeloven

mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-05 21:05

Det er helt rigtigt Bjarne, men det er jo lidt noget ordkløveri, Garanti > Reklamationsret ??? - hvis den ikke fejler noget er der jo heller ikke brug for garanti Men desværre er der den dag i dag mange forretninger som oplyser på samme måde som patrol2 åbenbart har været ude for. Der er bare lige det ved det, at har det købte en fejl eller mangel, som må antages at have været der fra starten, så gælder der en 2-års-regel.
Også selvom det er en Canon
Det faldt mig bare for brystet at der i et TIPS som skulle være til glæde for mange, bliver oplyst noget som IKKE er rigtigt.
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-02-05 21:31

.. er det mig der læser forkert.. eller oplyser han ikke bare i sit tip, at man kan forvente servicen hos epson er mangelfuld...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-05 21:41

snaptil > det er jo det jeg påpeger Epson er tilfældigvis underkastet de samme regler som alle andre, og det uanset hvad de siger i forretningen -
Jeg har aldrig haft problemer med Epson, så min fornemmelse er, at det er den butik han omtaler, der ikke helt ved hvad de taler om, men det er desværre langt fra den eneste.
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-05 23:18

For at afslutte debatten om hvad dette med de 2 år i købeloven går ud på, vil jeg her gengive en udtalelse af en advokat om de faktiske forhold:
Citat
Der findes i købeloven både en relativ reklamationsfrist og en absolut reklamationsfrist. Den relative frist er afhængig af, hvornår du opdager manglen. Fra du bliver opmærksom på ex. rust i bilen skal du inden "rimelig tid" (2 mdr.) klage over dette. Den absolutte frist er på 2 år. Dvs. hvis du opdager en mangel efter, at der er gået mere end 2 år, kan du ikke længere klage over den, medmindre der er givet en længere reklamationsfrist eller end egentlig garanti, der rækker ud over de 2 år.

I den forbindelse kan jeg orientere dig om, at de erhvervsdrivende ikke må reklamere med en garanti, hvis ikke den går ud over reklamationsfristen på de 2 år i købeloven, men som nævnt indledningsvis er der mange erhvervsdrivende, der anvender ordet garanti, når de henviser til købeloven. Dette er således ikke helt korrekt.

Garanti er en tilsikring ved varens egenskaber. Reklamationsfrist er den perioden man har til at klage over en mangel. Når du køber noget i butikkerne er du automatisk sikret via reglerne i købeloven om reklamationsfrister. Hvis du derimod skal have en garanti for noget skal dette fremgå af den individuelle aftale.

summa summarum > der gælder en frist på 2 år, hvor du senest 2 mdr. efter, at du har konstateret en fejl eller mangel ved det købte, skal reklamere over dette, og efterfølgende har krav på at få fejlen udbedret, eller få en ny vare . (punktum)
Sådan er det for alle varer, alle mærker og alle forretninger.
---------------------------------------------------
Så kan vi efterfølgende lave sjov med om vi kan lide den ene eller anden butik, om det ene mærke er bedre end det andet osv. - det har sådan set intet med sagen at gøre.
Hvis du har fået en "lorteudgave" af en Canon SÅ FÅ DEN BYTTET
.... har du fået en "lorteudgave" af en Epson SÅ FÅ DEN BYTTET

sådan er det
med venlig hilsen
<\\Bennymanden

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 23-02-05 23:36

bennymanden
Hva gør man så,selv om man har ret ifølge købelovene,når forretningen(omskrevet) siger"hva rager det os"?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-02-05 23:53

hehe siger man har læst jura i 5 år og egentlig lige manglede en god undskyldning for at få afprøvet det i en retssal

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-02-05 23:55

ellers så er der jo forbruger rådet/styrelsen.. mener jeg det hedder.. plus tv(rabatten) plus aviser(ekstra bladet)... osv

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-02-05 00:10

Ja, desværre er det nok noget af det snaptil er inde på en sådan sag kan ende med
- forbrugerombudsmanden ell. en advokat - men de fleste forretninger er jo heldigvis ikke så interesseret i den omtale det kan give, sååååå - men der er jo altid nogen imellem, som så starter der hvor patrol2 tog over - hvis folk er dumme nok, eller lad os sige, de er ikke godt nok oplyst om disse love og regler, ja så kan forretningens ekspedienter jo bilde dem hvad som helst ind. F.eks. at Epson kun giver 1 års garanti.
Men læs det lange indlæg, for i virkeligheden giver de jo slet ingen garanti, men de er på samme måde som alle andre omfattet af købeloven, som giver forbrugeren et tidsspænd på 2 år til at opdage evt. fejl eller mangler, og så inden for 2 mdr. meddele forretningen dette hvorefter der så skal tages stilling til om det er en fejl som har været der hele tiden osv. osv. - kan du som forbruger så bevise at det har den nok, så har du ifølge købeloven krav på en ny vare.
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 24-02-05 00:18

Hvor er det dog irriterende med de manglende emiler det er næsten umuligt at følge en debat, det er langsomt i forvejen, og nu skal man tilmed huske at kikke ind de forskellige steder for at se om nogen har kommenteret - ØV

<\\Benny

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 24-02-05 18:47

Tak for svaret dabj.
Ja - ja så kom jeg af med det - Jeg vil gerne her i overværelse af et ukendt antal kandu´ere love, at næste gang jeg træffer på <patrol2> her på siderne, så vil jeg forære ham 50 point - på den måde er han fri for at skrive tips som ikke kan leve op til de faktiske forhold
Jeg er modstander af de tips som bliver skrevet for at samle point
..... men han skal sørme ikke mangle den gode mand
mange hilsener og tak for deltagelse i debatten
mvh
<\\Benny