/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
motorvarmer
Fra : jabco9240
Vist : 1575 gange
50 point
Dato : 23-02-05 19:07

Vi har købt en Toyota Sportsvan Diesel, hvortil der hører en motorvarmer, der skal sættes i stikkontakten og tændes et stykke tid før, man skal ud at køre.

Spørgsmålet er enkelt: hvor lang tid forinden køreturen, skal motorvarmeren tændes?

Kommentar
Fra : geu

Dato : 23-02-05 19:23

Doh.. Til den er varm.

Står den inden for elelr uden for gør jo en stor forskel. Men jeg vil jo sige 20 min skulle være nok. Jeg har selv en fyr i min bil og det køre i 25 min vinter og 15 min sommer.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-02-05 20:04

Du kan bare prøve dig frem.Jeg har altid stillet uret på en halv time før jeg skal bruge bilen, om vinteren.
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-02-05 21:01

Hvis det er en el patron skal du nok have ur på så den tænder nogle timer før du skal køre for at få glæde af det. En el patron kan i øvrigt med fordel suppleres med en kupé varmer så ruderne er tøet op inden der startes.
Du kan slet ikke sammenligne det med et fyr, der cirkulerer vandet.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 23-02-05 21:30

den skal tændes 30 - 45 minutter før du skal køre.
det plejer at være nok.
mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 23:45

Det er så lidt du får ud af sådan en motorvarmer.
Det er kun et område i motorblokken der bliver varmet lidt op, og så snart du begynder at køre, er bilen kold fordi resten af vandet cirkulerer.

Det eneste den hjælper på, er selve motorens start, at den ikke lige er så kold.
Men erfaringer jeg har haft, viser, at hvis det er en lidt slidt gammel model, så vil den bare ikke starte til sidst hvis du holder nogen timer hvor varmeren ikke kan sættes til.
Så med mindre det er fordi du er bange for ikke at kunne starte hvis det fryser 15-20 gr. har den ikke den store berettigelse.
Men okay, en times tid skulle bære nok, for den bruger også en del strøm (meget).

mvh dova

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 24-02-05 00:15

Jeg har en tommelfinger-regel: den varmer (motorblokken) ca. 20 grader/time den er tilsluttet, og bruger ca. 1 kw/3 timer, men bilen skal stå i læ, eller i en lukket garage, ellers er varmen en hel del mindre.

mhv Kjeldal

Kommentar
Fra : Stuhr

Dato : 10-03-05 23:55

Min erfaring med motorvarmere er go'. Jeg har haft dem på 4 af mine 7 biler. Jeg har et ur på, som starter 1 - 1½ time før jeg skal afsted, og min oplevelse er helt klart, at når motorvarmeren har været sat til, så er det tydeligt at høre, at olien hurtigere kommer rundt i motoren. Ihvert fald "klikker" ventilerne ikke så meget, som når motorvarmeren ikke har været sat til. Ydermere giver det hurtigere varme i kabinen.
Det med at det kun lige varmer et enkelt sted mener jeg ikke holder, for det er jo kølevandet i motoren der bliver varmet op, hvilket er med til at sprede varmen i motorblok og kølevand.
Og det med at motoren så ikke vil starte en dag, hvis den står kold, uden motorvarmeren tændt, har jeg aldrig oplevet. Tværtimod mener jeg, at du også slider mindre på batteriet, da motoren ofte (ved brug af motorvarmeren) startes "lunken" i stedet for kold.