/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
rødlig stribe på digitale fotos
Fra : larshau
Vist : 436 gange
50 point
Dato : 23-02-05 16:11

Alle mine digitale fotos får en rødlig stribe fra øverste billedkant af en længde på 10 procent af billedhøjden. Mon det er selve billedchippen der kan være beskadiget? Forslag til afhjælpning modtages gerne. Kameraet er et Epson PhotoPC 3000Z.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-02-05 16:53

----------måske et dumt spørgsmål: Er det på skærmen eller på det udprintede billede?

Hvis det er på skærmen: Kan du beskære det væk?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-02-05 17:42

Jeg vil ikke gætte på om det er chippen, men du må hen med kameraet,
der er vel også garanti på det endnu.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 24-02-05 13:37

Jeg slog op under fejlfinding i manualen til mit kamera (Canon Power Shot G5). Der står følgende:
Problem: Der vises en lysbjælke (rød, violet) på LCD skærmen.
Årsag: Motivet er for lyst.
Løsning: Dette er normalt i enheder, der indeholder CCD`er, og betyder ikke, at der er opstået en fejl. Den røde linie optages ikke, hvis du tager stillbilleder, men det gør den, hvis du optager film.
Jeg kan ikke vide, om det bare er det "problem" du har. Er det ikke det, må du hen til mekanikeren.
m.v.h.
kaypia

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 24-02-05 18:31

Tak for forslagene. Den røde stribe forekommer både når jeg ser billedet på min PC og (naturligvis) også ved udprintning. Så der er nok ikke andet at gøre end at besøge en mekaniker.
mvh
larshau

Accepteret svar
Fra : BjarneChr

Modtaget 50 point
Dato : 15-09-05 14:43

Hejsa
Der sidder typisk et farvefilter foran CCD elementet der sørger for at de forskellige farver optages hver for sig i alle billedepunkter. Det kunne tænkes at der var en fejl i dette filter, eller i selve CCD elementet. Tror desværre du må have kameratet efterset.

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : larshau

Dato : 13-12-06 10:51

Tak for svaret BjarneChr. Jeg beklager den meget sene reaktion, men jeg havde glemt at accepere et svar.
Jeg opgav at gøre noget ved kameraet og købte i stedet et Canon spejlreflex!