/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Selvfølgelig vil jeg gerne fye billigt..~
Fra : solvej2
Vist : 3490 gange
50 point
Dato : 23-02-05 14:25

...også effektivt...
Da vi flyttede i hus for 3 år siden, var der et gammelt oliefyr. Det viste sig at være temmelig dyrt i drift,- ca. 14.000kr for at varme brugsvarndet op årsbasis!!! (det er altså uden rumvarme-tro det eller ej).
Det første jeg gjorde var at installere en brændeovn og siden to. Det gav os da varmen. For nylig har jeg fået installeret en varmtvandsbeholder til El/solvarme, som jeg forventer mig en del af.
Vi bor i en bungalow fra 1917, på 120 kvm, hulmursisoleret i efteråret, med trægulve overalt, dog ikke i badeværelset, ellers ikke isoleret under gulvene.
PLANEN:at anskaffe os en brændeovn med "gris" til at opvarme brugsvand og påtænkt gulvvarme(da gulve skal skiftes alligevel) over hele huset om vinteren og en solfanger til at lave varmt brugsvand til os om sommeren.
...Men...det er ikke helt nok...jeg kunne godt tænke mig en suplerende varmekilde, til når vi ikke er hjemme, evt. et pillefyr.
Det skal lige siges at jeg synes brændeovne er pissehyggelige, så jeg vil som minimum nok have en i vores køkken/alrum.
ER DER NOGEN DER HAR SYSTEMEMER der ligner eller noget der er bedre????????
-Jeg vil blive meget glad for at høre fra jer.............TAK

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 15:17

Nu ved jeg ikke hvor længe du mener, når du skriver supplerende varmekilde til når I ikke er hjemme.
Et pillefyr kan heller ikke køre uden opsyn i længere tid, (flere dage). Der skal man tjekke, om det brænder som det skal, at pilleforsyningen ikke stopper o.s.v.

Der vil det mest stabile være et oliefyr koblet på anlægget, så det tænder når temperaturen er faldet til et bestemt antal grader.
Jeg kørte i mange år med, at termostaten på oliefyr var sat til 30-40 grader så det tændte når fastbrændselsfyret brændte ud, og der behøver jo ikke være fuld varme hvis I ikke er der, men det forhindrer at det bliver gennemkoldt eller i værste fald fryser.

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-05 15:49

Hej Solvej.
dova har ret, heller ikke et pillefyr kan være uden opsyn i flere dage, en bekendts kælder udbrændte totalt sidste vinter på grund af en tilstoppet snegl til sådan et pillefyr, ilden fandt så vej tilbage i lagerbeholderen, og det var kun en snarrådig nabo, som forhindrede at hele huset nedbrændte.
Med det varmtvandforbrug i har haft, er det enten en ældgammelt uisoleret anlæg med en meget dårlig varmtvandbeholder, eller også har i holdt familiefest i badekarret det meste af året
Jeg ville nok også, som dova, vælge et oliefyr til suplerende varme, det behøver jo ikke stå ret højt når det kun skal være for at holde frostfrit og sådan. Iøvrigt kan du også med fordel lade det olifyrede anlæg "hjælpe til" på den el/sol-opvarmede varmtvandsbeholder. (El er jo også temmelig kostbar)
-----------------------------------------
Solvarme er en ganske udmærket varmekilde, selvom det kan være svært at forestille sig på sådan en dag, som i dag - og hvis anlægget er stort nok, og lavet rigtigt burde det kunne klare størstedelen af forbruget i sommerhalvåret - måske kunne i så i den periode henlægge familifesterne til haven
Du skal undersøge det grundigt inden du begynder at eksperimentere med en gris i din brændeovn, dels er de eksempler jeg kender til ikke at anbefale, de yder simpelthen ikke den ønskede effekt - og dertil kommer, at der er flere specielle regler omkring hvordan et sådan anlæg skal/må laves. Det kan måske blive godt nok, men det er altså ikke bare lige !!!
Gulvvarme i hele huset - en god gammeldags støbejernskedel til at fyre med fastbrændsel (brænde) og så en nyere kedelunit med olifyr til når i ikke er hjemme.
El/solvarme til varmt vand om sommeren - om vinteren kører i det med over fastbrændselskedlen. Og så en hygge - hjælpe varmekilde i et enkelt rum (Kakkelovn)
Det ville være mit forslag
Held og lykke med det og fortsat god dag
mvh
<\\Benny (Blik & Rør)

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 23-02-05 16:57

Tak for besvarelserne....Dova og Bennymanden...
... (DOVA)Til når jeg ikke er hjemme: er fra jeg tager afsted om morgenen til jeg kommer hjem igen om eftermiddagen.
..De her pillefyr er de stadig upålidelige i drift ????
- Olie er jo temmelig dyrt og bliver sikkert ikke billigere
-og til Bennymanden-det var et gammelt oliefyr med dårligt isoleret varmtvandbeholder og alt for mange meter varmtvandsrør.
---Tak for svarene...!!!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-02-05 17:38

En brændeovn m.gris kræver også en stor buffer tank, følg hellere min kollega benny og dova's forslag.

En moderne kedelunit i dag skal du bare huske, må ikke køre under 60-65 grader, undtagen hvis brændkammeret

er støbejern eller rustfrit stål. Men der er sådan set ingen problemer i at bruge en pladejernskedel, i en unit,da du vil styre fremløbstemperaturen med shuntventilen (blandeventilen), og ikke kedelthermostaten.
Hilsen Keldd. (Rør og Blik)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 17:41

Pillefyr kan være lidt upålidelige, det kommer an på mærket og hvilket brændsel man bruger, og det kræver et vist tilsyn. Men altså når det ikke er længere tid anlægget skal passe sig selv, ville jeg nok overveje noget helt andet.
Glem brændeovn med gris og i stedet installer pillefyr som den primære varmekilde, (hvis du ikke vil følge bennymandens udmærkede råd om en gammeldags fastbrændselskedel), og så en serarat brændeovn for hygge og supplement.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-02-05 17:58

Med hensyn til pris, er det langt fra sikkert, at du kan spare de store penge på pillefyr i fremtiden. Måske du skulle kigge efter en type fyr, der kan afbrænde forskellige materialer... Så er du lidt friere stillet - man da da vælge at købe brændsel, der endnu ikke er kommet afgifter på, og så derfor er meget billigere...

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-02-05 21:31

Jeg har lige bestilt olie i dag, 6440kr. dagspris, er de sindsyge.

AP Møller pumper det lige op ad undergrunden, MIN undergrund, og laver et Operahus for MINE penge, og når olien

stiger på verdensmarkedet, skal jeg også betale mere for MIN olie (nå ja også jeres penge og olie)

Hvorfor skal vi betale mere for vores egen olie når den stiger på verdensmarkedet?? Deres pladder med internationale

aftaler, hvad er det for noget sludder, er det en skjult skat for os der bruger olie? Det kan da ikke være andet, men

det tør de ikke sige, fandens til politikere vi omgiver os med.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 24-02-05 23:24

Det kan godt være at din pris er 6.400, men de fleste penge er afgifter, det bør stå på din regning hvad olien koster uden afgifter, jeg tror den ligger på 2.000.
Hvis der er nogen der er bange for et pillefyr, byg et fyrrum i haven, den måde klarer man halmfyr på diverse bøndergårde, en brændeovn, gasfyr kræver også tilsyn,
du kan ved at få et rigtigt solvarmeanlæg få et godt anlæg,men tilbagebetalingstiden er lang, og det kræver at man sætter sig ind i funktionen, og holder øjen med buffer temperatur samt de andre temperaturer.
selv en vinterdag med sol kan give lidt varme. Det bedste var så at du havde nogle meget store radiatorer i dit hus, så kan fremløbstemperaturen være meget lav

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-02-05 00:25

Det kan være ligemeget hvad der er hvad m.h.t. til prisen, du skal have pengene op af lommen og betale.
Jeg ved godt AP Møller ikke får alle pengene, men jeg ville nu godt beholde nogen af dem.
Keldd.

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 50 point
Dato : 25-02-05 11:17

Hej solvej

Jeg har haft nogenlunde de samme overvejelser omkring opbygning af varmeanlæg i forbindelse med at vi skal til at bygge et nyt hus.

Jeg er helt med på dine takner og vil også foreslå solvarme, men vores plan er at kombinere med en masseovn, det fede ved en masseovn er at du kan nøjes med at fyre en gang om dagen i vinterperioden (nogle gange 2 hvis det er pisse kolt), den giver varme om dagen når du ikke er hjemme. Med en masseovn kan du også lave det varme vand du har brugfor i vinter perioden.

Solfangeren skal derfor kun lave varmt vand i sommer perioden, hvor der jo også er mest sol!!!

Overvejelsen med at kombinere med et olie/gas fyr bliver så lidt anderledes da vi udelukkende vil fyre med træ om vinteren, derfor vil et olie/gas fyr udelukkende være til supplerende varmt vand i sommerperioden. Jeg overvejer derfor seriøst om jeg ikke skal droppe olie/gas fyret da det er en stor omkostning, og det vil kun skulle bruges meget lidt. (og der er jo både tomgangsforbrug, eftersyn, oliekøb)

DR Friland TV om masseovn:
http://www.dr.dk/friland/stream_play/playMedia_hi.asp?filnavn=masseovn1
http://www.dr.dk/friland/stream_play/playMedia_hi.asp?filnavn=masseovn2
Links:
http://www.fornyetenergi.dk laver masseovne.
http://www.vvfs.dk/bygselv/brugerberetninger.htm (søg på masseovn)

Jeg har også læst et par rapporter fra risø (faktisk er det rigtig god læsning)
http://www.risoe.dk/solenergi/rapporter/pdf/sec-r-7.pdf "Erfaringer fra målinger på kombinerede solvarme og biobrændselsanlæg"
http://www.solenergi.dk/rapporter/sec-r-13.pdf "Kombinerede solvarme- og biobrændselsanlæg. Analyser og forslag til design"

Michael

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 26-02-05 00:42

Citat
PS. Er det ikke utroligt, at der findes et forum som dette, hvor vi kan lege/hjælpe/blive hjulpet/skælde ud/være forarget/grine/fjolle/.............helt gratis.

citat, jeg har lånt af emesen !
Tak for lån - jeg tilslutter mig fuldt ud

<\\Benny

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 26-02-05 11:42

...Tusind tak venner.
Hvordan er det lige at jeg "lukker, takker og slukker" ???

Kommentar
Fra : tobisch

Dato : 26-02-05 11:46

SOLVARME: hvis ejendommen opbygges som ny og alternetiv energi overvejes følgende: Lav et gulvvarmeanlæg dette kræver et lav fremløbstemperatur, der skal samtidig monteres radiatorer under vinduerne der kræver en høj temp-feks til grisen i den finske ovn. anlægget opbygges i 2 sep. anlæg, du bestiller et reguleringsanlæg mrk TREND - rudi@tobisch.dk -det er vigtigt med et anlæg tilstyring af solvarmen, jeg har lavet et anlæg på bornholm det virker men har krævet mange nattetimer med programering samt opfølgning af ens ændrede reguleringer, men det virker, bare solen skinner, bornholm har flest solskinstimer i landet.
husk en finsk masseovn også kan fås med en gris, men så må anlægget ikke være med trykekspansionsbeholder, der skal være åben beholder, på grund af overophedning
uanset hvad du vælger at ovenstående, så er det stadig billigst at afbrænde gas / olie. men er det ikke dejligt at snyde ap møller og staten

Godkendelse af svar
Fra : solvej2

Dato : 28-02-05 10:49

Tak for svaret sybil3.