/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
grafikkort
Fra : kj
Vist : 365 gange
300 point
Dato : 23-02-05 13:52

Er der nogen der kan give mig et godt bud på et grafikkort.
Det skal bruges til grafik (Adobe Suite CS, indholder bl.a. Illustrator og Photoshop)
Det skal være hurtigt og må ikke koste en bondegård.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 23-02-05 14:19

prøv at lede på www.edbpriser.dk og indtast en pris og se hvad der kommer frem, vend så tilbage og kom med nogle forslag.
der findes mange og en " bondegård " kan også være billig

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 23-02-05 14:42

Så længe du ikke skal bruge det til 3D-grafik betyder det ikke så meget hvilket grafikkort du vælger, da de tunge beregninger typisk foretages af CPU'en fremfor grafikkortet. Dog er Matrox kendt for at have en lidt bedre billedkvalitet end konkurrenterne - så længe du ikke benytter DVI.
Hvis du har DVI-indgang i din monitor kan det være en fordel at vælge et grafikkort med DVI-udgang. Det giver bedre billedkvalitet.

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-02-05 15:07

Det er lidt svært at give et bud, når man ikke ved hvad du kører med af PC

Kommentar
Fra : Jerrik

Dato : 23-02-05 15:33

ati grafikkort har jeg altid været tilfreds med, der findes mange typer, afhængig af hvad man vil! :-{)

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 23-02-05 15:36

agp, pci-express, pci? Hvilken port har du på mobo?
Ville nok også vælge et matrox til billedredigering

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-02-05 10:11

Min PC. Pentium 4, 2,6ghz, hjemmebygget på ASUS bundkort 400mhz. 1024mb SD RAM pc PC133. Win 2k proff. 2 HD'er henholdsvis 80GB og 120GB.

Skal bl.a. også bruges til billederedigering og digital filmredigering + DTP arbejde med Adobe programmer.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 25-02-05 10:14

Foruden de ovenstående PC data, er der mulighed for både AGP og PCI kort, hvad giver den hurtigste opdatering.

Kommentar
Fra : dreyer

Dato : 25-02-05 11:00

AGP er standarden for grafikkort, da det har den langt hurtigste overførselshastighed af data, som netop grafik kræver.
Men i dit tilfælde hvor du kun skal arbejde med 2D-grafik betyder overførselshastigheden ikke det store, så et PCI-kort vil sagtens kunne følge med (om end du li'så godt kan gå efter AGP-kort, da du så sparer et PCI-slot på bundkortet. Der findes også langt flest AGP-kort, og priserne er så vidt vides nogenlunde de samme).

En sidste - men nok ikke så aktuel - notits er, at PCI Express standarden så småt er begyndt at dukke frem. Det er en standard der endnu er så ny, at den kun findes på enkelte nye bundkort, men på længere sigt vil tage over for de gamle standarder. PCI-E er hurtigere end AGP, men i praksis er der endnu ikke den store forskel mig bekendt. Men det kommer nok når standarden bliver mere udbredt og teknologien forbedret.

Hilsen
Dreyer