/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Teorist hvalp/unghund
Fra : pivpiv80
Vist : 539 gange
45 point
Dato : 23-02-05 08:43

i har en dejlig labrador tæve på 11 måneder.
Hun er jordens dejligste hund og så nem, vores søn på tre år er hendes bedste legekammerat.
Hun har aldrig ødelagt ting eller været strid, men for to tre uger siden vendte det godt nok.
Nu splitter hun alt af hun kan komme i nærheden af (på nær vores søns jakker der hænger over hendes kurv) når vi ikke er hjemme.
Den sidste uge har det gået rimeligt, ikke noget splittet af, selv ikke efter mange timer. Så vi så lyset for enden af tunlen, men i går da jeg kom hjem havde hun fået døren op til badeværelset og ØDELAGT i stor stil!!
Vi går med hend eog hun elsker at løbe rundt ude i haven, hun er utrolig glad og veltilpas.
Til tider kan hun virke lidt urolig.... dyrlægen siger at det er pga kommende løbetid!?

hvad skal vi få for at få vores "gamle" sassy tilbage
Helle og Sassy

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 23-02-05 10:10

Det er jo svært ikke at forkæle en hvalp,man har det med at glemme den bliver stor,mon ikke det er et udslag af kedsomhed,(jeg vil have opmærksomhed)men jeg syntes ,inden i og hunden bliver rigtig uvenner,du skulle tale med en dyrlæge,evt en hunde psykolog.De findes online http://www.google.com/search?
hl=da&q=hunde+psykolog+online&lr=lang_da

kortlink.dk/muh

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 23-02-05 10:11

Du skal markere hele linket

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-02-05 10:55

De fleste hundejere har oplevet problemer i forbindelse med alene-hjemme adfærd og det skyldes jo nok at hunden er et flokdyr og absolut ikke bryder sig om, at være efterladt alene. Hunden vil både finde adspredelse, men prøver bestemt også at fortælle jer noget, men her er lidt læsestof om emnet:
http://www.dyrepsykologen.dk/
http://www.hundepsykologen.dk/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 11:33

Der er flere årsager til, at en hund splitter hjemmet ad når den er alene, og det er meget sjældent den årsag folk tror.
Nemlig at hunden er ked af/bange for at være alene. En hund der er bange vil gemme sig, og gøre så lidt opmærksom på sig selv som muligt.
Og det at jeres hund først begynder i den alder, viser også tydeligt at det ikke er fordi den er ked af/bange for at være alene. For så ville den have opført sig sådan, også da den var meget yngre.
Næ, det har noget at gøre med, at hunden ikke helt kender sin plads i familiehierakiet. Den er ved at være voksen nu, og et eller andet sted, føler den at flokken (jer) som den skal holde styr på, pludselig er væk. Og så går den amok og ødelægger ting.
Og hvordan får I den så til at holde op med det.
Tja, hvis I er heldige, holder den op af sig selv, hvis I er rigtig uheldige holder den aldrig op. Det kan være umådelig svært at vænne en hund af med sådan en adfærd.
Men prøv at arrangere det så der ikke rigtigt er noget den kan ødelægge når I er væk, og lad være med at gøre et stort nummer ud af når den skal være alene.
Hvis hunden begynder at blive urolig når den kan se I er på vej til at gå, skal I bede den om at slappe af og lægge sig, så den ikke er i tvivl om, at den ikke skal bestemme om I går eller ej.

mvh dova

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 23-02-05 12:22

Jeg går ud fra at hunden har sine legeting og drengen har sine, og i har lært hunden at kende forskel, dermed ved den jo godt hvad den må. Når den laver ulykker så skam den ud så den lusker i sin kurv, og så glem alt om det den har lavet for hvis den hele tiden bliver skammet ud bliver den meget utryg og vil derfor lave mere. Den skulle jo nødig havde behov for at lave kunster for at få opmæksomhed. Jeg har altid brugt når der var noget at skamme hunden over så blev den kun konfontreret med det en gang og ca 5- 10 minutter efter er det en god ide at lege med den og rose den så den igen føler sig elsket af sin flok. Det kan også hjælpe med en aller anden beklædning som dufter af sin fører som den må få og havde liggende i sin kurv evt. en bluse som man har gået med for duften giver jo tryghed. Giv den nogle af sine egne ting med i kennelen når den skal passes, og nyd du bare ferien for hunden skal nok klare det til ug.
Mvh Karen.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 45 point
Dato : 23-02-05 14:41

Hej, Helle.

Jeg er til dels enig med dova. Når Sassy splitter huset ad når hun er alene, så er det en amok- eller panikhandling fordi hendes flok er blevet væk.
Og jeg er også enig med dova i, at Sassy nok føler, hun skal holde styr på sin flok..

Og det er DER, jeg tror, I har en chance for at gå ind og forbedre tingenes tilstand. For hun skal have at vide, at hun ikke behøver at passe på jer. I skal vise jer som myndige overhunde, der godt kan passe på jer selv -og hende også. Hun skal IKKE have ansvaret for hverken jer eller jeres søn. For når hun føler, at I er hendes ansvar, så vil hun selvfølgelig være ulykkelig, -grænsende til panik, når I ikke er hjemme.

Så løsningen er --som sædvanlig-- lydighedstræning, hvor hun lærer en masse ting, som hun kan gøre for jer. Selv jeres lille søn kan sikkert lære at lave nogle øvelser med hende. Det hele drejer sig om, at I tobenede skal bestemme regler for nogle sjove ting, som I kan lege sammen. Det er ikke hende, der bestemmer reglerne, men hvis I kan finde på ting, som hun kan lide, så vil I stige i hendes agtelse.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-02-05 14:49

Det nemmeste er jo at beskæftige hunden, så den får andet at tænke på end at ødelægge, når den er alene hjemme og hvordan gør man så lige det??
Find nogle godbidder frem, når jeg siger godbidder mener jeg ikke dem fra madskålen, men noget hunden virkelig kan lide. Få en af familien til at holde hunden, medens du viser den en godbid, gå så hen i den anden ende af stuen og læg godbidden på gulvet--den der holder hunden slipper den med kommandoen "søge" og hunden styrter selvfølgelig hen og tager godbidden. Fortsæt med dette et par dage til hunden ved hvad kommandoen "søge" betyder. Derefter begynder du at lægge godbidden bag et stole eller bordben, så hunden ikke kan se den fra hvor hjælperen holder den, men kun at du at du bøjer dig ned og stikker hånden om bag bordbenet. Hunden vil stadig fare hen efter godbidden, men skal nu bruge næsen for at finde den. Derefter begynder du at gemme flere godbidder at gangen, gerne på stolesæder, bag gulvvaser, under sofaen etc., men kun hvor hunden kan få fat i dem. Du opildner og hjælper naturligvis hunden til den har fundet dem alle og lad den bare søge videre et stykke tid efter at den har fundet den sidste.
Når alt dette er lært, har hunden forstået, at når den hører kommandoen "søge" er der masser af godbidder at hente, hvis den kan finde dem.
Når man så skal ud uden hunden, gemmer man masser af godbidder uden at hunden ser det, giver kommandoen "søge" og går.
Hvis det er rigtigt indlært vil hunden søge efter godbidderne og da den ikke hved, hvor mange der er, vil der gå en rum tid inden den giver op------og er der noget en hund bliver træt af, er det at bruge næsen intensivt.
I de fleste tilfælde vil det kræve en god lur, og så kan man jo altid forsøge igen senere.

Denne metode har jeg afprøvet på omkring en snes hunde, og jeg husker kun 1 tilfælde hvor det ikke virkede.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : pivpiv80

Dato : 23-02-05 20:54

Tak for svaret Birgitta.
      ja også tak til alle jer andre, det er nogle rigtig gode svar!!
tak!!!

Helle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-05 14:33

Tak for accepten af mit svar. Jeg håber, at I får løst problemerne.

Kommentar
Fra : rogz

Dato : 26-02-05 19:21

Min hund fik også problemer med at være alene hjemme, selvom jeg havde trænet ham i det fra hvalp. Det blev værre og værre med ham. Han åbnede skuffer, skabe osv og splittede det han fandt i stumper og stykker. Han begyndte at hyle når jeg gik og blev fuldstændig hysterisk når jeg kom hjem. Han virkede i det hele taget meget angst for at blive forladt. Synd for hunden og synd for mine ting.
Jeg gik ned og lånte "Hunden alene hjemme" af Roger abrantes. Tog til dyrlægen og fik piller ( husker ikk hvad de hedder, men de er angstdæmpende...ikke sløvende). Jeg fik en aftale om at få ham passet, når jeg var på arbejde og påbegyndte det program, der beskrives i bogen samtidig med at hunden fik pillerne. Stille og roligt arbejdede jeg på, at hunden lærte at være alene. Dertil fik han adgang til at være i hele lejligheden når han skulle være alene. Efter ca 2 måneder og et KÆMPE arbejde gik det fint med ham. Jeg stoppede med pillerne ( de skal bruges i kombination med træning af problemet og kun for en periode). Efterhånden som han kunne være alene i en længere periode begyndte jeg at give ham 3-4 marvben med leverpostej i....De må gerne være frosne!!!- så går tiden med at få det ud og hunde fokuserede på benene, istedet for at jeg skulle gå.

I dag er der ingen problemer med at være alene....Han spurter op i kurven og venter på spændt på at få sine ben.....Når jeg kommer hjem ligger han som regel og sover....Han bliver glad når jeg kommer, men ikke med det overdrevne hysteri som før.
Det er et stort arbejde, men det betaler sig så rigeligt. Han ødelægger intet og er ubekymret når jeg går fra ham. Held og lykke!!!.