/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Ferie
Fra : pivpiv80
Vist : 542 gange
50 point
Dato : 23-02-05 08:38

Vi skal på skiferie og vi er bekymret for hvordan vores hund tager det.
Hun er så dejlig og nem en hund, men det sidste stykketid har hun været meget streng, se indlæget teorist hvalp (hvor så end det er).
Men nu aner vi simpelthen ikke om vi taber alt vores arbejde på jorden ved at tage afsted.
hun skal selvfølgelig passes i kennel og lider ingen nød, men er hun så 100% urenlig når vi kommer hjem igen, laver hun lige så meget ballade som for tre uger siden, eller hvordan mon det går?!?!?!

Lige nu har jeg lyst til at afmelde det hele!

Da ferien blev bestilt HAVDE vi hundesitter, men hun brændte os af! Så blev vi enige om kennel da hun er SÅ nem en hund, men så tog hun en drejning.
Vi kæmper for at finde en grund til hendes underlige adfærd!
Helle og Sassy

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-02-05 10:47

Jeg vil jo nødig bringe skår i jeres glæde....Men jeg tror ikke, det er det bedste for hunden at komme på kennel når den har det som den har det.
Når en hund reagerer som jeres gør, er det ofte frustration/angst over at være alene. Den har ganske enkelt ikke den fornødne selvtillid til at tro på, at den kan passe på sig selv. Derfor ødelægger den.
Jeg tror på, at den tryghed som I har givet hunden indtil nu, vil gå tabt, hvis I "forlader" den.
Hunden trænger til at kende sin plads i familiens hieraki - og den trænger til at få opbygget selvtilliden via træning, leg og positiv forstærkning/opdragelse.
Den skal være helt sikker på, at I er i stand til at passe på den - og at den, hvis I ikke er der, kan passe på sig selv.

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 11:52

Jeg tror ikke på, det vil gøre så meget at få hunden i pension mens I er væk.
Hundredevis af hunde bliver passet på den måde hvert år, og hvis det var så skadeligt for hunden, ville folk forhåbentligt ikke rejse fra dem.
De gange jeg har haft behov for at få hunde passet ude, har der ikke været noget at mærke på dem.
De har selvfølgelig været helt overstadige og glade når man hentede dem hjem, og ellers ingen ting.

Urenlig skulle den helst ikke være med den alder den har. Heller ikke derhjemme, medmindre den er lukket inde så længe, at den absolut ikke kan holde sig. For så er der desværre noget i opdragelsen i 2-3 måneders alderen der er kikset.
Men altså, jeg tror ikke det gør den store forskel på hunden så alt jeres arbejde vil være spildt.
God ferie.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-02-05 11:57

Nu drejer det sig jo ikke om en almindelig psykisk sund hund... De kan sagtens klare sig... Men her er det jo en hund, som netop i denne tid viser sig psykisk ustabil. Jeg kan ikke tro, at det vil lade sig gå upåagtet hen, hvis man "forlader" en hund i den situation. Ikke at det ugenopretteligt - det kræver bare en masse arbejde... Forfra for mig at se....

Meld jer eventuelt ind i Dansk Kennelklub... Det koster ikke en bondegård, og man kan gratis konsultere en hundeadfærdsterapeut, når man er medlem.

Vaxen

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 23-02-05 14:54

Hej igen, Helle..

Jeg tror, at det var heldigt, at jeres "hundesitter" har meldt afbud. For hvis Sassy skulle passes i et fremmed hjem eller hjemme hos jer selv, så ville der sikkert opstå vanskeligheder, når I var væk.

Det er meget bedre, at hun kommer til en kennel, hvor hun ikke kan ødelægge noget.
Men lidt held får I oven i købet brudt den dårlige vane. Hvor længe skal I være væk?

Når I henter hende igen, så må I prøve på at dæmpe jeres gensynsglæde. Én af jer henter hende, og går en tur med hende og laver nogle lydigheds-øvelser med hende inden hun kommer hjem. Ingen pylren, og når hun søger kontakt, så lad hende få kontakten gennem lydigheds-arbejde. Så får I stabiliseret rangordenen i familien, og forhåbentlig indser hun, at det ikke er hendes job at passe på jer allesammen hele tiden.

Selvfølgelig kan I tage på ski-ferie.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-02-05 17:25

Vil forresten lige indskyde, at da vores lille schæfer-vaps var lille, ødelagde han også når han var alene hjemme. Vi var så heldige at have mulighed for at installere en hundelem, så han selv kunne gå ud og ind, når vi ikke var der. Det kurerede ham fuldstændig fra den ene dag til den anden.....
Måske det kunne virke for jer?

Under alle omstændigheder tror jeg stadig, at det er en god ide at kontakte en adfærdsterapeut - de kan vurdere hundens problem ud fra beskrivelsen af den og henvise til en god og fornuftig løsning. - Jeg synes også, det er helt tosset at skulle blive hjemme fra en bestilt ferie, fordi hunden laver løjer... Man skal bare være klar over, at reaktionen kan være, at problemet bliver større... Men vi krydser helt klart fingre for det modsatte

Vaxen

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 23-02-05 22:44

Jeg ville ikke rejse fra min hund i den alder, den har stadig meget at lære og det er jer den skal lære det af.
Lige til Dova, at masser af hunde er i pension gør det ikke mere rigtigt!!
Jeg ville ønske du ville lade være at udtale dig så skråsikkert altid, det er jo ikke sådan at du har patent på de rigtige meninger!
Jeg er afgjort ikke enig med dig i at hunde i den alder bør være renlige, alle hunde kan få tilbagefald og da specielt hunde som udsættes for noget de ikke kan magte, skulle vi nu ikke lige være enig om at der er ingen som sider med den eneste rigtige løsning, det vi kan er at fortælle hvad vi ville gøre i den situation.
Bodil

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 00:24

Altså lunadc, nu udtaler jeg mig vist ikke skråsikkert når jeg skriver, at jeg ikke TROR det vil ændre noget.
Og at folk FORHÅBENTLIGT ikke ville få hunden passet hvis den tager skade af det.
Og jeg var nu ikke den eneste der mente der ikke ville være noget forgjort i at få hunden passet.
Og jo, en Labrador på 11 måneder bør have været renlig de sidste 7-8 måneder, og det kan du så kalde skråsikkert, fordi det tilfældigvis er en anden mening end din.
Og en hund på 11 måneder skulle helst ikke have meget at lære endnu m.h.t. elementær opdragelse, for i hvert fald i følge de dyrlæger og hundepsykologer jeg har haft kontakt med, skal en hund helst have det på plads inden den er max 4-5 mdr gammel, da der i modsat fald vil være risiko for, at det altid vil være en problemhund, og umulig at vænne af med uheldig adfærd. Javist, det er stadig en "hvalpet" hund, i 11 mdr's alderen,der er legesyg o.s.v. men lydighed og at hunden skal kende sin "plads i hierakiet" skal være på plads.
Og så kan du holde fast i, at der ikke er forskel på de små hunde du omgiver dig med, og så en Labrador eller andre større hunderacer, men der er nu altså forskel på, om vi taler ukontrollabel Labrador, Schäfer eller Dværgpincher der raserer huset eller direkte pisser og skider indendøre som den har lyst.

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 24-02-05 10:15

Jeg vil lige tilføje at Sassy ikke er urenlig når vi er hjemme og oftest heller ikke hvis vi er væk i kort tid.
Grunden til at hun er bleve urenlig igen, ja det skete i hvert fald da vi mistede vores" sitter hund( vi var ofte hundesitter på den) heroppe af en akut lungeblødning for 4½ måned siden.
Vi stod op til en hund der var meget dårlig og fik hende i alt hast til dyrlægen. de anede ikke hvad det var og kæmpede for at redde hende. Da dyrlægen ringede om aften og fortalte hun var død, da begyndte vores at reagere, ja inden jeg græd og hun lå ude i gangen.
Dette reagerede hun meget hårdt på, ja det gjorde vi alle.
Så derfor startede vi forfra med en hvalp på 6-7 måneder hvad angår renlighed.
Men pt er der et - to uheld om ugen og det er SMÅ tissetåre.
Så hun er en engel når vi er hjemme*S*

Helle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-02-05 11:00

Det var da en grim oplevelse med den hund der døde.
Hvis dyrlægen ikke fandt ud af hvad det var, er her et bud på det.

Hjerteorm.
"Hjerteormens vej til hunden, går gennem ræven som er hovedvært for hjerteorm.
Hvis ræven har ormen, lægges æggene i dyret, kommer i blodbanen og ender i lungerne hvor æggene bliver til larver.
Ræven hoster så, og sluger larverne hvor de ender i afføringen.
Afføringen bliver spist af snegle som så optager larverne hvor de gennemgår yderligere udviklingstrin og bliver klar til at inficere en ny ræv eller en hund.
Så undgå at hunden spiser snegle."

Og hvis du vil læse en historie hvordan det virker på en hund:
http://dog-inn.com/wwwboard/messages/16905.html

mvh dova

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 24-02-05 12:57

Hej Dova
Mange tak for dit svar.
Dyrlægen sagde at det var en akut lungeblødning og der var intet at se på de røngten billeder der blev taget om morgenen.
Da lignede det lungebetændelse, men det passede ikke med symptomerne, men hun fik det også bedre efter nogle timer og sent om aftenene sov hun ind og blodet fossede ud af hende, så tilsyneladende har det været noget der bare er sket, men hjerteorm.... hun var jagt hund!!
Tak for dit svar.

Helle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-05 14:49

Åh, nej... Hvor forfærdeligt.. -Helle, hvorfor skulle en jagthund ikke kunne få hjerteorm??
Hvis hunden ikke er blevet obduceret, så er det ikke muligt at se, om det var hjerteorm.

Min egen Silke (golden retriever) fik hjerteorm, da hun var helt ung. Hun overlevede, men vækstmæssigt har det sat hende tilbage, så hun aldrig bliver så stor som sine søskende.

Hvis de to hunde plejer at færdes de samme steder i naturen, så sørg endelig for at få checket unge Sassy for hjerteorm. Dyrlægen skal have indleveret 3 afføringsprøver for 3 dage. Han behøver ikke at undersøge hunden, hvis hun ellers er rask. Så det er ikke så dyrt.
---Ormekuren er dyr, -men det er så en anden sag...

Hjerteorm er vist mest udbredt i Københavns-området og Nordsjælland. Men den eksisterer vist efterhånden i hele landet..

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 24-02-05 20:48

Hej Birgitta
Jo jo jeg mener sagtens hun kunne have hjerteorm. Jeg mente at hjerteorm.... hun var jo jagthund(og var derfor i kontakt med ræve og lign)
Nu er det jo ved at være 5 måneder siden vi mistede den gamle og de var aldrig på jagt sammen, men den gamle blev tit passet heroppe.
Ville vi ikke have set tegn ved sassy nu hvis hun havde hjerteorm??
Vi bor i nordjylland.

Helle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-02-05 21:17

Jeg så ikke andre tegn på Silke end at hun ikke var særlig god til at spise, hun ville ikke rigtig tage på.
Så en dag hørte jeg, at hendes søster havde fået konstateret hjerteorm. Derfor var jeg ekstra opmærksom. Det var på en fredag. Mandag begyndte Silke at hoste, jeg ringede til dyrlægen tirsdag morgen. Torsdag afleverede jeg afføring for tirsdag, onsdag og torsdag, og fredag ringede dyrlægen til mig: Silke havde flere hjerteorm i sin afføring end hun nogensinde havde set. Lørdag blev Silke røngtenfotograferet, fordi dyrlægen var bange for at hjerte og lunger var så angrebne, så Silke ikke ville kunne tåle en ormekur. Og det viste sig at være korrekt. Så vi startede en svag kur først.... Silke hostede UAFBRUDT!!! med store grålige slimklatter i 24 timer i træk. Det var rigtig slemt. Hun var ulykkelig, og det var jeg også. Endelig gik det bedre, og efter en uges tid på halv kur blev dosen sat op....... og vi havde igen et forfærdeligt døgn... Derefter fik hun ormekur i 3 uger.. Så havde hun det fint, og hun begyndte at tage på igen, men efter 14 dage holdt hun igen op med at spise, og da hun ikke kunne tåle at tabe sig mere, så fik hun endnu en 3 uger ormekur. Siden har hun været rask, men hun får kontrolleret afføringen 2 gange om året. Det er knap 2 år siden..
Der er tit ingen symptomer før hunden er lige ved at dø...

Silke har sikkert fået hjerteorm fordi hun er glad for at spise nedfaldsfrugt, mirabeller og æbler fra skoven. Og der kan sidde småbitte grå snegle i. Snegle er jo små "skraldemænd". De sidder også inde i hestepærer og rævelorte og andet guf som især unge hunde ikke kan holde sig fra. Der er selvfølgelig ingen snegle lige nu, men Silke blev syg i april, -af snegle hun har spist i efteråret.

Nordjylland er ikke højrisiko-område såvidt jeg ved, men det kan jo have ændret sig. Det ved jeres dyrlæge mere om. Det koster ikke noget at ringe og snakke med ham.

Hvis I ikke er lige på vej ud af døren for at komme på skiferie, så var det måske en ide af få Sassy checket, inden I tager af sted..

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 26-02-05 11:23

Det ser ud til ferien er ved at blvie aflyst, men jeg vil da lige fortælle hvad dyrlægen har sagt.
Hun fortælte at det INTET kunne ske ved at sætte sassy i pension, hun kender hunden og ved hvordan hun er, så vi stoler meget på hende!
Hun fortalte også at deres hvalp på samme alder er lige som vores lille teorist og at det er normalt.
Men hvis ferien ER aflyst, så skal hun bare hygges om*S*
Men hun skal tjekkes i starten af marts.
Tak for alle jeres gode svar!

Helle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-02-05 16:07

Kedeligt hvis ferien ikke bliver til noget, men så altså ikke på grund af hunden.

Og jeg er da glad for at høre, at din dyrlæge mente, at der ikke kunne ske noget ved at sætte hunden i pension.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : pivpiv80

Dato : 26-02-05 18:45

Tak for svaret Birgitta.
Som altid et godt svar... hvor pudsigt at jeg har accepteret begge dine svar*S*
Men det er nu engang det der passer bedst til os hvis man kan sige det sådan.

Helle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-02-05 18:55

Ja, pas på, Helle, -ellers ender du med at blive beskyldt for at have en dobbelt-profil

Men tak for accepten af mit svar. Det er altid rart, når mine forslag kan bruges.

Jeg håber for jer, at hun har nordjyllands smukkeste og sundeste lorte..

Kommentar
Fra : pivpiv80

Dato : 26-02-05 21:02

Hej Birgitta
ha ha ha ha ja sikke da en larm det kunne skabe!!
Tak for dine gode ønsker om alt hendes bæ*GG*

Helle