/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
boudlæg?
Fra : sofla
Vist : 1146 gange
120 point
Dato : 22-02-05 22:12

Hej
Mit spørgsmål er - når min afdøde fars bo af skifteretten er udlagt til mig - kan jeg så opsige samtlige konti i hans bank?
Skal det forstås sådan at jeg står for delingen af de evt. aktiver der måtte være ( har 2 søskende)?
Har banken ret til at kræve at evt girokort skal afleveres hos dem får at blive betalt - jeg er af banken blevet oplyst at det er dem der skal sørge for at det resterende beløbe bliver ligelig fordelt, er det korrekt.

HJÆLP !!

Hilsen
sofla

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 22-02-05 22:36

Hvis skifteretten har udlagt boet efter din far til dig som boudlæg, sker der ingen yderligere fordeling af arven. Det er formentlig sket fordi boet er af ringe værdi (under 32000 kr. når der er fratrukket udgifter for begravelse og pante- og lignende gæld).

Der skal ikke ske yderligere deling. Du har arvet alle dine fars ting, og banken skal overhovedet ikke dele noget! Du kan derfor gøre hvad du vil med hans konti.

Du er dog forpligtet til at betale begravelsesudgifterne, og du skal respektere pantesikret (eller lignende) gæld, men du hæfter ikke for gælden.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 22-02-05 22:37

Du kan eventuelt kigge på www.familieadvokaten.dk , søge på boudlæg og vælge det første søgeresultat.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-05 22:45

Du kan også læse her

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=20020916105718749000001606989315

Citat
Modtagerens ret og pligt
Er du modtager af et boudlæg, får du hele formuen, for eksempel afdødes indbo og bankindestående, og du skal ikke betale noget til arvinger eller kreditorer. Du hæfter ikke for afdødes gæld, bortset fra pantegæld, men du kan til gengæld blive forpligtet til at rydde afdødes bolig og du skal betale alle begravelsesudgifter - også selv om de overstiger værdien af de aktiver, der er i boet.

Når du modtager boet, skal du betale en retsafgift på 500 kroner. Det slipper du dog for, hvis udgifterne til begravelse udtømmer hele boet eller hvis boets værdi ikke er mere end 15.000 kroner.

Boet kan godt udlægges til den, der faktisk har bestilt og betalt begravelsen.
Hvis der ikke er nogen, der ønsker afdødes aktiver udlagt, tager staten boudlægget.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-02-05 08:26

Hvis der er flere midler i boet, og vi her evt. er ude i at ordene ikke anvendes "korrekt", og du reelt er bobestyrer, har banken stadig intet at gøre i denne sammenhæng.
Det kan du fortælle dem direkte evt. flytte hele beløbet over i et andet pengeinstitut, hvis det kniber med forståelsen.
Hvis det er et større beløb kan du f-eks. udbetale et a'conto beløb til arvingerne og herefter få betalt og afsluttet boet. Efter hukommelsen har man 6 mdr. til indsendelse af regnskab til skifteretten.