/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
bankskift - men hvortil?
Fra : miss_rita
Vist : 752 gange
50 point
Dato : 22-02-05 12:55

Jeg er blevet træt at Nordea og vil skifte bank. Jeg menes at have set en hjemmeside hvor diverse banker er sammenstillede (gebyrer, renter og den slags), men hkan ikke finde den igen. Er der nogle af jer der kender til siden eller noget lignende? Eller måske kan anbefale en bank? Mange hilsner fra Rita

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 22-02-05 13:03

Her er den oversigt du efterlyser: www.mybanker.dk

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 22-02-05 13:26

Hej Rita. Selv om du har denne side, er det meget vigtigt at du selv har et godt overblik over dine bankforretninger. Du har sikkert en række papirer/aftaler fra Nordea. Dem får du brug for sammen med dine seneste kontoudtog. Prøv så at ringe til de andre pengeinstitutter i din by og udbed dig samtaler med deres bankrådgivere. Det er her du skal medbringe dine papirer og kontoudtog. Men lad være med at lade dig lokke af den første den bedste mens du er til møde. Udbed dig et samlet tilbud og sig tak for idag. Når du har modtaget tilbud fra alle disse er det op til dig at vælge hvilken du vil overflyttes til. Du skal også være opmærksom på, at hvis du er på nettet kan du få nogle bedre tilbud fra Internet-banker. Disse yder ikke personlige tjenester, men ta'r sig så heller ikke betalt for det. Har du lejlighedsvis behov for personlig rådgivning, kan disse ikke anbefales. Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : miss_rita

Dato : 22-02-05 13:52

--> Arne

Tak for dit svar Arne. Du har helt ret - man skal have tungen lige i munden når man skal vælge fremtidig bank. Det der med intetnetbank har jeg ikke tænkt på. Jeg har jo net (som du sikkert har regnet ud nu...) og klarer al min 'forretning' over netbanken. Men når jeg nu engang skal til at købe et hus for elsempel, så har jeg jo brug for banken, ik! Kan internetbanker klare det over mailen? Eller har man heller ikke nulighed for at maile en internetbank?

Rita

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 22-02-05 13:53

hvad skal du med banken når du skal købe hus???

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 22-02-05 13:56

Jeg har haft en lærer på et kursus som har prøvet at få tilsendt først dankort og siden pinkode til en anden person. De var kunder hos samme internetbank, (kan desværre ikke huske hvilken, det er et år siden jeg var på kursus) og havde samme almindelige navn. Da hun så ringede og fortalte dem om fejlen, talte hun med med en mand som oplyste hende at der stod ca. kr. 200.000 på kontoen. Så i princippet kunne hun være gået ud og hævet løs...

Skriver det bare fordi måske er ikke alle internetbanker er lige professionelle.

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 22-02-05 14:02

Mallie, alle banker sender dankort og pinkode med posten, så det kan have været en hvilken som helst bank.

miss_rita, hvis man vil, kan man godt klare huskøb over mailen med en netbank, men det er rarest at snakke med bankrådgiveren (synes jeg). De fleste internet banker har da også en telefonisk kundeservice så man kan få svar på sine spørgsmål med det samme.

Kommentar
Fra : memuel

Dato : 22-02-05 14:56

Jeg har tidligere haft skandisbanken og var meget tilfreds. skandiabanken er en internetbank.
Plus: der er faktisk ingen gebyrer.
minus: hvis du skal købe hus bil eller andet, skal du have flere penge selv end andre steder
plus eller minus: Du kan ikke overtrække dit dankort ret meget før det bliver spærret

Da vi skulle købe hus skiftede vi til Danske bank, det var en total handel og vi fik nogle bedre rabatter i forsikringsselskaberne ved dette skift.
Jeg ved godt at andre også tjente på dette.. Men det gjorde jeg jo også--

Memuel

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-02-05 15:01

--> Rita

Du stillede mig et par spørgsmål, men jeg synes egentlig at de andre kommentatorer svarer godt. ;-

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 22-02-05 15:46

Du missede pointen Harlekin. Som var, at kort og kode blev sendt til en forkert person. Altså manglende kontrol + at de så da de blev gjort opmærksom på fejlen, fortsatte den ved at fortælle hvor mange penge der stod på kontoen.
Hvor fedt ville du syntes det var hvis det var dit dankort + kode der blev sendt til en fremmed ?

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 22-02-05 15:52

Mallie, det lyder da godt nok som nogen der ikke har styr på tingene. Det er jo ikke rart, men du mener ikke en almindelig bank kunne lave den samme fejl hvis man tog kontakt til dem over telefonen, eller mail?

Kommentar
Fra : bne

Dato : 22-02-05 15:54

Hvis du har overskud på dine konti (summen af dine lån og dine 'opsparinger' er positiv) - så prøv Morsø Bank.
Hvis du har underskud på dine konti (summen af dine lån og dine 'opsparinger' er negativ) - så prøv Nørre Nebel Sparekasse www.sparnebel.dk
Begge banker flytter dine foretninger gratis, og uden udgifter for dig (det er der nu mange der gør); og begge banker klarer det meste pr telefon/mail.
Nørre Nebel Sparekasse har en fantastisk service, både i forbindelse med bil-handel, hus-handel og låneomlægning.

PS. Vi bor absolut ikke i nærheden af hverken det ene eller det andet pengeinstitut.....og har kun besøgt dem en enkelt gang, men for en god service hver gang vi henvender os.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 22-02-05 15:58

Måske det kan jeg jo ikke vide. Men nej, jeg tror nok at der er større sansynlighed for at sådan en fejl sker hvis man bare er en kunde uden ansigt (internetbank) end hvis man har været personligt nede i banken med sine papirer og sige pænt goddag.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-02-05 16:08

Mallie - Min svoger har i mange år kun brugt en Internet-bank, er voldsomt tilfreds med det, og mener at have sparet rigtigt mange penge på såvel gebyrer som renter. Man kan vel, ligesom hos alm. pengeinstitutter, sige at det først og fremmest drejer sig om tillid mellem kunde og Bank. Kan man kun føle tillid til folk man har haft lejlighed til at "se i øjnene", skal man selvfølgeligt ikke vælge en Netbank. Men det er min opfattelse at Rita ikke har dette problem. Hun er vist mest bekymret for om en Netbank kan opfylde hendes fremtidige ønsker. Og det har andre svaret at den udemærket kan. I rest my case. Hyg jer, Arne

Godkendelse af svar
Fra : miss_rita

Dato : 24-02-05 13:15

Tak for svaret arne.jakobsen.

Jeg ville gerne give halvdelen til Harlekin - men jeg synes du gav mig gode ting og vinkler at tænke over.... Så Tak.... Rita

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-02-05 16:41

Rita - Tak for det. Jeg giver Harlekin nogle point som tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-02-05 01:00

Ja det gjorde jeg, men han dukkede ikke op for at få dem, så nu har jeg trukket dem tilbage igen. Ellers risikerede jeg bare at en anden kom og skrev en eller anden latterlig kommentar. Men hvis Harlekin dukker op har jeg stadig nogle point til ham. Sådan virker Kandu osse.