/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
IIS og flere sites på éen server
Fra : Camsti
Vist : 1443 gange
50 point
Dato : 03-09-02 00:29

Først og fremmest : Hvor hører spørgsmål om IIS og hosting af hjemmesider henne ?

Nuvel - prøver her - og på forhånd undskyld hvis det er det gale sted !

Jeg har en W2K Advanced Server hvor jeg har installeret IIS. Min plan er nu at forsøge at hoste flere hjemmesider på den ene server.

Problemet er blot at jeg sagtens kan hoste flere - men kun dedikere den til den samme IP-adresse. Det medfører at der kun er en site der kan være "started" ad gangen.

Navneopløsning dutter heller ikke for godt. Hvis jeg fx. køber et domæne (fx. www.camsti.dk) er det så udbyderen af domænet der skal have mit IP oplyst således at www.camsti.dk bliver lig min IP ?
Og hvad så hvis jeg også gerne vil hoste www.itsmac.dk på samme server ?

Er der nogen der kender et godt sted på nettet (gerne på dansk) hvor jeg kan læse/lære mere om IIS ?

På forhånd tak for hjælpen
Camsti

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 23:45

"Camsti" <Camsti.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:avRc9.50184$ww6.3519400@news010.worldonline.dk...
> Først og fremmest : Hvor hører spørgsmål om IIS og hosting af
> hjemmesider henne ?

Ifølge fundatsen ville dk.edb.system.ms.windows.server være et godt sted.

> Nuvel - prøver her - og på forhånd undskyld hvis det er det gale sted !

Det går nok

> Jeg har en W2K Advanced Server hvor jeg har installeret IIS. Min plan er
> nu at forsøge at hoste flere hjemmesider på den ene server.
>
> Problemet er blot at jeg sagtens kan hoste flere - men kun dedikere den
> til den samme IP-adresse. Det medfører at der kun er en site der kan
> være "started" ad gangen.
>
> Navneopløsning dutter heller ikke for godt. Hvis jeg fx. køber et domæne
> (fx. www.camsti.dk) er det så udbyderen af domænet der skal have mit IP
> oplyst således at www.camsti.dk bliver lig min IP ?
> Og hvad så hvis jeg også gerne vil hoste www.itsmac.dk på samme server ?

Host header names er din ven. Prøv at klikke "Advanced" i website
konfigurationen og se om ikke du fatter ideen.

> Er der nogen der kender et godt sted på nettet (gerne på dansk) hvor jeg
> kan læse/lære mere om IIS ?

har du prøvet google? Der kan du fx. let finde frem til
http://www.microsoft.com/windows2000/en/server/iis/htm/core/iitstart.htm

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk (Ja, erstat selv...du kan godt)

Accepteret svar
Fra : brianstrate

Modtaget 50 point
Dato : 03-09-02 18:42

Hej
Du skal bruge "Host header name" til hvert site på server.
Det virker perfekt hos mig (kører 3 site på 1 IP).
DNS skal selfølgelig pege på din offentlige IP for alle dine domain navne (prøv evt http://www.gratisdns.dk den er nem at gå til)
opsætning kan du læse om lidt om her http://www.hanno.dk

MVH
Brian

Kommentar
Fra : Camsti

Dato : 04-09-02 00:39

Nu bliver jeg sikkert kryptisk, men serveren er på en delt adsl-linie. Dvs. at jeg har maskine 1 med 2 netkort, og så serveren med et netkort i.

Hvilken IP er så egentlig min "offentlige" IP ?

Kommentar
Fra : brianstrate

Dato : 07-09-02 16:46

Hej
Det er den IP du har fået tildelt af feks. TDC eller hvem du nu har. (du har forhåbenligt fast IP adresse)

den maskine du bruger som router (den med 2 netkort) redirecter du port 80 til serverens interne IP adr.

Du burde nok overveje at flytte det ene netkort over i serveren og så bruger den som router samtidig med ellers skal du have begge maskiner stående tændt hele tiden. Med mindre din maskine med 2 netkort kører dedikeret router/firewall.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-09-02 08:59

Camsti <Camsti.news@kandu.dk> wrote:
> Er der nogen der kender et godt sted på nettet (gerne på dansk) hvor
> jeg kan læse/lære mere om IIS ?

www.hanno.dk

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
http://www.MandeZonen.dk når du er træt af
"Tidens Kvinder" og trænger til at vinde 100.000 kr.
Indhold til dit site = http://www.mandezonen.dk/overskrifter.php4