/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Må jeg godt det??
Fra : Keldd
Vist : 4066 gange
100 point
Dato : 21-02-05 18:03

Nu skal der snart slås græs, derfor har jeg tænkt mig at købe en havetraktor.
En brugt Craftman 13,5 HK m. I/C GOLD motor, årg.99 107cm klipper nye remme og batt.
Og selvfølgelig kører den perfekt (siger annoncen)
Hvis jeg bare selv havde set den, og prøvet den, men den er lidt langt væk fra mig, så jeg køber den nok ubeset,
altså hvis jeg får lov.
Kommentarer modtages med glæde.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 18:05

Jeg glemte at skrive den koster 6000Kr.
Hilsen
Keldd

Accepteret svar
Fra : 5792002120

Modtaget 110 point
Dato : 21-02-05 18:09

det kan godt betale sig køb den bare jeg har en selv

den slår græs som en drøm

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-02-05 18:16

Det er noget af et sats.
Det er ikke engang en Briggs & Stratton motor. Kender overhovedet ikke mærket.
Jeg kunne købe en brugt 12 hestes traktor som virkede rimeligt for 6000,- men valgte at købe en ny til 9000,-, godt nok kun med en klippebredde på 90 cm og 10 HK, men med garanti og alt er nyt. Ingen slidte lejer, ingen skæve tårne p.g.a. påkørsler, o.s.v.
Køb ikke den ubeset.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 18:16

He-he ---- Hvo intet voves, intet vindes

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 18:17

Spøg til side--køb den ikke ubeset

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 21-02-05 18:18

Gør havearbejdet til en leg :)

Køb to og lej dem ud til børn, så kan de køre ræs i folks haver og samtidig gøre en god gerning.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 18:30

Det er svært det her.
Jeg troede det var en Brigs og Straton motor, I/C Gold Motor, mente jeg var en Brigs og Straton.
Så nu ved jeg ikke rigtig.
Alle dem der er til salg er i Jylland, og jeg er på Sydsjælland, fandens til rejse for at glo.
Og som dabj siger,køb den ikke ubeset.jeg ville jo også helst se den,men det bliver lidt svært.
Nu får vi se.
Keldd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-05 18:37

Keldd

Køb den ikke ubeset.

Jeg har tidligere været med ude at se på en brugt havetraktor.
Annoncen lød lovende. Traktoren kunne ikke leve op til det der var beskrevet. Motoren lød "underligt" flere dele skulle skiftes, også så den bare rusten ud.

Er der ikke en forhandler i nærheden af hvor du bor. Det er meget ofte at de tager brugte maskiner i bytte for en ny.

Kender du ikke nogen i Jylland, der kunne tage ud at se på den.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 18:52

ans:
Jo jeg har en forhandler i nærheden, jeg må kigge over til ham.
Det er jo bare det , de lægger momsen på, det havde jeg undgået med en privat.
Om jeg kender nogen i Jylland spørger du, jo alle Kanduhovederne henne i Smalltalk,
men de er jo bindegale hele banden , så dem tør jeg ikke sende ud og kigge på traktorer ha ha ha ha .
Der er også noget andet, den jeg har set (billede),er mørkegrøn, og jeg vil have en rød,
de er nemlig meget bedre, tror jeg.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-02-05 18:59

Der er faktisk flere landbrugsmaskinforhandlee der har brugte de har taget i bytte, måske var det et forsøg værd, eller annoncer efter en.
Den brugte traktor jeg omtalte i mit tidligere indlæg havde jeg selv kørt og passet på mit arbejde, så jeg kendte den udmærket, både de gode og de dårlige sider. Jeg valgte en lille ny, min blev købt på Nettorvet i Coop, men de har dem også i byggemrkeder, til under 10000.
Hellere en llile og vågen end ............
Nu kommer det jo an på hvem det er du skal måtte købe for? Du kan få en udmærket brugt traktor til 5 - 6000, men sørg for at checke remme og knive, men især knivlejerne der går op i tårnene, knivene må ikke kunne gå op og ned, det betyder slør i lejerne.
Du skal også tjekke om knivene mødes præcis i samme højde når du drejer dem rundt, ellers har der været alvårlig påkørsel og et tårn er blevet dårligt, eller en aksel skæv, så slår den ad h.. til. Jeg har skiftet et tårn på føromtalte maskine og de koster basseører. (ca. 1000- pr. stk)

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-02-05 19:06

Hej Keldd.
Kan du ikke bare købe en hest eller et æsel. Så kan den/det "klippe" græs for dig, og samtidig gøde plænen, underholde kvarterets unger, og du kan tjene lidt på at leje den ud.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 19:10

Sådan noget skal man ikke købe uden at have set den, og set hvordan den kører.
Nu ved jeg ikke lige, hvor meget den har kostet fra ny, men du kan da få nye helt ned til 6-7000.
og denne er 5 år gammel, og alt efter hvor meget den har kørt, kan den være tæt på opslidt.
Jeg tænker ikke så meget motor, men aksler, lejer og drev til selve klipperen.

mvh dova

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-02-05 19:14

Hvem siger at din forhandler i nærheden skal have moms?? Godt nok bor du ikke i Jylland, men prøv at prutte lidt::

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-05 19:14

Keldd - hvis det er i nærheden af mig vil jeg da godt kigge.
Jeg køber tit noget skrammel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-05 19:18

Sparer momsen, men hvem betaler transporten for måske noget være "lord"

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 19:20

Ja den er god med dig, Jette, nu kommer der andre boller på suppen.

Kig her: http://www.kaasautoforum.dk/default.asp?lang=da

MTD MOD. G190 YARDMACHINE PROFESSIONEL HAVETRAKTOR M/20HK 2 CYLINDRET OLIETRYKSSMURT TWIN 60 GRADERS V-MOTOR M/UDVENDIG OLIEFILTER, OG 107CM 2 KNIVS KVALITETS TURBO ROTORKLIPPER (KLIPPER UTROLIGT FLOT, OG KLIPPEREN KAN BÅDE BIOKLIPPE, SMIDE GRÆSSET UD ELLER SAMLE OP), TRANSMATIC AUTOMATISK GEAR MED CRUISECONTROL (KAN SKIFTE GEAR UNDER KØRSLEN, KØRER CA 12KM/T BÅDE FORLÆNS OG BAGLÆNS, ), 12 VOLT ELSTART OG LYS, RIGTIGE STYREKUGLER I STYRETØJ, BREDE GRÆSBALLON DÆK, CE GODKENDT, KRAFTIG VINKELCHASSISRAMME, HVOR DER BÅDE KAN MONTERES DOZERBLAD, SNESLYNGE OG FEJEKOST I FRONTEN, GRÆSOPSAMLER, BIOKLIPTUD, GÅRDRIVER, VOGNE, SPRØJTER, M.M KAN KØBES SOM EKSTRAUDSTYR. LEVERES I DEN NYE EXCLUSIVE "BLACK BEAUTY" FARVE, OG 2 ÅRS GARANTI. MASKINEN KAN OGSÅ MONTERES MED FEJEKOST, SNESLYNGE ELLER SNESKRABER/DOZERBLAD I FRONTEN (SE BILLEDE LÆNGERE NEDE PÅ SIDEN).

Nu har jeg altid ligget og skruet på gamle biler, gamle motorcykler og knallerter.
Sidste år købte jeg en ny 110cm3 Scooter,sikken en herlig sommer, ingen olie på fingrene.
Nu bestiller jeg en 20 hestes havetraktor m. V. Motor og for at det ikke skal være løgn
gør jeg det i morgen tidlig, hvis der ellers er flere tilbage, og vis jeg altså må for jer.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-02-05 19:28

Til ans-- det var momsen hos den lokale forhandler vi snakkede om.
Til Keldd- du må godt købe den for mig, den er såmænd snart tjent hjem når du skal rundt og slå¨græs i hele nabolaget.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 19:30

Nu er jeg selv fra det mørke Jylland, og alle dem jeg ville se på, befandt sig på Sjælland.
Selvfølgelig køber man ikke ubeset, og selv om man sagde sådan i telefonen, så er der da ingen der kan tvinge dig til at købe den, hvis altså du står over for den, ved manden. Men at købe den ubeset og få den sendt over til sig, er galimatias.
Jeg mener at Craftman 13,5 HK kører med Briggs og Stratton I/C og er da en udemærket maskine, når vi snakker undermonteret, MEN der laves et utal af forskellige Amerikanske maskiner, efter den samme opskrift, og jeg er bestemt ikke duperet, da jeg har set og prøvet et par stykker.
Der er kun en maskine der duer efter min mening, og det er Stiga Park.
Hvorfor: Fordi den er frontmonteret, lettere at rense og justere, ikke laver spor i plænen, er solid og efterspurgt (Også af tyveknægte) Svensk kvalitet.
Brugtpriserne er derfor også tit over 10.000 for hydrostatiske modeller, men de sidste penge er også givet godt ud.
Parkmodellen bruges derfor også af slotte/plejehjem/børnehaver/kirker som har et areal fra 1500-8000 M2
Til areal fra 1000-4000M2 kan en Stiga Villa også klare skærene, ellers kan anbefales Jonsered/Partner/Husqvarna.
Men min mening er og bliver Stiga Park
Plænetraktor, Partner/Husqvarna, hydrostat gear, klippebredde 107, ny 11.000,- 17-02-2005
Grenå | Jylland - Øst
Plænetraktor, stiga park, 16 hk, 2 cyl., m.vangard motor, Hydr., fremdrift, m.ny bioklip 1,2m. 14.000,- 17-02-2005
Bjerringbro | Jylland - Øst
Tilfældig udklip fra DBA, (Du kan nok sagtens finde nogle på sjælland)den nederste model m.vangard motor er en rigtig god 2cyl model, der er meget efterspurgt, da den har en blødere og støjfri gang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 19:35

Allesammen:
Jeg HAR købt en brugt MTD engang, den fik nye knive (Anden type) efter to år.Fik og fik, jeg satte dem selv på klart nok, men der var intet som helst vrøvl med den, og i 5 år slå den 3000m2 om ugen.
Men nu køber jeg en ny,så kan jeg gå og pudse den, og sætte nogen fine klistermærker
på, jeg tror nok jeg kan lokke nogen fra Hr.Emesen.Og overhalingsblink det skal der også på, og femtonet horn.
Så tager jeg min nye læderjakke (399Kr) på, og drøner rundt ude i haven og tuder i hornet og blinker,
oj, hvor bliver jeg populær hos naboerne.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-05 19:41

Nu du har besluttet dig, så held og lykke med den nye.

Læderjakke på om sommeren ????

Ja ja naboerne kommer rendende, men de vil have computerhjælp eller noget andet, så de slipper for støjen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-02-05 19:42

Keldd, er du nu sikker på den virker? Den er jo ikke rød!!!

Den ser da fed ud. Men man ved jo ikke lige, om den kunne finde på at rive hele græsplænen op, vælte alle træerne og nedlægge alle bedene, så du må gerne prøvekøre den her hos os, hvis du vil. Det lyder, som om du ikke bor så langt væk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 19:48

Palleb:
Som du ser har jeg haft en MTD før,og overvejer kraftigt at købe den 2 cyl. her.

Og rigtigt nok er der et utal af amerikanske, der er lavet efter samme koncept (det var det der i gamle dage hed en opskrift)

Nu prøver jeg så den her MTD G 190 Yardmachine, og bliver der noget brok, med den, bliver den kørt til det
mørke Jylland, hvis jeg ikke selv kan klare det, ellers er der ikke så langt til havnen.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 19:52

Ja, du har haft en, det har jeg også godt nok "kun" med en 14,5 HK Briggs og Stratton I/C

Jeg var nu slet ikke tilfreds, den var jo ikke med rigtig hydrostat, men med 2 halve remskiver hvor remmen skulle køre op og ned. Remmen der skulle trække fremad på skiverne var 6 kantet og brændte af, bare man kiggede på den (Koster en formue)
Bagudkast i en opsamler, ja godag min bare ..., den stoppede med det samme, og alt nedenunder lukkede til med græs, så jeg måtte standse for hver 4 min og rage det væk med en rive.
MTD er en af de billigste maskiner man kan få fra ny, den ser da også godt ud, og for så vidt også robust i rammen, motoren er der heller ikke noget i vejen med, men systemet, med en fandens masse trækarme og led nedenunder for at kunne justere højden mm. Og hvis man skulle tage klipperen af, skulle en masse ting skilles ad, remmene skulle af, og maskinen løftes.
Der går en mand rundt i Danmark som garanteret hader mig, det er ham der købte den af mig.
Men keldd køb den bare, så snakkes vi ved til sommer når du slår græs.
Sorry, bare min erfaring.
PS: Har kørt rigtig meget med Stiga Park førhen, og har også selv en nu, til min fulde tilfredshed.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-05 19:54

Keldd - hvis du også køber trailer til traktoren så mål lige om der kan stå en palle
...............det er meget nemmere nede ved grænsen og få læsset på.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 19:56

Ja mine havetraktorer hedder Volvo og Gutbrod , nogen gaaaamle nogen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 19:57

Jette:
Der kommer skam også sådan nogen fart striber henad siderne, og så skal der også stå "Porshe"
på begge sider, husk på, den kører skam 12 Km. i timen.
Jeg bor i Langebæk i nærheden af broen over til Møn, du er vist fra Køge området ikke sandt?
Men husk på, den må helst ikke blive beskidt.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 20:02

Det med Porsche ka' jeg godt lide Keldd.

Vores Gutbrod er blevet til en Mercedes med stjerne på hjelmen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 20:02

Palleb:
Jeg hører hvad du siger, og kigger mig lidt mere om,
men hvis du har set hurlumhejet neden under, så tager jeg det til efterretning, klart nok
jeg kigger på Stiga i morgen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 20:06

Æv, nu skal jeg begynde helt forfra.
Keldd

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-02-05 20:12

Keldd. Næh, så langt oppe bor jeg ikke. Du er 30 km. for langt nord på. Vi bor i Fakse (den med bryggeriet). Men jeg er nu bange for, den er for stor til vores lille firkant. Vores grund er kun 5-600 m2. Og huset ligger næsten midt i det hele. Men ellers kunne jeg nu godt have hentet den, hvis det var (når jeg altså engang får et nyt batteri). Tror godt, den kan være på traileren.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 20:30

Jamen Jette, jeg måtte ikke købe den for Palle, så nu skal jeg finde på noget andet.

ans: Selvfølgelig kan jeg køre med læderjakke på om sommeren, det dikterer moden faktisk.

Lysebrun tyndt læder, eller tyndt sort læder, og man skal bare sidde ned, og ikke blive beskidt.

Og man er jo nødt til at følge moden, det manglede da også bare.

Det tror jeg da også dova vil give mig ret i.
Hilsen
Keldd................der kigger på Stiga Park.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-02-05 20:44

Stiga er sikkert udmærket til de fleste, men der skal nu ikkemeget stigning eller fugtigt græs til før de små dæk giver op, men til en villahave med ligusterhæk OK. Jeg er glad for min (Stiga) Partner traktor, den har fået anhængertræk og jeg fiser rundt med hækkeafklip, ukrudt o.sv., den er nu mere allround.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-02-05 20:44

Keldd. Køb du hellere et lille æsel. De er søde og forurener ikke - på samme måde som havetraktoren. Men de larmer godt nok nogle gange, iiiiiaaahhhhh, de gør.

Min samlever siger, du skal købe en Ransomes. De koster 350.000 kr. - som brugt!!!!!!!!!!!!!!!!! Til gengæld holder den også til dine tip-tip-tip-oldebørn, siger han.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 21:07

Jette:
Faktisk har jeg en lille hjort i haven, og den må godt komme op at styre på den nye havetraktor jeg får,

for den er så sød, bare den ikke går og æder mine nye frugttræer, ah, det gør den ikke mere ,for nu har jeg

hegnet dem ind.

stig54:
Det bliver også en havetraktor. Må lige se hos den lokale hvad mærker han har.

Keldd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-05 21:25

Hvor stort areael er det, der skal slås?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 21:32

Små 1000m2 ans,og jeg har en ny fin een man går bagved med motor på,

men jeg har haft en havetraktor før, og ved hvor rart det er, så jeg vil have een til

Keldd

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-02-05 21:40

Pas nu på med spareskillingerne Keldd - sådan noget som en havetraktor må du ikke købe ubeset, og ved du hvad, hvis den er grøn, så glem det
----------------------------------
... sådan en SKAL være rød - hvordan ville det ikke se ud med dig i læderjakke på en grøn havetraktor - du blir da rent til grin på hele sydsjælland
----------------------------------
Der fås da også meget pænt til de penge du der snakker om.....
----------------------------------
...... du fik mig selv slæbt herover, og det er altså min mening.

<\\Benny

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-05 21:44

Keldd for hulen da 1000 m2 !!!!!!!!!!!!!

Der er sgu da dårligt nok plads til at den havetraktor kan vende *lol*

Fortsæt du med at gå bag den med motor på, hvis den ikke er selvtrækkende, så køb sådan en i stedet.

Citat
Nu skal der snart slås græs, derfor har jeg tænkt mig at købe en havetraktor.
En brugt Craftman 13,5 HK m. I/C GOLD motor, årg.99 107cm klipper nye remme og batt.
Og selvfølgelig kører den perfekt (siger annoncen)
Hvis jeg bare selv havde set den, og prøvet den, men den er lidt langt væk fra mig, så jeg køber den nok ubeset,
altså hvis jeg får lov.
Kommentarer modtages med glæde.
Hilsen
Keldd

så må du ikke

Fy fy skamme hvis du køber en traktor til kun 1000 m2 græsslåning.

Du har da som alle andre godt af lidt motion

Hilsen ans

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-02-05 21:44

Keldd > du MÅ GODT købe en, men sørg nu for at den bliver rød, og prøv endelig at kikke dig lidt om i nabolaget, det skulle vel ikke være nødvendigt at tage helt til udlandet for at få en traktor
--------------------------------
... ellers må du sige "Ja tak" til emesen´s tilbud, han er en af de troværdige kandu´er (og vant til at købe gammelt skrammel ) - så lad bare ham kikke på den....

<\\Benny

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 21:52

1000 m2 passer lige til 2 geder--fås desværre ikke røde--kan dog farves.
Hannerne fås med indbygget frontlæsser--hunnerne med selvfyldende brændstoftank---OG SÅ KOSTER DE KUN EN BRØKDEL AF HVAD STØJSENDEREN KOSTER

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 21:56

Dabj

Men gederne lugter ikke bedre end havetraktoren

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-05 21:56

Ud fra mine erfaringer - kan jeg anbefale dig at vælge er en frontmonteret med bioklip f.eks Husqvarna med hydrostatisk gear.

Fordelen med en frontmonteret er at du kan komme helt tæt på buske, træer mv. og med bioclip er din plæne altid pæn, desværre koster den også lidt mere end gennemsnittet.

Dog kender jeg flere der har Stiga med frontmonteret klippemodul som er noget billigere end Husqvarna.

Da du skal have den i mange år vil jeg foreslå dig at købe en helt ny, min egen Husqvarna skal nu igang med den 6. sæson og jeg kører stadig med det samme remsæt og udgifterne har alene været de serviceeftersyn som den har været til.

Da jeg ikke har læst hele tråden kan andre have foreslået det samme
PS. Husqvarna er næsten rød.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-02-05 21:56

Jeg tilslutter mig <dabj> - tænk fremad Keldd

Det kan jo være begyndelsen til
Citat
SYDSJÆLLANDS DYREPARK

............. du skal jo bare udvide arealet i takt med dyreindkøbene

PS: Kameler bryder sig ikke om græs

<\\Benny

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 21:58

Til gengæld kan de klone sig selv---der er penge i skidtet

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 22:03

Æv hvor er i altså sure bare fordi jeg vil have en traktor,men nu vil jeg altså have een.

Men jeg har ikke rigtig fundet ud af hvad det skal være for en,der er ikke rigtig nogen i mit område (brugte)

så jeg må hen og glo hos den lokale, og ans, så kan det også være jeg køber en mejetærsker at du bare ved det.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 21-02-05 22:04

Benny < hvis keldd skal ha' kameler, så skal der også være en sandkasse

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 22:10

Bent:
Jeg vil ikke have en frontmonteret, min plæne har nogle buler hist og her som en frontmonteret ikke har det godt med, nu får vi se hvad den lokale har, men til service kommer den ikke.
Det kommer dova og gør klart nok (ikke også skat).
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-05 22:11

Køb du bare en mejetærsker, placer den på græsplænen, så bliver der mindre græs at slå

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-02-05 22:12

Yes - det undgår du ikke Keldd - man må sørge for vante omgivelser til dyrene, og med 5 fremadgående + bakgear, så er det jo ikke et problem at komme udenom en sandkasse :o
Du kunne selvfølgelig udvide kamelfamilien lidt, og så lave sandkassen på 750 m2 -
så bliver der ikke mere græsplæne tilbage end du kan klare i sommerferien med en neglesaks

Her kører Keldd
http://www.hcn.dk/img/havetraktor.gif

god tur..........

<\\Kameldriver-benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 22:14

ans:
Jeg ved godt hvor jeg skal slå snart.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-02-05 22:15

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 22:18

Gederne igen---frontlæsser--mejeri--nul brændstof--burgere--ingen støj--ingen startproblemer-----------og sådan kan man blive ved, ----hvis du holder dig til langhårede, (geder) kan du måske narre en af "tøserne" til at strikke dig nathue

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 22:23

Servicere din havetraktor
Det er lidt langt at køre synes jeg.

Næ, Keldd, køb du sådan en her, det er kvalitet, og behøver ikke mere service end en smule rengøring af og til
http://wwwtima.dk/have/rider.asp

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-02-05 22:23
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-05 22:24

keldd - du kunne jo give arbejde til en masse unge mennesker i steder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-05 22:25

steder ??? STEDET mente jeg jo - hold dog gang i økonimien i dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 22:25

Øeh, godt jeg er bedre til havetraktorer end computerlink

http://www.tima.dk/have/rider.asp

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 22:25

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 22:28

Og dabj, kan selv være en nathue, og nu vil jeg snart ikke have
den dumme traktor hvis det skal være på den måde, når I går og driller.
Keldd

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 22:29

dova
Øhhh----geder har da også direkte bagudkast, ligesom dit link har

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 21-02-05 22:31

Den dova viser er ellers flot Keldd, og så er den rød
----------------------------------
... når du så klikker på produktoversigt/priser - så går lidt af det flotte af den

<\\Benny

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 22:32

Keldd
Juhuuuuu---så kan du måske alligevel reddes

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 22:32

Keldd
Juhuuuuu---så kan du måske alligevel reddes

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-02-05 22:36

[hør] 6000 kr : 95 = 63 kasser humle sparet

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-02-05 22:44

Jeg vil nu nok også sige at 1000 m2 nok ikke er mere end du kan klare på et par dage med din allerede indkøbte selvtrækkende og selvroterende vidunder.
Men en Stiga Villa er nu nok til dig, og at du har buler i din "plæne" er jo netop den frontmonteredes stærke side, da den jo har en rulle lige foran klipperen. Og at den skulle have svært ved at trække op er nu ikke rigtig, det sker kun hvis det er meget stejlt og vådt, og man ikke har vægtklodser på baghjulet.
Stiga og et par andre er knækstyret, hvilket er den helt store force, da man i hjørner og rundt om buske og træer, bare fyrer til dyret, og kan dreje hele vejen rundt om et lille træ, uden at bagenden klipper barken.
Dit spørgsmål keldd har da vist rigtig sat gang i alle "dødbiderne"(Hæ hæ), og tager hele Kandus båndbredde (Den er heller ikke ret stor)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-05 22:56

Det kan da ikke tage meget mere end 1 time måske 2 timer at slå en plæne på 1000 m2
alt afhængigt at de pauser, der bliver holdt.

Jeg synes det er spild af penge at købe en traktor til en græsplæne på 1000 m2

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 22:58

Palle:
Det bliver en have traktor af en slags, så for vi se hvad jeg kigger på i morgen.

En frontklipper er nok lige voldsom nok til her.

Der er heller ikke rigtig noget i fjerneren så fortæller de mig hvad jeg skal.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-05 23:00

Keldd - jeg har også en stiga.
Den har kørt adskillige år nu, og den er støjfri.
Det eneste problem er bare ledningen, som nemt kommer ind under klipperen, hvis det er godt vejr (diverse solbadere).
Men en stiga det er det.......................nemlig.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-05 23:15

Kelddd - DU MÅ IKKE KØBE DEN - BASTA !!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 23:18

Eme:
Jeg har skam også en Stiga Tornado 51 S er det vist nok den hedder,
Men jeg kan ikke sidde oppe på den.
Keldd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 23:24

Ja hvis ingen af mine havetraktorer lige er i humør til at starte, tager det 4½ time at komme over de ca 2000 m2 med den selvkørende Honda rotorklipper.
Ikke sjovt når der er 25-30 grader varmt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 23:25

mirit:
Ah må jeg ikke, alle de andre har een ,så vil jeg også.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-02-05 23:29

dova:
Du kan få ans til det, hun gør det gerne.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-05 23:31

NUL keldd - ikke gå og solde så snart du ser noget nyt legetøj !!!!!!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-02-05 23:34

Keldd

Hvis du nu går i samme tempo som dova, så tager det 2 timer og 15 minutter at slå 1000 m2,
det er da ikke så ringe end da

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 00:03

MEN PIGER - nu er det sådan, at Keldd han vil ikke gå --- han vil køre
-----------------------------------
... lidt seriøst Keldd, du har egentlig bare brug for en mindre model, og der skal jo helst osse være lidt der skal ordnes på den sådan nu og da (oliefingre)
Så find en god brugt

Sådan en her ville være fin til dig:

http://www.98801990.dk/8hk.jpg (Rød 3.995,- kr)

Eller HVIS den må være gul:

http://www.98801990.dk/simg1127.jpg (Gul 5.995,- kr)

http://www.98801990.dk/simg1138.jpg (Gul 5.995,- kr)

Men i vikeligheden kunne du vel klare dig med den her:

http://www.98801990.dk/simg0959.jpg RØD (eller kan blive det) 995,- kr

Det eneste problem er, at de allesammen kommer helt oppe fra nordjylland
..... men prøv dog lige at undersøge markedet lidt nøjere i dit eget område.
Alle modeller er hentet her:
http://www.98801990.dk/

men Keldd, der er da masser af den slags firmaer på sydsjælland og øerne.

hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 00:11

Personligt tror jeg bedste køb til pengene er den her:
http://www.98801990.dk/simg1127.jpg (Gul 5.995,- kr)
.......... så fragtmanden > Keldd
<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 00:17

benny:
Du har helt ret, og et sted i tråden skriver jeg også, jeg har før købt en brugt MTD for 5000kr.
og den holdt i 5år og kører endnu, men det er bare ikke min mere.
Jeg kigger mig om i morgen, for dem jeg har fundet er så langt væk, at man skal vise pas for at komme
derover.
Hilsen
Keldd. Stay tuned........I'l be back.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-02-05 00:19

Nu er Keldd jo ikke lige af den tynde adrette type, men hvis man kan få en efterhængt klipper til scooteren, såå vil jeg tro det kan gøres rimelig hurtigt, lad os bare sige 80km/t måske lidt mindre da han skal vende i hjørnerne, lad os så se hvis klipperen er 1,2 m såå vil det tage, hm. Nej det kan jeg ikke lige regne ud, men nogen træer vil det hverfald tage.
Det er nok nemmere så at lave græsplænen rund, så kan han lege Ole Olsen.
Keldd, har du tænkt på den sang: For det må jeg ikke for moar (Har du i det hele taget spurgt) Ellers er det jo omsonst at diskutere. Der skal jo også være til en kjole til guldbrylluppet?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 00:32

Palle:
Din poesi's skønhed, har dog ingen ende,
og din ædelmodighed er som solopgangen efter den mørke nat.

Jeg regner så med jeg om en del år kan låne din kjole, hvis den ikke er ædt op af møl, ser du det kommer til at tage et stykke tid endnu.

Men Palle du har jo heller ikke glemt din prosa, men nu er det på tide at gå i seng, så tak for i aften
alle der hænger på endnu.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 00:32

Keldd, du kan da bare købe en zebra eller to. (du kan sikkert købe en billigt i den Zoo på Lolland eller Falster, der skyder deres tigre og æder deres påfugle). De har da også fartstriber - zebraerne, altså. Du kan bare farve håret på dem. De havetraktorer Dova linkede er ret flotte, sådan en som den i midten (af prislisten) vil jeg også gerne have. Gad vide, om der er nogen, der kommer og forærer os sådan en?? Problemet er bare, om man kan nå at starte den, før man er færdig med vores 5-600m2??

Altså Keldd, min samlever er mindre en tre kvarter om at slå vores græsplæn på begge sider af huset (og op ad et trin) og der er masser af træer/buske at rende udenom. (han gør det nu heller ikke pænt inde ved træerne/buskene). Men en havetraktor til 1000 m2?? Nej, nej, nej, Keldd, Zebraer eller helst æsler. Geder kan ikke tilrådes. De lugter, stanger og er dumme. Så hellere et par får. De er også dumme, men kan klippes, og lammene er søde. Så kan du få alle omegnens unger til at slå græs mod at se lammene. Men du kan gøre det samme mod en ridetur på æslet.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 00:37

Keldd, du kan da bare købe en zebra eller to. (du kan sikkert købe en billigt i den Zoo på Lolland eller Falster, der skyder deres tigre og æder deres påfugle). De har da også fartstriber - zebraerne, altså. Du kan bare farve håret på dem. De havetraktorer Dova linkede er ret flotte, sådan en som den i midten (af prislisten) vil jeg også gerne have. Gad vide, om der er nogen, der kommer og forærer os sådan en?? Problemet er bare, om man kan nå at starte den, før man er færdig med vores 5-600m2??

Altså Keldd, min samlever er mindre en tre kvarter om at slå vores græsplæn på begge sider af huset (og op ad et trin) og der er masser af træer/buske at rende udenom. (han gør det nu heller ikke pænt inde ved træerne/buskene). Men en havetraktor til 1000 m2?? Nej, nej, nej, Keldd, Zebraer eller helst æsler. Geder kan ikke tilrådes. De lugter, stanger og er dumme. Så hellere et par får. De er også dumme, men kan klippes, og lammene er søde. Så kan du få alle omegnens unger til at slå græs mod at se lammene. Men du kan gøre det samme mod en ridetur på æslet.

Go' nat, og sov godt.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 00:38

OK Keldd der er jo selvfølgelig een fordel ved det
----------------------------------
du kan medbringe et kosteskaft og en nedstryger !!!! (over til det mørke)
----------------------------------
Så kan du nemlig altid lave nogle flere "træpenge"

sov godt Keldd - så må vi høre i morgen hvad du fandt ud af ?

<\\Benny

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-05 00:44

Hvis du vil have svar på om du må købe den, som du omtaler i dit spørgsmål, så er mit svar nej.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 00:45

Åh forresten Palle,

Citat
er Keldd jo ikke lige af den tynde adrette type

se det ved du jo ikke, og det er nemlig lige hvad jeg er. Faktisk kan man godt sige , at jeg ligner en:

Græsk/ Romersk, sportsgud
Ha ha ha ha ha Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 00:46

........ iøvrigt er jeg enig med <ans> KØB DEN IKKE

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 00:47

Over and out

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 11:12

Godformiddag alle.
Jeg har nu vadet rundt ude i haven, og der er mange steder jeg ikke kan komme til

med en traktor . Derfor ser jeg mig nødsaget til at følge miritdk, ans, og bennys råd

>>>JEG KØBER SLET IKKE NOGEN<<<

Jeg føler mig så fornuftig nu. Hilsen
Keldd.
Tråden vil være her til i aften,
så kom med en kommentar om hvor klog jeg er...................så gør det ikke så ondt,
at skulle undvære en HAVETRAKTOR. DET ER JO JERES SKYLD JEG IKKE FÅR DEN.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 11:19

hahaha keldd - som du selv skriver så fandt du frem til en rigtig fornuftig løsning - selvom det gør ondt ikke at få dit "legetøj" så tænk på hvor meget nærmere du er ved at kunne få masser af unge til at tjene lommepenge - alternativt - hvor meget tættere på at få et 42 tommer tv som du så inderligt ønsker dig.
(gad vide om du nogensinde ser andet end din pc´skærm forresten)
g´morn´

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 11:25

mirit:
Jeg ønsker mig egentlig ikke en 42" skærm, jeg ønsker bare mest af alt

at alle skal være glade og tilfredse.

Når jeg så omgiver mig med dem, bliver jeg jo også glad og tilfreds.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-05 11:29

Keldd

Hvorfor investerer du så ikke i en græsslåmaskine, der kører automatisk, ordner det hele for dig, mens du sidder foran din pc'er. Du skal bare sørge for at oplade batteriet.

Så kan du da dupere dine naboer på den måde

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-05 11:31
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 11:35

åååååååååhhhhhhhhhh nej - ans for hulen - nu går keldd jo helt i spåner igen igen igen igen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 12:11

ans:
Jeg skal overhovedet ikke imponere nogen, måske mig selv, men ikke andre.

mirit:
Du skal ikke holde med hende.Og så skal I passe lidt på, for ellers køber jeg et nyt

FOTOGRAFERAPPARAT
...................at I bare ved det.
Sony G6........ca.5000kr , og den var I selv ude om.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-05 12:17

Du skal ikke være så ked af det Keldd.
Bedre at indse nu, at du ikke ville kunne bruge traktoren alligevel

Og så tænk på aaaalt det nye computerudstyr du kan få for de penge du sparer ved ikke at anskaffe sådan en dejlig, smart, rød, strømlinet havetraktor med fartstriber.

Mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-05 12:18

Så kan du jo imponere dig selv og sige

"Det var da ikke så ringe end da, og jeg gjorde næsten ikke noget selv"

når græsset er slået med robotten

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-05 12:27

Man ka' da ikke slå græs uden en havetraktor.
Måske skulle du købe en traktor og en alm. til hjørner osv. og en lille vogn den kan stå på.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 12:34

dova:
Du er ude på noget, jeg ved det.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-05 13:41

Eyvind/emesen

Har du fået en profil mere.

Jeg er lige stødt på "emesen."

Undskyld Keldd, dette havde intet med dit spørgsmål at gøre.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 13:48

ans:
Alle mine spørgsmål må der snakkes i, øh tales.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 15:13

skrives keldd - andet kan ikke lade sig gøre

Blæs på alle de maskiner - med hjorte - muldvarpe - elefanter og hvad ved jeg - har du så ikke nok i haven ?????

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 15:32

Hej Keldd. Godt valg du traf. Det er ret fedt at du lod fornuften får overtager over ønsket om havetraktoren. (det er større at styre sig selv, end at styre en hel stad).
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 15:36

jernladyen - taget i betragtning af at det drejer sig om keldd - mener du så ikke få styr på sig selv

(er gået i dækning BAG skærmen i forventning om brutalt overgreb fra keldds side)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 15:50

mirit........................
Kan faktisk vente sig
Jette:
Jeg skal nok finde på noget ufornuftigt alligevel, sådan plejer det at gå.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 15:54

miritdk, kan du så være sød ved Keldd! . Det er da synd for ham, at han ikke fik sin havetraktor, når han så gerne ville. Jeg kender den fornemmelse ret godt, fra de få gange, jeg ikke har købt det jeg frygteligt gerne vil have. Men den selvkørende græsklipper, DET må være sagen. Jeg er bare bange for, der er en god grund til, at de ikke har sat priser på.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-02-05 15:57

, Nåh, det var godt Keldd. Jeg blev lige helt bekymret. Hvad med en ko?? Så kan du få frisk mælk hver dag.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 15:59

Jette, ja det er nemlig rigtig, hende mirit er ALTID efter mig, og jeg synes endda hun er så sød, øh nogengange.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-05 16:17

Ja Ans - men det profilløse flagknopmalerfjols skal du ikke ta' dig af.
Profiler:
Emesen = suppebruger
Emesen. = alm. bruger
Eyvind = alm. bruger

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-05 16:30

emesen

ham der

Citat
flagknopmalerfjols

ham tager jeg mig heller ikke af han er jo profilløs

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 16:41

vejret taget i betragtning lige nu - mon så ikke keldd skulle anskaffe sig en sneplov ???????
sner her - øv !!!!!!

emesen med punktum skal nok også få lavet en superbruger - som om det hjalp

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 16:47

Jeg har siddet i snestorm og klippet i æbletræet til jeg ikke kunne
se mere, kom nu med det forår, det hele er begravet her....Æv
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-05 16:56

Nå, jeg var lige ved at tro, at det kun var mig der var ved at sne inde igen i dag

Her har der været snefygning siden i formiddag, og det sner mere og mere ØV

JEG HADER SNE

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-05 17:08

Ingen ny sne her - men haveredskaberne er begyndt at dukke op.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 17:13

Hvis vi nu allesammen går ud og puster i emesens retning - mon så ikke han også får sne ?

Jeg vil have forår !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 18:59

Hallo - hallo - jo her på fyn sner det osse igen og blæser ad pommern til (vestpå)
....
Men Keldd - det ender med at vejret ender alle dine problemer
--------------------------------
En havetraktor er jo meget god <om sommeren> når du skal promovere din flotte læderjakke
Det kan være du alligevel skulle overveje dova´s forslag om den der fine Honda, den kan nemlig fint bruges i vinterhalvåret osse - SNEPLOV > og så suser du rundt på de sydsjællandske biveje og finder dig en masse venner. Og så er den jo rød
--------------------------------
Hvad er det nu for noget med et "flagstangsknopmalerfjols" der tror han er emesen ???

Ny snestorm på vej, langt værre end sidste gang, så du kan kikke i vejviseren efter forår mirit
Bare vent emesen, der skal nok blive lidt sne til dig osse

mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-05 19:56

((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((
((((((køb traktoren)))))) køb den køb den.
))))))))hvad skal du med den traktor(((((((((((

Hvis du tar sådan en økologisk, så kan den måske lave softis her i vinteren.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 20:05

Øh øh, måske øh foresten tror jeg nok, at den der traktor,

jeg kan jo bare gå hen og kigge på den , hvis de så har en fin rød een

kan jeg måske få lov at sidde oppe på den, og trykke på dytteren

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-05 20:18

Silvan har en der ligner en gokart.......altså ikke for at lokke.
Nærliggende citat:"og hvad havde du så tænkt at bruge den til". (200m2) [hør]

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 20:26

Se lige her Keldd, nu har jeg fundet den til dig, det er lige din model, og den kan garanteret sagtens leveres i rød

http://www.rsm-atv.dk/tysk.htm

...... og så din sommerlæderjakke, så skal du bare se dine naboer

Jeg tror faktisk du kan score med sådan en

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 20:28

Jeg tror nok du får lidt opmærksomhed når du parkere nede ved Netto

<\\Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-05 20:36

Er du vimmer bennymanden - der er 60 L sprit i sprøjten lige til at sprede.
Gad vide hvad Keldd så scorer.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 20:39

- ja, det er jo lige det
.... men en enkelt tur rundt på hans 1000 m2 med RoundUp i sprøjten, så har han slet ikke brug for en plæneklipper

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 20:40

Ja ja ,men I kan godt spare jer, for jeg må ikke for merit og ans.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-05 20:51

Nå - hvis du ikke må for [hør] og [hør] - så ville jeg heller ikke turde tørrer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-05 20:53

Bennymanden
Den er da alle tiders den der Suzuki.
Og hvis han så piller "Spritzausrüstungen" af når plænen ikke lige trænger til en dosis Round-up, er det jo lige før han kan undvære T-Rex'en

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 20:55

.... det er det jeg mener dova . kan du ikke se Keldd på de sydsjællandske småveje iført sin læderjakke.......

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 21:03

nå dova,
du leger med dem der lokker, men jeg har en stålsat viljestyrke

og så kommer mirit og ans og også Jette og hjælper, når jeg bliver svag.

Så du skal ikke gå og komme med gode idèer

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-05 21:47

Jo bennymanden det kan jeg lige se for mig, når Keldd gør vejene usikre.

Men nu er han nok sur og synes jeg "leger med dem der lokker" , bare fordi jeg synes den der Suzuki-ting var smart.
Nå, men det er hans problem

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 21:49

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 21:55

For een time siden, gik der ild i min skorsten og den brænder stadig.

Jeg ringede til 112 da jeg opdagede det, de ville komme med det samme med en brandbil,

men jeg ville bare have dem klar hvis jeg ikke kunne styre det.

Det er det gamle sod der er gået ild i, og jeg kan stadig se små flammer inde i skorstenen, lige langs røgrøret er der

en sprække, så jeg må hellere få lagt kronjuvelerne en brandsikkert sted.

Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-02-05 21:59

Går din skorsten gennem en tagetage - den kan slå ud hvis der ikke er filset.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 22:08

eme:
den er vel filset,men ellers er det mursten eet lag og ikke isokern.

Men den brænder endnu, helt fint endda.Hvis den gør det om en time,ringer jeg efter, nej vil ikke have dem til at trampe rundt, nu venter jeg lidt endnu.
Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 22:09

Ja, Keldd som emesen skriver, du skal holde øje med etageadskillelsen, og også oppe ved taget, de steder hvor den er tæt på træværk, ellers sker der ikke noget ved at få den "renset" igennem en gang
Hold øje med temperaturen omkring træværk !!!
------------------------------------------------
....... når den igen er gået ud, så smid lige et stykke zink i kakkelovnen, så tørrer den sidste sod helt ind, og skorstensfejeren bliver rigtig glad ved dig når han næste gang skal feje (måske gir´han en lille en)
------------------------------------------------
.... ellers kan du synge med på den her, mens du venter på brandvæsenet ....

http://www.extremefunnypictures.com/funnypic726.htm

Hold os lige ajour med udviklingen Keldd

<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 22:13

Hvis du kan undgå dem der i den larmende røde bil, så er det helt sikkert det bedste.
De hælder bare en masse vand ned i den, og så bliver der vådt og sort overalt

Det er normalt ikke farligt, hvis din skorsten er bare nogenlunde OK

<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-02-05 22:32

Jeg må have en Isokern i, der røg den traktor.

Utroligt det kan brænde så længe, men det stormer godt.

Det brænde jeg har brugt har ikke ligget længe nok, og her til aften brugte jeg noget der var helt tørt

så der var fuld fart på.

Der må så have været godt med sod, der gik ild i, og desværre har jeg ingen zink, kun en rulle bly, og

den dur ikke. Må lige på værkstedet og kigge efter, men der er nok ikke noget så havde jeg vist det.

Keldd.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 22:49

Det er nok altid en god ide at sætte en Isokern i Keldd.
Så må traktoren vente, men der går da osse mindst 2 mdr inden du får brug for den.
Ja, medmindre den osse har sneplov i tilbehøret.
---------------------------
Det skal være zink.
---------------------------
Det er helt sikkert det "halvvåde" træ du har brugt, hvis den så ikke har været ren i forvejen, så kan det rigtig sætte sig, og så bagefter rigtig godt fyr på, med lidt blæst, så kan der rigtig komme varme i den, så et godt sodlag ligefrem kan løbe ned af skorstenen, indvendig.
Normalt kan du osse hjælpe med at styre skorstensbranden, pas på den ikke får for meget luft nedefra, specielt hvis det osse blæser en del derude.
Hvordan ser det ud Keldd ???
<\\Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 22:58

~~~
^ ^
0 0
L
===/
...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 22:59

håret er blæst af !

(((((((( KELDD ))))))))

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-05 23:05

Keldd

Citat
der røg den traktor.

var det ikke den traktor, som du havde beslutte ikke at købe?

Keldd, det lyder ikke godt, at der er ild i skorstenen.

Bliver skorstenen ikke renset af en skorstensfejer?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-02-05 23:26

Keldd du har forhåbentlig lukket for træk-lugerne i fyret/brændovnen, så plejer man at kunne styre det,
men det er alt for længe den brænder den skorsten, den må virkelig have været sodet til.

Du skal være glad for, at den tilsyneladende ikke har været stoppet af en "sod-skal" i toppen, for så bliver det først farligt.
Og nu må du ikke bruge den igen, fordi varmen har ødelagt mørtel o.s.v.

En god ide, hvis man fyrer med halvvådt træ eller for lav temperatur, er at brænde skorstenen ud med jævne mellemrum. Så plejer man at kunne brænde soden af på få minutter så skorstenen ikke tager skade af det.

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 23:45

Keldd > lyt til dova Jeg kan tydeligt høre hun har en vis erfaring på området.
..... men jeg husker osse fra en tidligere tråd, at hun var på vej ud efter brænde ....
det var vist endda under sidste snestorm
Lad os nu snart høre hvordan det går, du kan ikke sidde på Skype hele tiden
Hvordan ser det ellers ud med sne rundt hos jer ?

<\\Benny

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 23:48

begynder da at blive bekymret - keldd har jo ikke vist sig længe - hverken her eller andre steder - uffffffff - håber alt er vel !!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-05 23:55

Han snakker i telefon
Undskyld Keldd - jeg skal ikke lave Keldd´s traktor-tråd om til sne-tråd -
så evt. interesserede bedes gå til: http://www.kandu.dk/dk/spg/60885
hvor alle sne-meldinger er velkomne

Keldd, kom så med en melding

<\\Bekymrede Benny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 00:27

bennymanden, ja det kan du tro jeg har, erfaring med skorstene der går ild i.
jeg har haft brændefyr siden 1980, og har prøvet at have skorstensbrand nogen gange, de fleste dog "med vilje", når der er behov for det, men helst ikke som i dag hvor vejen er lukket af sne, så brandvæsenet ikke kunne nå frem i tide hvis det skulle gå galt

Og så har jeg sådan en "fiks" lille jernkugle med en kost (lige som skorstensfejerens), og hvis alt det afbrændte sod ikke falder ned af sig selv, kommer den lige en tur gennem skorstenen bagefter. Og så ka' vi et stykke tid igen.

Keldd, hvordan går det?? Forhåbentlig ingen alvorligere problemer

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-02-05 00:29

keld er ok- pyyyyyyyh fik da sved på panden - men han kommer nok selv og siger til

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-02-05 00:47

Keldd, hvis du ikke har ringet efter en lille "brandmand" så synes jeg altså, du skal gøre det nu. De skide skorstensbrande er farlige og lumske, især når det blæser så meget. Om ikke andet, så kan de da se efter, om ilden er gået ordentlig ud, hvis den ellers er gået ud. Jeg har hørt grimme historier om folk, der er "vågnet op om morgenen og opdagde, at de var brændt". Og så er det altså bedre at bliver overhældt med vand eller skum eller hvad de bruger. Det erstatter forsikringen jo.

Det har jeg altid været bange for med vores brændeovn. Skorstenen(e) er nemlig gennemtrængt af løbesod). Så selv om skorstensfejeren kommer to gange om året, så kan jeg stadig ikke lide, når der "er fut på" i brændeovnen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 01:21

Keldd
Hvordan går det hos dig
Du er forhåbentlig ikke futtet helt af sammen med skorsten m.m.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 01:27

Når det bliver lyst i morgen Keldd.
Så skal du (hvis skorstenen overlevede), tage den nederste renselåge af og holde et spejl ind i, så du kan se at der ikke har sat sig nogen slagger der lukker for trækket.
Hvis ikke der er "fri igennem" skal du få skorstensfejeren til at komme og feje slaggerne ned, hvis du ikke selv har så du kan gøre det.

mvh dova

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-05 01:31

Branden i Keldd´s skorsten er gået ud, og skorstenen er under afkøling
Så ingen umiddelbar fare.
Jeg tror han har lagt sig, der har nok også været meget at se til.
Jeg traf ham lige på Skype, derfor denne melding.
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 01:44

Nå, men det var da udmærket at der ikke skete mere, og især ikke når det er sådan en gammel muret skorsten.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-02-05 10:53

Hej alle:
Sikken en møgnat, jeg kom ikke i seng før klk.mange,henad 3 tror jeg,al den blæst fik rigtig gang i

branden, gnisterne stod i en sky op ad skorstenen, i flere timer.

Jeg var oppe på loftet og rode rundt, men jeg kunne ikke se noget der kunne blive alvorligt.

Men der var en stank indendørs, og det var svært at lukke vinduer og døre op, blæsten var hård, og snèen

lå i driver så der skulle skovles også, og så klk. halv to om natten, ret festligt æv.

Skorstensfejeren kommer og går den efter når vejret arter sig, han skal også skrive en rapport til forsikringsselskabet

Den er stadig meget varm på 1 sal, så måske jeg kan nå at hælde noget benzin i den , det ville jo være

rart med en hel ny skorsten.

Jeg skal nu ud og finde et spejl, så jeg kan se om der er hul igennem.

I skal have tak allesammen, fordi I virkede bekymret på mine vegne, mange tak.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 12:26

Jeg tror ikke du skal være nervøs for om du får en ny skorsten.

Hvis det er sådan en gammel muret fidus uden noget kerne i, har den taget så meget skade, at den skal skiftes ud, når den har brændt så længe og været så varm.

De gange der har været ild i min skorsten, kan man knapt nok mærke udenpå, at den er varm.
Det er så en der er lavet af støbte skorstenselementer og pudset.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-02-05 14:15

Så er der jo kun at vente til vejret arter sig, alt stinker af sod, så jeg er i gang med at vaske tøj.
Fandme også min nye blærerøvslæderjakke (399) Bilka, jeg må hen til købmanden, og se om han har noget
friskluftspray.

Jeg synes ikke jeg får mail, har du (I) det ligesådan??

Og skorstenen er stadig varm, men jeg kommer nok ikke til at bruge brændeovnen, før der er en ny skorsten.

Men olie fyret har nok godt af at arbejde lidt.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 14:55

Keldd
Prøv at "vaske" læderjakken, med en opvredet klud med eddikevand nogen gange, det plejer at kunne fjerne en del røg og sodlugt.

Men godt at du har oliefyret så du ikke bliver helt stivfrossen

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-02-05 15:17

Hej Keldd. Godt at det er overstået. Det har da været en mindeværdig nat for dig. Ikke en af dem man har for mange af (heldigvis). Måske kan jakken renses, hvis ikke Dovas råd hjælper?? Det må jo også være forsikringens afdeling ellers at du får en ny. Ligsådan hvis dine møbler er ødelagt af røgen.

Jeg får heller ingen mails fra kandu. Jeg tjekkede bare dit spørgsmål for at se, om der var liv i dig endnu.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-05 16:02

Ja - puh ha - og godt der ikke er sket mere.
Hold nu lige øje med om der skulle være en lille "ulmer" et sted.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 23-02-05 17:21

Dette er hvad der sker når brandvæsenet rykker ud der hvor jeg kommer fra:

1.fuld udrykning...
2.mand på taget for rensning af skorsten med skorstensfejergrej.
3.mand ved nederste luge, renser ud slagger.
4. mand tjekker temperaturen på skorstenen fra star til slut.

i meget sjældne tilfælde(1 ud af 50) får den et pust med lidt vand/eddike fra en havesprøjte eller et kort pust med pulverslukker...

I helt sjældne tilfælde er er man nødtil at nedtage skorsten med det samme..(1 ud af 100)

så der kommer normalt ikke det store vand ind huset... og normalt tager man sine brandstøvler af inden man går ind....

Prøver altid at lave så lidt skade som muligt....

Så ring roligt efter brandvæsnet næste gang... det kan højest koste en omgang øl

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-02-05 17:52

Det er nemlig rigtigt ulrik1976
For hvis de begynder at pøse vand på, springer skorstenen højst sandsynligvis når den er så varm.

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-02-05 18:12

ulrik:
Ja, det ville de nok også have gjort her, og jeg havde ringet og talt med den vagthavende.

Han sagde: Hvis vi kommer, så er det med hele styrken, og så var det endt som du skriver.

Jeg valgte så selv at holde øje med det, jeg har set det før,men det er når der har været olie i skorstenen.

Hvis det så begyndte at se sort ud, så havde jeg ringet, klart nok. Men jeg er spændt på, om jeg får en ny skorsten.
Keldd

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-02-05 18:13

Bare der ville gå ild i vores, så. Altså mens vi var der. De stinker simpelthen afskyeligt med deres gamle løbesod. Vi kan lufte ud alt det vi vil (der er forøvrigt automatisk udluftning i døgnets 24 tim. her i huset, så utæt er det), men her lugter alligevel. Man kan lugte det lige så tydeligt, når man kommer udefra. Så jeg bliver kun glad, hvis de springer.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-02-05 18:43

Som den gamle bessefar altid siger til damerne:
"Der kan godt være ild i kaminen, selvom der er sne på taget".

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-02-05 18:51

For mange år siden arbejde jeg på et børnhjem for adfærdsvanskelige. Brandalarmen gik i gang med jævne mellemrum. Så tit, at det tog brandvæsnet 20 min. at komme, selv om der kun var 8 km. Men det eneste der skete hver gang var, at brandchefen gik en runde for at se, om det var rigtigt, at der ikke var ild nogen steder. Det hjalp ikke noget at vi ringede og sagde, at det var falsk alarm. De kom alligevel - når de var færdige med det de nu var i gang med. Strømerne dukkede også altid op. Men jeg tænkte tit på, hvad der ville have sket, hvis der virkelig var brand, og de var så længe om at dukke op. Der var kun en medarbejder på vagt, og det var "en sovende".

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-05 19:15

Jette > Blev "den sovende" medarbejder på vagt ikke vækket af brandalarmen ?
---------------------------------------------------------
Det vil jeg da håbe, ellers er det en DÅRLIG alarm på sådan en institution - og samtidig vil jeg håbe, at denne medarbejder i tilfælde af "rigtig" brand var vågen nok til at ringe til alarmcentralen
Så vil jeg skyde på at brandvæsnet ville komme med det samme
- sikkert tæt fulgt af politiet ---
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-02-05 19:34

Jette:
Inspireret af ulrik1976:

Citat
får den et pust med lidt vand/eddike fra en havesprøjte

Har jeg opfundet en "sodlugtdræber".

Tag en sprayflaske, fyld den halvt op med vand, og en ordentlig sjat edike,

jeg kan nu trække vejret, efter jeg har rendt rundt og sprøjtet med sodlugtdræberen.

Jette, måske det kan hjælpe dig.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 23-02-05 19:58

til jernladyen:
Det er heldigvis mange år siden.....)
Idag skal brandvæsnet være fremme inden 10 minutter ibyen og 15 minutter på landet...

Man kan ikke ringe og sige at det ikke brænder... sådan er reglene...

Mvh ulrik

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-02-05 20:06

Benny: jo, den sovende medarbejder blev vækket af brandalarmen. Selv jeg blev vækket af den, og jeg sover ellers godt, når jeg sover. Men inden en fortumlet medarbejder får vækket 14 unger og får dem halet udenfor, kan der være temmelig godt gang i flammerne. Når brandalarmen gik i gang, ringede den også hos brandvæsnet. Det er derfor, jeg var/er noget fortørnet over, at det skulle tage dem 20 min. at komme. De kan jo ikke vide, om det er falsk alarm eller om der ER brand, med mindre vi ringede til dem. Og det gjorde vi aldrig om natten, for der kunne vi jo ikke være sikre på det. Man farer jo ikke lige rundt i hele huset (det var MEGET stort og i 3 etager) for at tjekke, om der nu var brand, inden man hev ungerne ud af sengene. Mange af ungerne var jo helt paniske, når den skide alarm gik i gang. (flere af dem var "små" pyromaner).

Keldd.
Tak skal du have. Det vil jeg da prøve. Det slog mig lige, at man også kan sætte små skåle/underkopper med eddike bag gardinerne. Det skulle også tage noget af den dårlige lugt. Desværre kan kattene og hunden ikke fordrage lugten af eddike, så vi har aldrig brugt den sidste. Men hvis vi kun sprayer, kan de jo rende udenfor imens.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-02-05 20:17

Ulrik, ja det er en klar forbedring, heldigvis. Men hvis jeg ikke overholdt fartsbegrænsningerne sådan alt for godt, kunne jeg køre stykket på 6 min. Men det var jo ikke lige noget, man gik og sagde. Og slet ikke, når strømerne var i nærheden. Ak ja, det er godt nok ved at være længe siden. Dengang havde jeg et temmelig anstrengt forhold til strømere. De havde det med at ville tale med mig med jævne mellemrum. Heldigvis glemte de som regel at tage farten, inden de stoppede mig. Jeg har kun fået en eneste fartbøde i hele mit liv. Og ingen parkeringsbøder.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 23-02-05 23:59

Tak for svaret 5792002120:
Desværre måtte jeg ikke købe den alligevel.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-02-05 16:55

Keldd, dog.Tænk at lukke spørgsmålet, mens jeg ikke kan komme på nettet?? Har ikke kunnet komme på før nu siden jeg skrev her sidst. Irriterende.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : holdnu

Dato : 24-08-05 21:04

kan kun sige hvis du ikke har den storer plæne, skal du købe den storerobot plæneklipper, robomow RL 1000...
det er mega let og det virker, det er det bedste jeg har givet penge ud til...

det er let