/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Beskæring af digitale billeder til fremk~
Fra : Franko
Vist : 1053 gange
50 point
Dato : 02-09-02 16:37

Hej med jer,

Jeg er i gang med at sende mine digitale billeder ind til Jubii for at få dem fremkaldt.
Skal jeg beskære billederne selv, eller er 10x13 billederne til at leve med?

/franco

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 16:17

> Skal jeg beskære billederne selv, eller er 10x13 billederne til at leve
> med?

Det er vel lidt en smags-sag, men jeg ville selv beskære dem.
Lidt afhængig af, hvilken opløsning du har dem i, - der skal jo
være noget at skære fra.

mvh
ha

Kommentar
Fra : franke

Dato : 03-09-02 15:30

Du kan bede om, at dine billeder IKKE bliver beskåret ved udprint,- men hvis din file ikke har samme målforhold vil der komme nogle hvide striber enten i højden eller breden, som du så kan klippe af. På den måde får du HELE billedet fremkaldt. MEN hvis du vil være helt sikker på, at dine billeder kommer til at blive skåret, sådan som DU vil have dem, så skal du selv lave det inden de ryger til fremkaldelse.

Jeg ville bruge den lokale fotoforhandler,- derved har du mere styr over dine billeder, bedre service og stytter dit nærsamfund.

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 04-09-02 04:46

10x13 svarer jo næsten til skærmformat (4 : 3), som også de fleste digitalkameraer bruger og da behøver du ikke at skære meget af.
Ellers, hvis du går til din lokale fotohandler og ta' en diskette med, så kan du straks se på skærmen der, hvilket udsnit der bliver forstørret og dermed har du muligheden for selv at bestemme det.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 50 point
Dato : 04-09-02 16:32

> Skal jeg beskære billederne selv, eller er 10x13 billederne til at leve
> med?

Tænk omvendt. Det er ikke et spørgsmål om at du måske kan leve med 10x13 cm
billeder, eller hvad formatet nu bliver, men hvordan billedet ser ud efter
beskæring, hvis en sådan er nødvendig. Man skal ikke beskære for at få
format, hvis ikke beskæringen giver mening.

Mvh.
Karsten Kryger Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 19:29

"Karsten Kryger Hansen" <karstenkryger@hotmail.com> writes:

> > Skal jeg beskære billederne selv, eller er 10x13 billederne til at leve
> > med?
>
> Tænk omvendt. Det er ikke et spørgsmål om at du måske kan leve med 10x13 cm
> billeder, eller hvad formatet nu bliver, men hvordan billedet ser ud efter
> beskæring, hvis en sådan er nødvendig. Man skal ikke beskære for at få
> format, hvis ikke beskæringen giver mening.

Det kan man blive nødt til hvis "aftageren" af billedet insisterer på at
det skal være 10x15. For nogen er det vigtigere at det passer i albummet
med de analoge billeder end at beskæringen af motivet er god...

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 14:02

Hvilket program bruger I til beskæring

Mvh
Brian

PS. Ups - Morten. Sorry

"Morten Grouleff" <morten-nospam020904@grouleff.com> skrev i en meddelelse
news:m3ofbdpq27.fsf@port.grouleff.com...
> "Karsten Kryger Hansen" <karstenkryger@hotmail.com> writes:
>
> > > Skal jeg beskære billederne selv, eller er 10x13 billederne til at
leve
> > > med?
> >
> > Tænk omvendt. Det er ikke et spørgsmål om at du måske kan leve med 10x13
cm
> > billeder, eller hvad formatet nu bliver, men hvordan billedet ser ud
efter
> > beskæring, hvis en sådan er nødvendig. Man skal ikke beskære for at få
> > format, hvis ikke beskæringen giver mening.
>
> Det kan man blive nødt til hvis "aftageren" af billedet insisterer på at
> det skal være 10x15. For nogen er det vigtigere at det passer i albummet
> med de analoge billeder end at beskæringen af motivet er god...
>
> Mvh.
> --
> Morten Grouleff.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-09-02 18:52

On Thu, 5 Sep 2002 15:02:18 +0200, "Brian" <sadman@jubiipost.dk>
wrote:

>Hvilket program bruger I til beskæring

Det kan de fleste billedbehandlingsprogrammer da klare, hvis det er
det eneste krav, du stiller.
Hilsen emj
--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Godkendelse af svar
Fra : Franko

Dato : 06-09-02 13:36

Tak for svaret Karsten Kryger Hansen.