/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP Defragmenter...???
Fra : Caine
Vist : 682 gange
200 point
Dato : 02-09-02 16:03

Hej

Jeg har et problem med at få win xp's defragmerings program til at virke... Når jeg trykker på "Tools" under C: properties, og derefter trykker på defrag... Skriver den at det ikke er installeret endnu og man kan gøre i Add/Remove programs... det er der jeg ikke kan finde denne "Defrag" selv under Add windows components
Skal Man bruge Msconfig eller regedit???

Er der nogen der kan hjælpe???

Venlig hilsen
Caine

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 02-09-02 20:43

Hej

Jeg har umiddelbart fundet ud af at jeg heller ikke kan åbne *.msc filer hvilket betyder at jeg ikke kan åbne group policy (gpedit.msc)
Det kan være derfor at jeg ikke kan åbne Defrag...

Håber på hjælp hurtig

Venlig hilsen
Caine

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-09-02 21:03

Hej Caine,

er det WinXP Home eller professionel?
(hvis det er Home edition er det måske derfor gpedit.msc ikke funker, idet såvidt jeg husker ikke understøtter det)

men ellers har du prøvet "start! --> "kør" --> og så indtastet "gpedit.msc"?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 02-09-02 21:24

Hej strarup

Det er Windows XP Pro... Når jeg skriver gpedit.msc i "RUN" siger pc'en "Could not open the file" og så har man muligheden om at windows skal finde en som kan finde den eller kan man selv skal finde en som kan åbne den... Hvilken Applikation understøtter *.msc filer???
Det virker egenlig som om det skulle være windows som bare kan åbne disse filer...

Jeg er villig til nogen Xtra Point!!!!

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 02-09-02 21:33

Hos mig dukker defrag ikke op under Installer/fjern programmer. Stien til defrag er:
%SystemRoot%\System32\dfrg.msc
Prøv om du kan åbne den under kør. Jeg ved det ikke, men måske kan du ikke åbne grouppolicies pga rettigheder (er du logget på med "administrator-rettigheder?)
Håber at det hjælper lidt.

Bye
Gennie

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-09-02 22:14

Hej Caine,

øh... der behøves da ikke blive smidt extra point på...

nu ved jeg ikke lige hva' den/de ting umiddelbart hedder i den engelske udgave... men jeg vil skrive ned hva' de hedder på dansk...

start --> programmer --> Administration --> "administrator for serverudvidelser"
(ikonet for "administrator for serverudvidelser" ligner en hammer med en firkant bag)...

hvis du ikke har "administration" under "programmer", ka' du få det ved at trykke på...
start --> indstillinger --> "proceslinje og menuen start"... i det nye åbnede vindue... ska' du trykke på fanebladet "avanceret"... her er der nede i bunden en liste hvori du ka' scrolle... her ska' du så sætte et kryds i "vis Administration"

herefter går du så hen og åbner programmet "administrator for serverudvidelser"... trykker på åbn og går hen til den mappe hvori "gpedit.msc" ligger i... -->
c:\winnt\system32\gpedit.msc
er den ikke her så er det muligvis det der er problemet... så vil jeg foreslå dig at lave en søgning på "gpedit.msc" for at finde ud af hvor du har den liggende på din disk... også kopier/flytte den over i mappen "c:\winnt\system32\" eller det drev hvor du har WinXP installeret og din "system32" mappe ligger...

jeg mener også så vidt jeg husker, at der er mulighed for at installere "defragmenteringen" med
"administrator for serverudvidelser"...
det gør du ved at trykke på "konsol" (consol)... --> "Tilføj/fjern snap-in" ("add/remove snap-in)...
her kommer der så to faneblade i et nyt vindue...
"Separate snap-ins" og "udvidelser"... du ska' bare beholde den i det aktuelle faneblad "Separate snap-ins"... her ska' du trykke på "tilføj" (add)... her kommer der så nogle programmer frem.. og defragmenteringen er en af dem...

i det nye vindue... "tilføj separat snap-in"... vælger du så "diskdefragmentering", samt andre ting derfra hvis du mangler eller synes du også gerne vil ha' dem... derefter trykker du på tilføj til de komponenter du vil ha' installeret efter tur... når du er færdig trykker du på luk... derefter på OK...
og så sku' du ku' gøre diskfragmenteringen fra "administrator for serverudvidelser"...

jeg beklager at skrive de danske betegnelser ned, når du har en engelsk udgave... men jeg håber du ka' finde rundt i det alligevel... men held og lykke med det...

jeg håber ikke der sku' være de store problemer med det... men meld lige tilbage med hvordan det er gået... både godt og skidt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 02-09-02 22:46

Hej Strarup

Jeg kan faktisk ikke åbne disse *.msc filer dvs at jeg heller ikke kan åbne "administrator for serverudvidelser" det virker meget underligt (virus måske???) Det er som om de filer er blevet slået fra på en eller anden måde??? Jeg kan ellers godt bruge dit svar men først må jeg lige finde ud af hvad der skal til for åbne de omtalte filer ??? nogen ideer????
Jeg prøver lige at se om de ligger i de rigtige mapper... Men jeg tror ikke det virker, når selve pc'en ikke kender de filer.. der dukker bare den boks op om hvilke programmer der kan åbne den ukendte fil eller om man slev vil finde et program fra listen...
Man kan da godt sige jeg har et problem...

Allersidste udvej: Format c: (hvad skriver man i DOS med FAT32 filsystem???) Men det skulle gerne være den sidste mulighed..

Jeg forøger lige med 100 point!!!!

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 200 point
Dato : 02-09-02 23:36

Hej Caine,

eh... *.msc står for "MS Common Console document "...

og de sku' gerne ku' åbnes med "Microsoft Management Console (MMC.exe)"...

prøv at gå ned i mappen "c:\WINNT\system32" og så dobbeltklik på filen
"mmc.exe", og så se om det hjælper... hvis den ikke er der ser det noget sort ud... prøv at se om du så ikke ka' finde "mmc.exe" idet det er det program der ska' bruges til at åbne msc filerne med...
hvis den ikke ligger på din disk, så ved jeg ikke lige hvor den ska' findes... jeg ka' umiddelbart ikke finde den på XP cd-rommen...

men jeg vil vente med at formatere... idet det ikke altid er lykken at gøre det... samt samme problem ka' risikere at opstå... og så har det jo været spild af tid og kræfter...

selvom det ser ud til at Nimda ormen ser ud til at overskrive denne fil... vil jeg ikke mene der er den store risiko for at det er den der er på spil...
http://www.norman.no/virus_info/w32_nimda_a_mm.shtml
eller
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.nimda.e@mm.html

men har du ikke Norton's antivirus installeret?

ellers så put din XP cd-rom i CD-drevet... og gør følgende... -->
start --> kør --> indtast "sfc /scannow"... så sku' den gerne fixe det...
idet det gerne sku' installere manglende eller ødelagte/korupte filer... men før du gør det så kør lige en virus check... hvis du har Nimda eller andet så få det fjernet... og så kør "sfc /scannow" bagefter...

håber det vil få det til at du... men jeg ville ikke formattere medmindre der absolut ikke er nogen anden udvej tilbage...

og jeg vil mene at der er en rimelig stor chance for at få det til at du uden...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : Caine

Dato : 02-09-02 23:48

Tak for svaret strarup + alle jer andre...
I har været GULD værd!!!! TAK!

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-09-02 09:40

Hej Caine,

det var da så lidt...

men har du fået det til at funke nu så?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 03-09-02 18:38

Hej Strarup

Ja det har jeg... har lige defragmenteret (12 timer)... Så det var egentlig det som der skulle til (MMC.exe)...
Nu virker det som det skal!!! + jeg lige har købt 256mb ram xtra

Venlig hilsen
Caine

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-09-02 10:59

Hej Caine,

oki doki...

kører det så på skinner efter en defragmentering og de extra ram?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 04-09-02 19:03

Hej igen Strarup

Det kan man vidst roligt sige!!!

Du var virkelig en god hjælp...

Venlig hilsen
Caine