/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
genoplivning af batteri til bærbar??
Fra : fruSkrap
Vist : 2916 gange
200 point
Dato : 21-02-05 13:10

hjælp -- min bærbare er lænket til en stikkontakt :)
er der en der har en ide til at genoplive batteriet?
venlig hilsen
fru Skrap

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-05 13:18

det kommer vel an på hvor gammel den er og om du vil bruge de X antal kroner og hvor meget du skal bruge den

men et model mærke på den så kan vi jo prøve at finde et batterri til dig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-02-05 13:21

Jeg har forsøgt med det, men selv om jeg fik liv i batteriet ved at overlade på det og derefter aflade med en lille pære så blev batteriet aldrig anvendeligt og døde igen da det havde være ude af drift mindre end en uge.
Der er kun en løsning og det er at købe et nyt batteri eller leve med strømkablet.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 21-02-05 14:51

Rygterne vil vide at hvis man oplader batteriet på normal vis (ikke som BjarneD beskriver, men lader normalt), aflader det via en glødepære (som BjarneD beskriver) - FLERE GANGE efter hinanden - så kan man fjerne en opbygget 'hukommelses-effekt'.
Denne 'hukommelses-effekt' er opstået ved at man kun har anvendt en mindre del af batteriets kapacitet mange gange - derved skulle batteriet kunne 'lære' at det ikke behøver aflevere så meget strøm, før det siger stop. Og denne effekt skulle man altså kunne ødelægge ved den nævnte metode.
Du kan jo også købe et nyt batteri, og så undgå at 'sjat-lade' på batteriet, men tappe batteriet fuldstændigt hver gang inden du sætter ledningen i.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 21-02-05 15:25

Man kan ikke genoplive et dødt batteri til sådan en.
Der har været mange forslag, både med at lægge dem i fryseren og andre genoplivningsforsøg, men det dur ikke rigtigt.

Og et nyt er så dyrt, at det ikke kan betale sig hvis computeren er ret gammel.
Til min IBM f.eks. så jeg det kostede 1800,-

mvh dova

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 21-02-05 17:12

hej et godt sted at handle batterier er
http://www.batterier.dk/
http://www.thansen.dk/
der burde du kunne finde en der passet til din bærbar.
mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : Firstoftwo

Dato : 21-02-05 22:07

Jeg har genoplivet mine NI-CD 6 volt batterier til mit gamle videokamera ved at give dem et chok på ca. 3 sekunder med 24 volt, og det virker , jeg har ladet på dem flere gange og de virker stadig opåklageligt, jeg ved ikke om 24 volt er nok til dit batteri, du skal måske op på tre gange den spænding den spænding dit er på.

Godkendelse af svar
Fra : fruSkrap

Dato : 23-02-05 10:08

Tak for svaret dova - du har nok ret - desværre, - - jeg må starte en indsamling til en ny *SS*.
venlig hilsen
fru Skrap