/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Opdatering af pc
Fra : reimerc
Vist : 709 gange
500 point
Dato : 21-02-05 10:48

Hej!

Jeg har skrevet dette spørgsmål en gang, men kan ikke se det nogen steder. Så med risiko for at det ligger dobbelt et sted, skriver jeg igen.

Jeg er en forholdsvis Noob, hvad angår computer opgradering/opdatering. Og jeg søger Jeres hjælp, idet jeg nu er nødt til at gøre noget ved hastigheden på min pc (spiller online games). Jeg har en pentium 4 2.4, 750 mb ram og et Ti4200 grafikkort med 64 mb ram (kører windows xp)

Drivers: jeg har hørt at det ikke kun er driver til graffikkortet jeg skal opdatere, men hvilke ting bør jeg ellers opdatere? Og hvor finder jeg disse drivers?

Oprydning/indstillinger: udover almindelig oprydning på harddisk har jeg hørt at Windows xp´s indstillinger også har en indflydelse på hastigheden til forskellige programmer. Er det rigtigt? Er der noget jeg kan gøre for at optimere min pc til spil, idet det primært er det jeg bruger den til.

Jeg mener at min pc´s flaskehals hvad angår hastighed er ram og graffikkort. Jeg har læst en del om graffikort og mener at konklusionen er, at det er ligemeget om et graffikort har 128 eller 256 mb ram, det vigtigste er chippen? Er det rigtigt forstået? Hvad angår ram, så er jeg i tvivl om hvor jeg kan læse om hvilken ram min pc kan bruge, og hvorledes det er bedst at have meget ram af en mindre hastighed eller mindre ram af en højere hastighed?

Sidst men ikke mindst vil jeg gerne have en fladskærm. Der er selvfølgelig mange meninger om dette, men mit spørgsmål er simpelt. Opdateringshastigheden "xxms", skal den være høj eller lav for at skærmen ikke "sinker" resten af computeren, og altså fungerer som en flaskehals for hastighed?

Jeg håber på nogle gode svar fra jer eksperter, idet jeg er gået lidt på grund her.

Tak!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-05 11:02

tror du mener det her spørgsmål du ikke kan finde ????
http://www.kandu.dk/dk/spg/18411

overlader det andet til dem der har forstand på det .. bortset fra at du når du spiller netop skal køre mere vedligeholdelse end ellers - altså diskoprydning - scandisk - diskdefragmentering i nævnte rækkefølge for at din pc ikke bliver langsom pga den er "overfyldt"

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 21-02-05 11:22

Hej Miritdk,

nej, det indlæg handlede om hvorvidt den enkelte driver skulle opdateres med alle versioner eller blot den sidste version.

Jeg tror blot at jeg glemte at gemme mit nye spørgsmål 2 gange (fandt jeg ud af bagefter) hvorved det ikke blev registreret.

Så spørgsmålet her er stadig meget relevant.

Men tak for indsparket :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-05 11:26

helt ok - håber du har heldet med dig - underligt nok kom dit spørgsmål her netop som jeg sad og søgte efter noget - derfor jeg lige sendte det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-02-05 11:30

Dit grafikkort er flaskehalsen - 128 mb eller 256 mb ville hjælpe.
det er så vigtigt at dit skærmkort kan køre med fladskærme (specialstik) eller at din nye fladskærm kan køre på det alm. skærmstik.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-02-05 11:32

Prøver at tage det lidt i rækkefølge!

Drivere generelt! Prøv at gå ind under Kontrolpanel > System > Hardware > Enhedshåndtering og se om der er nogle gule spørgsmål udfor nogle af enhederne! Vend lige tilbage med svar om dette

Hvis din Xp er med SP1 og højere, er den født med en driver til dit Nvidia kort, men jeg vil alligevel anbefale at du opgrader til den nyeste nvidiadriver her http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_66.93 Hvis du har en dansk version af windows skal du vælge at downloade en international driver! Endvidere skal du opgradere til den nyeste DirectX via windows update!

Oprydning/indstillinger har mirit næsten svaret på. Du finder disse programmer ved at højreklikke på dit/dine drev, og gå ind under egenskaber > Funktioner

Flaskehalse! Ved online spil er begreber som ping og download/upload hastigheder vigtigt! Du skriver desværre ikke hvilken internetforbindelse, men i de fleste tilfælde vil en 512/256 forbindelse være velegnet! ping tiden skal være så lav som muligt, da den er et udtryk for hvor hurtigt man kan udveksle data i spillet!
Med hensyn til ram ligger du lunt i svinget hvis du har 750 mb DDR ram?
Den største flaskehals er dit grafikkort, her vil det virkeligt hjælpe at opgradere dit grafikkort til et nyere f.eks nvidia's geforce 6600 GT !

Fladskærm! Opdateringshastighed skal være så lavt som muligt (gerne 8 mhz) men der er osse andre faktorer som f.eks. kontrastforhold man skal kigge på! Hvis man spiller spil i høje opløsninger som f.eks 1600 x 1200 skal man ikke vælge fladskærm!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-05 11:51

som der er sagt grafikkortet

prøv evt at starte i spil op derefter tryk Ctrl+Alt+Del se ram forbrug

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 21-02-05 12:18

Hej,

Jeg tager lige dit svar Tedd, og tilføjer/uddyber:

drivere --> Der er ingen gule spørgsmålstegn.
Hvad med drivere til bundkort mv, er det noget jeg skal bekymre mig om at opdatere, og hvilke enheder skal opdateres?

nyeste version af direct x --> jeg har direct x 9.0 installeret, er det godt nok?

internetforbindelse --> jeg har en 2048/512 forbindelse. Hvordan tjekker jeg min "ping-hastighed"?

ram --> jeg ved faktisk ikke hvilke ram der sidder i. Kan man læse det på ram-blokken hvis jeg nu tager den ud af pc-en? Hvor finder jeg ud af hvilken ram jeg max kan sætte i min pc?

fladskærm --> jeg kører konsekvent med 1024x768 opløsning, det er vist blevet en standardopsætning for mig :)

Grafikkort--> jeg ved godt at du ikke kan give mig en lektion i grafikkort, men her er lige et par konkrete spørgsmål:

Inde på edbpriser.dk kan får jeg følgende valgmuligheder når jeg søger på et 6600 GT:
producent
grafikdatabase (64 bit, 128 bit mv.)
ram/dac clockhastighed (165 mhz mv)

kan du give mig et hint om jeg skal selektere på disse (=har det stor betydning). Hvis jeg ikke selekterer på disse får jeg en liste med priser fra 1449 til 2007, hvilket må siges at være en forskel.

Vil et sådant grafikkort være et over-kill til min pc, eller matcher den meget godt hastigheden af min cpu og mængden af ram (igen flaskehalse).

Kræver et sådant grafikkort en ekstra blæser eller var det bare et dumt spørgsmål?

Jeg håber I har tålmodighed til at svare på disse spørgsmål.

Takker :)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-02-05 12:34

Hvis driverne til bundkortet er installeret er det normalt ikke grund til at opdatere med mindre du kan finde en update på windows opdate!

Jeg er næsten sikker på du kører med DDR ram med den processor du har, men du kan naturligvis altid bruge et program som Everest http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1 til at undersøge det med!

Med 1024X768 kan du godt bruge en fladskærm, selvom spilfanatikere sværger til almindelige CRT skærme!

Inden for grafikkort vil der altid være forskel på pris indenfor de forskellige fabrikanter, men selve kortet er nogenlunde det samme! Her er det en god ide at læse kommentarer og anmeldelser. Du skal osse være sikker på det er til agp da jeg tvivler på du har pci xpress! Endvidere et kort der larmer så lidt som muligt! Kortet kræver som regel et frit molexstik til ekstra strøm, men ingen extra blæser!

Mener ikke det vil være et overkill til den cpu og ram du har, men kortet er osse velegnet til større CPU'er

Kommentar
Fra : reimerc

Dato : 21-02-05 13:17

Hej Tedd,

Jeg er meget glad for dine svar, og her kommer lige de sidste spørgsmål fra mig.

Hvordan tjekker jeg min ping-hastighed og hvad skal den gerne være?

Hvad er forskellen på agp og pci express.

Takker :)

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 500 point
Dato : 21-02-05 13:26

Nu er jeg ikke den store online spillenørd! Normalt når man vælger spilserver, står der osse noget om serverens ping tid , ellers burde der være en mulighed i spillet for at checke det! Hvis ping tiden er for høj vil man opleve lack i spillet, lidt ligesom når du ser et interview på TV over satelit!

forskellen kort mellem agp og pci Xpress er den teoretiske båndbredde (altså hvor mange data der kan overføres på en gang!) Her er pci xpress teoretisk dobbelt så hurtigt som agpX8

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-02-05 13:27

Så det kommer jo an på hvilket spil man spiller om ping tiden har betydning! Har stor betydning i f.eks skydespil, mens det nok ikke betyder så meget i strategispil!

Godkendelse af svar
Fra : reimerc

Dato : 21-02-05 13:29

Tusind tak for de klare svar, Tedd. Så blev jeg lidt klogere på det område idag :)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-02-05 13:35

Det var så lidt