/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Er det dejligt for den eller???
Fra : Grillemuzen
Vist : 3318 gange
40 point
Dato : 20-02-05 23:44

Min kat er endelig begyndt og blive kælen og lege glad, men når vi begynder og aer den, løften den røven op i vejret.. Næsten ligesom når den strækker sig.. Er det fordi at den syntes det er dejligt eller ubehageligt for den? Håber I kan hjælpe mig..

KramZer Grillemuzen...

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-02-05 23:58

Det er guf... Og jeg tør væde med det er når i aer den specielt på ryggen, omkring halen...

Hvis den ikke brød sig om det, fik du ikke lov. Den skal nok sige fra.

Måske du skulle smutte en tur på biblioteket og låne en bog om katte. Der står mange gode fif i sådan en.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 21-02-05 00:03

Det er fordi den rigtig godt kan lide det.
Og når du stryger den hen ad ryggen, så fortsæt hele vejen ud omkring halen også. Det vil den også synes er dejligt.

Men det er da dejligt at høre hvis den er ved at vænne sig til jer og de nye omgivelser.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-02-05 00:04

Det er ren velvære
Mvh Sune

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 00:06

Det er også fordi katten har nogen kirtler i huden der henne ved halen, og så "hjælper" den selv til med at afsætte sin duft på jer.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-02-05 00:51

Ja, det er fordi den kan lide det. Det ligner nærmest en hunkat i løbetid, det lyder bare ikke sådan. Vores hunkat gør det også med jævne mellemrum, men ikke så meget som tidliger. Da hun var killing, gjorde hun det, så snart vi rørte hende. Jeg spurgte dyrlægen engang, hvorfor hun gjorde det, men han sagde, bare, at sådan var der nogle, der gjorde.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-02-05 09:28

Hej
Jeg har læst et eller andet sted ? at det hedder "krydset" og at de er særlige følsomme dér. Min kats forige ejer kløede den især der og den sitrede nærmest , men den kunne ikke li det så længe af ad gangen.Jeg kan ikke finde ud af det for når jeg rører den der og blødt så skal der ikke meget til før den bliver irriteret. Og når den bliver børstet er det også et sted den hader at få rørt ved. Til gengæld eelsker den at blive aet bag ørene, under hagen.
De har også nogle kirtler ved rumpe-0, det er derfor de nogengange vender numsen til en når de hilser fordi de vil ha at "moderen" lige skal snuse om det er hendes killing, da de har forskellig duft/lugt og kan kendes på den. Neutraliserede katte opfører sig som killinger og betrager ejeren som deres kattemor, så det gælder også voksne katte.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 11:16

En god bog om katte, hvor du kan lære så godt som alt om kattens adfærd, kropssprog o.s.v.:
"Hvad tænker min kat" skrevet af Gwen Bailey og udgivet på Borgens Forlag i 2003.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-02-05 12:15

Lige mine ord Dova! Den er en rigtig god indføring i kattens liv. Bogen koster omkring 150 kr, så det er ikke en dyr måde at få god viden om katte...

Vaxen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-02-05 12:20

ISBN nummeret: 87-21-02087-6

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 03:23

Man kan bare låne bogen på biblioteket, hvis man ikke lige har 150 kr til bogen. Jeg har reserveret den på Fakse bibliotek. De har kun et eneste eksemplar af den. Og det er jo ikke vildt til en by med 12-13000 mennesker.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 17:40

Gad vide, om der er noget genetisk i det med at løfte rumpen i vejret, når katten bliver kælet?? Begge vores "små" gør det (de er søskende). Jeg havde gået og bildt mig selv ind, at det mest var hunnen, der gjorde det, men den "lille" han gør det endnu mere. Han gør det hver eneste gang man kæler ham, indtil han smider sig med alle fire stænger op i vejret, så man også kan klø ham på maven. Sjovt nok, han er "alternativt begavet", men han er så frygtelig kær og charmerende. Men det er måske, fordi han nærmest opfører sig som en killing.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-02-05 19:47

Et uddrag fra bogen om det, Jette:

"Hudkirtler ved haleroden bliver gnedet mod hånden på den person, der klapper den. Katte nyder dette og synes at sætte pris på enhver handling, der hjælper med at afsætte deres færd på deres menneske...."

Hunner gør det så specielt meget når de er i løbetid... Måske derfra forskellen på dine misser

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 20:28

Hej Vaxen. Hannen gør det mere end hunnen - og de er begge kast./ster.. Det blev de, da de var rimeligt unge - før hunnens første løbetid. Og hannen klasker rumpen i vejret, så snart man rører ham på ryggen. Hunnen gør det ikke så tit, som hun har gjort. Så jeg tror ikke, det har noget med løbetid at gøre. Ingen af de andre katte vi har (haft), gør det/har gjort det.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-02-05 20:40

pudsigt.....

Alle vores fem katte gør det - en han og fire hunner.... alle neutraliserede.

De laver alt det karakteristiske: Stanger med næsen, skubber panden og hovedet mod ben-hånd-grene-trappetrin-døre- ALT. Gnider sig opad benene, og hopper en smule for at nå lidt længere op - og så det der med rumpen....

De er nogle kælepotter, er de

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 21:00

Den ene af de gamle stanger også, og gnubber sig mod alt og alle, men ikke de andre. Det er kun "de små", der laver nummeret med rumpen.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Grillemuzen

Dato : 18-03-05 19:14

Tak for svaret dova.
Den er blevet en rigtig kælepot nu, så det er dejligt.....
Tak for hjælpen dova...

Mange varme kramZer fra Grilllemuzen...