/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
"Genbrug" af kartoffelsalat med persille
Fra : bantam
Vist : 7121 gange
200 point
Dato : 02-09-02 12:34

Hej Alle

Jeg vil lige høre om jeg er forkert på den eller ej.

Jeg lavede i Lørdags en kold kartoffelsalat med Bla. olie og balsimicoedike, og der i en masse grønt og også friskhakket persille.

Nu er det sådan at der en pæn rest tilbage, som har stået i køleskab lige siden, og som jeg tænkte kunne bruges som nem mad i aften med "deller" til, men jeg er blevet i tvivl om man kan det når der er persille i, for når jeg laver persillesovs, så genopvarmer jeg ALDRIG den for der er vist noget med nogle bakterier som kan udvikles ved genopvarmning, men det skulle vel ikke være noget problem når det her er er koldt eller er det???.

Jeg vil være meget taknemmelig hvis nogle kunne løse mit problem, man skulle jo nødig blive syg af det.

Jeg har smagt på det og det smager ligesom nyt, og har også været godt embaleret i køleskabet.

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 02-09-02 12:51

Det er så op til dig selv at vurdere om kartoffelsalaten har været ude i varmen længe nok til at opnå stuetemperatur. Det afhænger af mængden og temperaturen ved serveringstidspunktet, men jeg ville nok ikke spise den hvis den har været ude i solen på terrassen mere end ½ time inden den kom på køl igen.........

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 11:43

"bantam" <bantam.news@kandu.dk> wrote in message
news:M0Hc9.49867$ww6.3399569@news010.worldonline.dk...

> Hej Alle
> for når jeg laver persillesovs, så genopvarmer jeg ALDRIG
> den for der er vist noget med nogle bakterier som kan udvikles ved
> genopvarmning, men det skulle vel ikke være noget problem når det her er
> er koldt eller er det???.

> Med venlig hilsen
> Bantam

Er det ikke spinat du forveksler persillen med???

Har aldrig hørt at man ikke må opvarme persille igen...

Michael

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 210 point
Dato : 02-09-02 13:25

hej Bantam
Du kan godt spise din kartoffelsalat ,sålænge den er tilberedtkold og straks efter sættes på køl.
Det er kun hvis du kommer friskhakket persille på feks .nye kartoflet eller en varm ret ,at mikro organismer kan formere sig i den lune mad.
Feks hvis du bruger frysetørret persille er der heller ikke fare på færde ,da der ikke findes jordorganismer i frysetørrede krydderurter.Det ville da være en synd og skam at smide den dejlige salat ud idag ,men du skal også lige holde øje med det surmælks produkt du har brugt som dressing til salaten
mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 02-09-02 13:50

Hej mcloud.

Det VAR lige netop det jeg var i tvivl om, at da retten slet ikke har været lun ville jeg heller ikke tro der var fare på færde.
Der er ikke surmælksprodukter i, så det er ikke noget problem. Jeg ville også have ærget mig for det er en rigtig lækker salat.

Ha det godt og tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 14:39

Både spinat og persille må ikke genopvarmes.....
//Mae

"Michael H." <mh@XXXsmorumnet.dk> wrote in message
news:akvfiv$qcb$1@sunsite.dk...
>
> "bantam" <bantam.news@kandu.dk> wrote in message
> news:M0Hc9.49867$ww6.3399569@news010.worldonline.dk...
>
> > Hej Alle
> > for når jeg laver persillesovs, så genopvarmer jeg ALDRIG
> > den for der er vist noget med nogle bakterier som kan udvikles ved
> > genopvarmning, men det skulle vel ikke være noget problem når det her er
> > er koldt eller er det???.
>
> > Med venlig hilsen
> > Bantam
>
> Er det ikke spinat du forveksler persillen med???
>
> Har aldrig hørt at man ikke må opvarme persille igen...
>
> Michael
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 15:37

On Mon, 02 Sep 2002 10:34:21 GMT, bantam wrote:

>Nu er det sådan at der en pæn rest tilbage, som har stået i køleskab
>lige siden, og som jeg tænkte kunne bruges som nem mad i aften med
>"deller" til, men jeg er blevet i tvivl om man kan det når der er
>persille i, for når jeg laver persillesovs, så genopvarmer jeg ALDRIG
>den for der er vist noget med nogle bakterier som kan udvikles ved
>genopvarmning, men det skulle vel ikke være noget problem når det her er
>er koldt eller er det???.

Se Kræftens Bekæmpelses hjemmeside om problemet:
http://www.cancer.dk/forebyggelse/sund_mad/spoergsmaal/sp2.htm

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 15:43

>
> Jeg vil være meget taknemmelig hvis nogle kunne løse mit problem, man
> skulle jo nødig blive syg af det.
>
Jeg er aldrig nogensinde blevet syg af at spise kold persille flere dage i
træk.
Og faktisk heller aldrig af genopvarmet persille.
En kartoffelsalat bliver efter min mening meget bedre af at stå i et par
dage.

Christina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 17:58

du må også meget gerne spise kold persille...det er der ingen bakterier i...
:)

//Mae

"Christina Geisler" <Christina-g@nospam.dk> wrote in message
news:akvtdr$jjs$1@dknews.tiscali.dk...
>
> >
> > Jeg vil være meget taknemmelig hvis nogle kunne løse mit problem, man
> > skulle jo nødig blive syg af det.
> >
> Jeg er aldrig nogensinde blevet syg af at spise kold persille flere dage i
> træk.
> Og faktisk heller aldrig af genopvarmet persille.
> En kartoffelsalat bliver efter min mening meget bedre af at stå i et par
> dage.
>
> Christina
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 23:59

Padmé wrote:
> Både spinat og persille må ikke genopvarmes.....

Det passer jo ikke! Persille bliver ikke giftig ved genopvarmning.
Retter, hvor persille eller andre krydderurter har været tilsat fra starten,
dvs. kogt, stegt eller bagt med under hele tilberedningen, kan uden
problemer gemmes til næste dag eller fryses ned og anvendes senere,
fordi de jordbakterier, der var på den rå persille dræbes under
tilberedningen. Forudsætningen er naturligvis, at retten afkøles
hurtigt og opbevares i køleskab.

I grønkål og spinat, findes nitrat, som bakterier kan omdanne til nitrit.
Det kan ske i tilberedt spinat og grønkål, der afkøles for langsomt og
opbevares for varmt. Nitrit er et giftstof som især er farligt for spæd børn.
Nitrit fjernes ikke ved opvarmning. Rester af tilberedt spinat og grønkål
bør derfor ikke serveres for børn under 1 år. Man kan derimod godt
fryse retter med spinat og grønkål, hvis de afkøles hurtigt og fryses
hurtigt.

Vh Mark

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 00:02

Padmé wrote:
> kold persille...det er der ingen bakterier i...

Vrøvl, der er da masser af jordbakterier på rå persille.

Vh Mark

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 02:46

"Mark Beaumont" skrev i en meddelelse ...

> Padmé wrote:
> > kold persille...det er der ingen bakterier i...
>
> Vrøvl, der er da masser af jordbakterier på rå persille.
>
> Vh Mark

Ja, men ikke nogen man bliver syge af. Må man for øvrigt endu engang
opfordre til, at man først ser efter, om et emne har været behandlet for
nylig, før man spørger løs. Det evindelige persillespørgsmål, bliver stillet
mindst hver fjortende dag. Svaret på det er oven i købet simpelt og nemt at
huske.
Mvh
Casper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 05:14

Lene skrev:

> Det evindelige persillespørgsmål, bliver stillet mindst hver
> fjortende dag.

Måske skulle vi gøre alvor af en FAQ/OSS?

(Det er lang tid siden der er nogen der spurgt om hvad "cream of
tartar" er.)

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 15:00

ja, i rå persille...jeg har heller ikke sagt andet....!!!!!!
"Mark Beaumont" <brug@ikke_e-mail.invalid> wrote in message
news:al0qqf$1kiq$1@news.cybercity.dk...
> Padmé wrote:
> > kold persille...det er der ingen bakterier i...
>
> Vrøvl, der er da masser af jordbakterier på rå persille.
>
> Vh Mark
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 17:08

"Mark Beaumont" <brug@ikke_e-mail.invalid> wrote in message
news:al0qlq$1k8e$1@news.cybercity.dk...
> Padmé wrote:

> > Både spinat og persille må ikke genopvarmes.....

Det må da vist være en kandidat til en fremtidig OSS for denne gruppe!

> I grønkål og spinat, findes nitrat, som bakterier kan omdanne til nitrit.
> Det kan ske i tilberedt spinat og grønkål, der afkøles for langsomt og
> opbevares for varmt. Nitrit er et giftstof som især er farligt for spæd
børn.
> Nitrit fjernes ikke ved opvarmning. Rester af tilberedt spinat og grønkål
> bør derfor ikke serveres for børn under 1 år.

....men der er tale om småting sammenlignet med diverse pumpede kødvarer og
f.eks. spegepølser.

vh
Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 18:03

Jan Bøgh skrev:

>> [Nitrit]
>
> ...men der er tale om småting sammenlignet med diverse pumpede
> kødvarer og f.eks. spegepølser.

Enig. Til gengæld er det forholdsvis trivielt at finde en spegepølse
uden nitrit. Det samme kan man desværre ikke sige om skinke. Måske
har jeg ikke ledt længe nok, men det er stadig ikke lykkedes mig at
finde en skinke uden nitrit. Og bacon er kun nitritfri hvis man køber
den økologiske version. Nitrit tilsættes under påskud af at være
konserveringsmiddel, mens det i virkeligheden tilsættes for at give
kødet farve. Øv.

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 19:59

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:jakabov+e394504d-4884-41d4-8a3b-09f22f80bf7f@news.szn.dk...
> Jan Bøgh skrev:
>
> Enig. Til gengæld er det forholdsvis trivielt at finde en spegepølse
> uden nitrit. Det samme kan man desværre ikke sige om skinke. Måske
> har jeg ikke ledt længe nok, men det er stadig ikke lykkedes mig at
> finde en skinke uden nitrit. Og bacon er kun nitritfri hvis man køber
> den økologiske version. Nitrit tilsættes under påskud af at være
> konserveringsmiddel, mens det i virkeligheden tilsættes for at give
> kødet farve. Øv.
>
> // Klaus
>
Hej Klaus
Du kan da få skinke uden nitrit inde hos slagteren på Kultorvet - de har i
hvert fald haft det. Den er dyr men supergod!
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,
læse om hjemmefødsler og meget
mere på:
www.rikkebachmann.webbyen.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 20:19

Rikke Bachmann skrev:

> Du kan da få skinke uden nitrit inde hos slagteren på Kultorvet
> - de har i hvert fald haft det. Den er dyr men supergod!

Jeg tror gerne at den er god. Ja, jeg har ikke kigget hos
slagtere, og tænkte kun på "stangvarerne" fra diverse super-
markeder.

// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-09-02 20:40

On Tue, 3 Sep 2002 19:02:34 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:
>Det samme kan man desværre ikke sige om skinke. Måske
>har jeg ikke ledt længe nok, men det er stadig ikke lykkedes mig at
>finde en skinke uden nitrit.

Jeg ved det ikke, men jeg kan dårligt tro at der er nitrit i Læsø
skinke - uanset hvad smager den ret godt (det gør deres spegepølser
også).
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=203474/

Jesper.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-09-02 12:39

"Mark Beaumont" wrote
> Padmé wrote:
> > Både spinat og persille må ikke genopvarmes.....
>
> Det passer jo ikke! Persille bliver ikke giftig ved genopvarmning.
> Retter, hvor persille eller andre krydderurter har været tilsat fra
starten,
> dvs. kogt, stegt eller bagt med under hele tilberedningen, kan uden
> problemer gemmes til næste dag eller fryses ned og anvendes senere,
> fordi de jordbakterier, der var på den rå persille dræbes under
> tilberedningen. Forudsætningen er naturligvis, at retten afkøles
> hurtigt og opbevares i køleskab.

Ja, men i tilfælde af at det er persillesovs man laver, så koger man
sjældent persillen. Den tilsættes til aller sidst. Og det er derfor man
siger at persillesovs ikke må genopvarmes.
Hvis du går tilbage og spørger dine gamle bedstemødre, så siger de det også.
Det er ikke en ny ide, men noget der ligger mange mange år tilbage.

Nette

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-09-02 14:57

Nette wrote:
> "Mark Beaumont" wrote
> Ja, men i tilfælde af at det er persillesovs man laver, så koger man
> sjældent persillen.

Med mindre man ønsker en sovsen skal være grøn

Vh Mark

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-09-02 00:30

"Mark Beaumont" wrote
> Nette wrote:
> > "Mark Beaumont" wrote
> > Ja, men i tilfælde af at det er persillesovs man laver, så koger man
> > sjældent persillen.
>
> Med mindre man ønsker en sovsen skal være grøn

ÆV, den havde jeg ikke lige tænkt på*G*

Nette