/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kuglehane på radiator
Fra : ulrik1976
Vist : 1691 gange
50 point
Dato : 20-02-05 16:54

Hej er det lovligt at sætte 2 kuglehaner (ballofix) på min radiator???

Så det er nemt at tage den af næste gang der skal males og tapesers...

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-05 16:55

Ja - og det bruges mange steder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-05 16:58

Umiddelbart lyder det der ikke særlig logisk.
Altså,jo, du kan jo sådan set i teorien lukke vandet inde i radiatoren, men hvad med rørledningen, hvis radiatoren skal afmonteres, så løber vandet jo bare ud der i stedet for.
Man plejer da heller ikke afmontere radiator for at male og tapetsere.
Om det er ulovligt? Næ det tror jeg da ikke, men lidt "Storm P-agtigt"
mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-02-05 17:05

Kan heller ikke se logikken, med mindre man montere to kugleventiler, på hver side af en union - og ja lidt Storm P.
Ved montering som emesen er inde på er det let at sektionsafspærre samt lukke (isolere), hvis radiatoren skulle springe.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-05 17:07

Clan - dine kolleger på frbg hosp benytter denne metode med balofixer

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 20-02-05 17:08

Det er fuldt lovligt, men ikke særlig praktisk
For selv om du får tappet vandet af den, vil der altid stå noget sort slam/vand i radiatoren. Og du vil med stor sansynlighed få noget af det på gulvet, hvis du afmontere den for at male bag den.
Har godt nok aldrig før hørt nogen pille radiatorene ned for at male

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-02-05 17:15

emesen... jeg er slet ikke uenig med dig, og ja det benyttes flere steder + det er fuldt lovligt, men dova "got a point there". Med mindre du på samme streng har to balofix on en union-samling imm. de to kugleventiler. Det var dog et potters haløj, for at male bag en (undskyld) skide radiator.
Øhhh! :8( hwa' har "frbg hosp" med Tyra Øst ude i Nordsøen at gøre?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-02-05 17:18

tastaturvirus - sorry
Ulrik... HUSK! Emmesen har besvaret dit spørgsmål

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 20-02-05 17:40

Ok. tak for de hurtige input.
Det er fordi at jeg vil pille den gamle ned og "proppe" af med 2 ballofixer, det har jeg en vvs til . så kan jeg pudse og male inden jeg SELV sætter en ny radiator op. så behøves vvs kun at komme en gang.

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-02-05 17:43

Der kan man bare se... der er en forklaring på alt. Jamen held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-05 17:44

Clan.........maskinmester ikke ??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-05 17:49

Ja, se det var jo en anden snak

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-02-05 17:58

emesen... ja noget i den retning - havde helt glemt, at de også bruges på hospitaler

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-05 18:53

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 50 point
Dato : 20-02-05 19:01

Jeg er vist for sent på den, men under alle omstændigheder skal der forskruninger på, altså unioner,og de fås med ballofixer på den side der er væk fra radiatoren.
Altså luk ballofixen, stil en skål under, og en spand ved siden af til at tømme skålen i. Så går det af sig selv.
Skal man bruge de gamle forskruninger sætter man ballofixerne før dem, klart nok.
Det ville spare en hel del arbejde, hvis der var gjort det allevejne.
Og det er selvfølgelig rigtigt af Ulrik, at gøre det.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-05 19:06

Tak Keldd - endelig et fornuftigt menneske på banen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-02-05 19:30

Jeg ved ikke hvor fornuftig jeg er emme, jeg skal kigge på min netbankkonto om lidt, så finder jeg ud af hvor fornuftig jeg er.
Lad os lige komme tilbage til radiatoren.
I nogen tilfælde kan man bruge fremløbs, altså thermostatventilen, eller den ventil der bruges til at styre fremløbet,
til at spærre med, og så nøjes med at sætte ballofix på returen, men det vil altid komme an på en vurdering, af det
specifikke anlæg.Og så selvfølgelig ham (eller hende (dova) ), der roder med det.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 20-02-05 21:17

Til Keldd, disse unioner med ventil kan jeg ikke finde i div vvs-shops på nettet...

nogle gode link

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-02-05 23:02

ulrik:
Brødrene Dahl = 43230500,Danmarks største,har over 72,ooo nr, at rode rundt i.
Spørg efter "radiatorforskruning" med ballofix.

Børma, fabrikant =75841010, jeg mener de bl.a. har lavet den.

Men ellers, skru en alm. ballofix på radiatorforskruningen.

Har jeg forstået det rigtigt, kommer der en VVS mand hos dig, forklar ham det ( den slags folk er ret kloge)

så ved han hvordan sagen skal angribes.
Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 10-03-05 14:47

Tak for svaret Keldd.