/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattens hinder i øjnene
Fra : RaB
Vist : 6692 gange
50 point
Dato : 20-02-05 15:29

jeg har hørt at katten enten ikke har det godt eller har en sygdom hvis de hvide hinder den har i øjnene ikke trækker sig ordentligt tilbage... er det rigtigt? eller hvad betyder det ellers?? de er ikke altid synlige men ofte.......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-05 15:39

Det betyder højst sandsynligvis, at katten er hårdt angrebet af orm.
Men der findes dog også forskellige sygdomme med de symptomer.
Så spørg dyrlægen.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-05 15:46

En tilføjelse:
Det er som regel bændelorm der giver de symptomer, ud af de forskellige slags orm katten kan være befængt med.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 20-02-05 15:47

det er kattens såkaldte tredie øje - her kan du se mere om det hvis det nu er at din kat skulle være syg - men husk at gå til dyrlæge

http://www.oejendyrlaegen.dk/Horner.shtml

Kommentar
Fra : dortedyg

Dato : 20-02-05 16:33

Hejsa

Katten kan også have infektion i øjet. Det havde min den ene kat, og dens hinde blev lidt rød og trak sig ikke ordentlig tilbage.

/Dorte

Kommentar
Fra : paulaarenas

Dato : 20-02-05 18:16

Du skal tage katten til dyrelægen som kan finder ud af hvad den fejler, da problemet kan være opstået p.g.a. mange
forskellige sydomme. Men det behøver ikke være alvorligt, hvad hurtiger du kan tager af sted,desto bedre for katten,
så kan du nemlig forhindre at sygdommen udvikler sig, den har bruge for hurtigt behandling og diagnose.

Med venlig hilsen
Plaula

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-02-05 14:44

Det drejer sig ikke om "kattens såkaldte tredie øje" for den har kun 2 øjne, men derimod kattens såkaldte tredie øjenlåg (pr. øje). At katten har blinkhindefremfald, som symptomet kaldes, skyldes normalt at kattens helbred ikke er helt i top, helbredsmæssigt. Det kan, som nævnt, være orm (den hyppigste årsag), men det kan også være forårsaget af andre sygdomme. Det bedste råd er; at få katten til dyrlægen for en gennemgående helbredsundersøgelse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-02-05 14:49

akle - ja det er rigtigt - det hedder tredie øjenlåg - beklager taste/huskefejlen - tak for dit vågne øje

vil dog lige tilføje at min kat har det med mellemrum - er blevet undersøgt grundigt flere gange uden nogen form for sygdom er konstateret. Ok.. hun er født med nyrefejl - men det skyldes iflg dyrlæge som også er proffessor indenfor feltet ikke det.

Opfordrer som altid - gå til dyrlæge - det er bedre end at høre hvad kandu brugere der (måske) ikke har samme erfaring siger

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 25-02-05 17:41

Har du haft katten til dyrlægen???
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : RaB

Dato : 05-05-05 14:19

tak for hjælpen. vi har været til dyrlæge og fik bekræftet at katten var sund og rask! :)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-05-05 21:31

selvtak - godt ----> en sund og rask kat er nu bedst .... men ihhh hvor vi bekymrer os når der er det mindste i vejen med vores firbenede pelse