/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
varmeregning i sommerhus HJÆÆÆLP!!!!!!!!~
Fra : solling
Vist : 1263 gange
200 point
Dato : 20-02-05 13:47

VI HAR LEJET ET SOMMERHUS M ELVARME I DENNE UGE. VI SKAL GIVE 2500 FOR SOMMERHUSET FRA ONSDAG TIL SØNDAG MEN SÅ KOMMER DER VARME OVEN I. DER ER ELVARME I SOMMERHUSET OG JEG HAR INGEN IDE OM HVAD SÅDAN NOGET KAN KOMMER TIL AT KOSTE. JEG VED GODT AT DET ER UMULIGT AT SVARE PÅ PRÆCIST MEN ER NOGET DER HAR BARE ET HINT OM HVAD DET KAN BLIVE HVIS MAN HAR ET NOGENLUNDE ALM VARMEFORBRUGE....... ER VI I 100 KR KLASSEN ELLER 1000 ELLER ?????????? HÅBER VIRKELIG AT DER ER NOGEN DER KAN HJÆLPE HURTIGT ) PÅ FORHÅND MANGE TAK

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 210 point
Dato : 20-02-05 13:49

Det kommer sandelig an på hvor stort sommerhuset er, og om du skal opvarme pool, sauna, spa og andre elslugende "ting", men alm. varmeforbrug på denne årstid vil vel ligge på små 100- om dagen pr. 200 m2.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-02-05 13:50

ups pr 100 m2.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 20-02-05 14:04

hej det er et sommerhus uden spa og pool og alt det der

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 20-02-05 14:05

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-02-05 14:07

OK! Og god ferie... takker for points
Isolering af huset + ude temperaturen har også noget at sige, men hvis du påregner 100-150 kr,- om dagen, så skulle du være på den sikre side... med mindre i bruger 1000 liter varmt vand hver dag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-05 14:51

Lige en tilføjelse.
Kender nogen der for ca 7 år siden lejede sådan et "luksushus" i en uge, med sauna, spa og pool.
El-regningen for den uge lød på 7300,- oven i lejen på 8000

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-02-05 16:28

Det er da rimeligt let at forstå, det var jo derfor jeg tilspurgte omkring pool, spa og sauna... hvilket jo ikke var tilfældet i dette eksempel. Tænk på at skulle el-opvarme et (lille) swimmingpool på 5.000 liter op til 20-25 grader (og affugteren kørende hele tiden) samt at have en sauna tikkende afsted hver dag i et par timer, så går el-regningen hurtigt amok.

Kommentar
Fra : solling

Dato : 20-02-05 17:33

puha jeg har lige fundet ud af at huset er både m swimmingpool sauna og spa så nu er prisen jo en anden.... hører meget gerne fra flere om hvad de har måtte af med

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-02-05 20:41

1000 Watt i en time.
1 KWh = 860 kcal
Men du vil gå bananas over at tjekke alle elinstallationer for elforbruget i Watt.
Hvis du/I benytter poolen (og skal opvarme den fra bunden), så vil det sikkert koste jer 2-300 kr. ekstra. Hertil kommer pumpeforbrug, affugter osv. men prøv at aflæs elmåleren i huset ved ankomst, aflæs så efter en dag (eller et par timer), så kan du selv gange op.
Benytter I alle faciliteter meget kan I hurtigt få et ugeforbrug på 1-2000 kr. altså er i rykket op fra 100 til 1000 kroners klassen.
Jeg ville ringe til ejeren af sommerhuset (eller udlejer), og få et gennemsnitsforbrug. Det vil være mere retningsgivende end gætte sig frem her på denne side.
Eksmplet fra dova er UALMINDELIGT ekstremt. Poolen må ha' været 40 grader varm, ditto inde i sommerhuset i alle værelser, ovnen og alle kogeplader tændt + man lod alle døre og vinduer stå åben - jeg tvivler på rigtigheden i 7.300,- hvis vi snakker en uge.
Endnu engang... ring og få en snak med ejer / udlejer
Kan I alle ha' en rigtig hyggelig og fornøjelig ferie
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-02-05 20:44

NB: Dagens elpris (ca.) http://www.energinord.dk/dk/elhandel/elhandel_02.htm
30,67 øre/kWh

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-02-05 21:11

Ja, elprisen, men så kommer alle afgifter o.s.v da oveni så en Kwh koster nok rundt regnet 1,50.

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 22-02-05 13:39

De fleste sommerhusejere/udlejere tager fra 1,70 - 2,50 kr. per KWh