/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Kan Ikke formatere mit drev C-drev i XP ~
Fra : piet
Vist : 3597 gange
90 point
Dato : 20-02-05 12:16

Jeg har fået store problemmer med min XP pro (efter at have instaleret service pack 2)
jeg kan ikke ikke få lov til at geninstalere Xp
Når jeg booter fra cd-rom for jeg følgende fejlmeddelelse
"Windows NT har kun registeret OK konventionel hukommelse. Der kræves mindst 512K for at køre Windows NT. Det kan være nødvendig at opgradere din computer eller eller køre et konfigurationsprogram fra producenten"
der meddeles at systemmet er NT men er XP pro filsystem NTFS
Jeg har prøvet at slette opdateringerne med det resultat at intet virker
Kan man formatere et drev fra bios og herefter starte helt forfra
Håber nogen kan hjælpe

hilsen Piet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-05 14:54

Du kan ikke trække det tæppe væk som du står på.
Altså - du kan ikke formatere XP når du st år i XP.
Men en alm. XP CD-rom kan, når der bootes med den.
Inden du formaterer - er det vigtigt at vide hvilken type "XP CD" du har.
NY / opdatering / recovery / genindstallation
Prøv lige at > start > hjælp > skriv gendannelsespunkt > søg > og følg anvisningen.
Du skal tilbage til et punkt hvor du indstallerede XP SP2
Du kan også lige kigge her:
http://www.kandu.dk/dk/tip/9317

Kommentar
Fra : piet

Dato : 20-02-05 15:42

Hej emesen
jeg booter fra Cd men kan slet ikke få lov til noget som helst
når jeg vil geninstalere skrives følgende tekst
"Windows NT har kun registeret OK konventionel hukommelse. Der kræves mindst 512K for at køre Windows NT. Det kan være nødvendig at opgradere din computer eller eller køre et konfigurationsprogram fra producenten"
så jeg kan ikke engang reparere, genindstalere eller ligge en ny ind på et andet drev
samtidig er mit nuværende system helt nede
hvordan kommer jeg videre
jeg har forsøgt mig med diverse boot disketter efter anbefaling fra andre men uden held

Piet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-02-05 16:49

Så skal du lige kigge på din harddisk med denne diskette (kun kigge)
Technet boot diskette som er lavet af en kandubruger.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten, og lad den rulle ind af sig selv.
med exit kommer du ud igen - tag først disketten når der står A:\>
tryk så ctrl+alt+del eller sluk og tænd for comp

fortæl hvad den viser og om der står boot= yes ud for noget.

Kommentar
Fra : pjuskekat

Dato : 30-10-05 10:30

hej du kan formatere med en start diaket fra win 98 der kan du köre fdisk så går det at formatere lykke til.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 30-03-06 10:17

Find en boot disk 98/ME her: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Sluk computeren og sæt disken i a drev og start computeren (husk ingen skive i CD-ROM drev)
Vælg med piletaster Start computer without CD-ROM support
Vælg så [4] for at se om din harddisk er delt op i flerer diske Enter
Hvis der kun er en så tryk på Esc hvis der er flere så skriv ned hvormange der er og så Esc
Vælg så [3] Delete partition or Logical DOS Driver
Hvis der er flere diske end C: skal disse slettes først dette gøres via 2. 3. og 4. men hvis der kun er en tast så [1] Enter
Du får så atvide om du vil slette [1] og hvis ja tast Enter
Næste punkt hvis der står noget foroven under Volume Label skal det skrives her [_ ]
ellers tryk Enter.
Du bliver så spurgt om du er sikker (Y/N)........? [N] Tast [Y] og Enter
Nu er din Primary DOS Partition slettet Tryk Esc
Tryk så [1] for at oprette en ny Partition Enter
Tryk så igen [1] for at oprette en ny Partition Enter
Du bliver spurgt om du vil bruge maximum størrelse og svaret er [Y] Enter
Det hele er nu gennemført men harddisken skal så formateres så Tryk Esc
Nu står der A:\>
Sluk så computeren og start den igen stadigvæk med boot disken i a drev.
Vælg igen med piletaster Start computer without CD-ROM support
Når programmet så er startet op tast så format C: Enter
Tryk så Y for Ja og din harddisk bliver nu formateret.
Du får besked og indtaste Volume Label men dette er ligemeget bare tryk Enter.
Tag nu boot disken ud og isæt din XP skive i CD-ROM drevet og genstart computeren, og nu tror jeg du kan resten selv.
Hvis du stadigvæk ikke får lov til alt dette, så tjek din harddisk om den sidder som MASTER: eller CABELE SELECT: hvis den sidder i den ene eller den anden så byt om og start forfra.
Altså sidder den som MASTER: skal den sidde som CABELE SELECT: og omvendt.

Alt dette er blevet udført på en harddisk med XO Pro på som skulle slettes aligevel, medens jeg har skrevet dette for at teste om det virkede.
Håber det kan hjælpe dig lidt.

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 05-08-06 07:18

Hmmm kom du videre eller er du gået istå?????

dr.dem