/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Jeg har dummet mig, hvad nu...
Fra : jyk
Vist : 1727 gange
50 point
Dato : 02-09-02 09:37

Jeg er således sigtet for overtrædelse at straffelovens:
§244 - vold.
§291, stk. 1 - hærværk.
Voldssigtelsen består i, at jeg med knyttet hånd slog en taxi-chauffør i ansigtet, hvilket medført hævelse og hudafskrabning.
Hærværkssigtelsen består i, at jeg forud for knytnæveslaget havde sparket til hyrevognens forskærm, hvilket medførte en bule.
Begge dele har jeg erkendt overfor politiet.

I retsmødebegæringen fremgår det, at man vil søge dom efter retsplejelovens §922 + erstatning.

Hvad dækker §922 over; her tænker jeg specielt på muligheden for en betinget eller ubetinget dom?
Mht. erstatning, så har jeg ingen penge sparet op. Har dog fast arbejde. Hvorledes forholder det sig med mit indbo, er det fredet eller kan man gøre udlæg heri?

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 02-09-02 11:17

Prøv at søge efter straffeloven på www.retsinfo.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 10:01

"jyk" <jyk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:FqEc9.49811$ww6.3380105@news010.worldonline.dk...

[KLIP]

> Hvad dækker §922 over; her tænker jeg specielt på muligheden for en
> betinget eller ubetinget dom?

At der søges dom efter rpl § 922 betyder at sagen behandles som en
tilståelsessag. Hvis du havde angivet dig selv ville du muligvis kunne opnå
en vis strafnedsættelse efter strfl § 84, stk. 1, nr. 9, men under alle
omstændigheder vil betydningen af om du har tilstået eller ej formentlig
være minimal.

> Mht. erstatning, så har jeg ingen penge sparet op. Har dog fast arbejde.
> Hvorledes forholder det sig med mit indbo, er det fredet eller kan man
> gøre udlæg heri?

Det ville kræve mange flere oplysninger om din privatøkonomi, men som
udgangspunkt, ja.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 50 point
Dato : 02-09-02 11:59

Hej
Med hensyn til udlæg i dit indbo, er der her en del begrænsninger. Man kan ikke tage ejendele, der ikke er betalt færdig endnu, samt seng, bord, stole, samt tv og mere i den retning. Har du f.eks dyrt edb udstyr, kamera mv, som er betalt, kan der her være tale om konfiskering. Håber det kan hjælpe lidt.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 12:58

"jyk" <jyk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:FqEc9.49811$ww6.3380105@news010.worldonline.dk...
> Jeg er således sigtet for overtrædelse at straffelovens:
> §244 - vold.
> §291, stk. 1 - hærværk.
> Voldssigtelsen består i, at jeg med knyttet hånd slog en taxi-chauffør i
> ansigtet, hvilket medført hævelse og hudafskrabning.
> Hærværkssigtelsen består i, at jeg forud for knytnæveslaget havde
> sparket til hyrevognens forskærm, hvilket medførte en bule.
> Begge dele har jeg erkendt overfor politiet.
>
Var også opmærksom på straffelovens §247 mht. til straffens længde
Citat
§ 247. Begås nogen af de lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246, af en person, der tidligere er dømt for forsætligt legemsangreb eller for en forbrydelse, der har været forbundet med forsætlig vold, kan straffen forhøjes med indtil det halve.
Stk. 2. Det samme gælder, når en lovovertrædelse som nævnt i §§ 244-246 begås over for en person, der efter karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold.

Jeg ved at stk. 2 har fundet andvendelse i sager mod taxachauffører. Jeg kører selv taxa og for nogle år siden var vi i retten med en der havde overfaldet en af mine kolleger, og han fik skærpet straffen fordi det var en taxachauffør.
[Klip - Her stod min harmdirrende kommentar om et overfald på en kollega, men det er denne gruppe ikke til]

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
- Fornærm aldrig 7 personer hvis du kun har en seksløber -

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 02-09-02 14:38

Din sag vil blive behandlet som tilståelsessag. Det betyder mindre formalitet omkring sagens afgørelse, og straffen vil højst sandsynligt blive kortere, end hvis du ikke havde erkendt forholdet. Når sagen behandles som tilståelsessag, er der færre retlige garantier for dig. Til med din forsvarer eller spørg retten om de betyder noget for dig i din sag.
Angående udlæg, skal der ses på Retsplejelovens §509: Ikke udlæg i genstande som tjener til opretholdelse af bekskedent hjem og levefod. Ej heller i aktiver op til 3000 kr. værdi, som er nødvendige til uddannelse eller erhverv. At aktivet i forvejen er behæftet, f.eks. lån, gør ifølge §508 ingen forskel, her kan der også ske udlæg.
Dine ejendele bliver ikke konfiskeret, men inddraget og solgt på auktion. Konfiskation bruges ved inddragelse af genstande, som har direkte at gøre med en strafbar handling.

Håber det kaster lys over tingene.

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 02-09-02 14:59

Powerranger:

Det eneste jeg egentlig har af værdi i huset er min pc (købeværdi ca. 12.000,-).
Øvrige ting der kan kom på tale er et mindre anlæg, tv og video (over 5 år gammelt).

"Konfiskation bruges ved inddragelse af genstande, som har direkte at gøre med en strafbar handling".
Hvad skal jeg ligge i det? Min PC har jo ikke noget at gøre med at jeg legede fritidsbokser i beruset tilstand

Kommentar
Fra : jyk

Dato : 02-09-02 15:03

...nåja, jeg bor i en andelslejlighed. Kan jeg blive tvunget til salg og dermed bruge de frigivne midler til delvis erstatningsafvikling?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 13:12

Rasmus Mandøe Jensen sagde,
>> Mht. erstatning, så har jeg ingen penge sparet op. Har dog fast
>> arbejde. Hvorledes forholder det sig med mit indbo, er det fredet
>> eller kan man gøre udlæg heri?
>
> Det ville kræve mange flere oplysninger om din privatøkonomi, men
> som udgangspunkt, ja.

Ja til udlæg eller ja til fredning?

David
--
Alt dette er sagt helt uden forbindende,
evt. tillige forbindelse.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 20:05

"Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
news:newscache$vnzs1h$ehl$1@kalvebod.groenjord.dk...
> At der søges dom efter rpl § 922 betyder at sagen behandles som en
> tilståelsessag. Hvis du havde angivet dig selv ville du muligvis kunne
opnå
> en vis strafnedsættelse efter strfl § 84, stk. 1, nr. 9, men under alle
> omstændigheder vil betydningen af om du har tilstået eller ej formentlig
> være minimal.

Er der ikke noget med, at vold mod taxichauffører, buschauffører osv. dømmes
hårdere end andre voldssager? Noget ala en skærpelse som i tilfældet vold
mod tjenestemand i funktion?

Eller er det bare noget, der har været tale om?

--
Med venlig hilsen
Gert Philipsen, http://members.fortunecity.com/philipseng
Brug ikke din tid nu, til at fortryde hvad du brugte din tid i går til.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 20:15

On 02/09/02 21:05, in article al0cul$3q1$1@sunsite.dk, "Gert Philipsen"
<gert@lite.dk> wrote:

> Er der ikke noget med, at vold mod taxichauffører, buschauffører osv. dømmes
> hårdere end andre voldssager? Noget ala en skærpelse som i tilfældet vold
> mod tjenestemand i funktion?

Jo, det er skærpelse efter § 247 som en anden også har skrevet.

/kristian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 20:22

"David Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> skrev i en meddelelse
news:akvkj5$94$1@sunsite.dk...
> Rasmus Mandøe Jensen sagde,
> >> Mht. erstatning, så har jeg ingen penge sparet op. Har dog fast
> >> arbejde. Hvorledes forholder det sig med mit indbo, er det fredet
> >> eller kan man gøre udlæg heri?
> >
> > Det ville kræve mange flere oplysninger om din privatøkonomi, men
> > som udgangspunkt, ja.
>
> Ja til udlæg eller ja til fredning?

Ja til udlæg (hjemmelen må vel være rpl § 478, stk. 1, nr. 1).

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 20:23

"Gert Philipsen" <gert@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:al0cul$3q1$1@sunsite.dk...
>
> "Rasmus Mandøe Jensen" <v3412@groenjord.dk> skrev i en meddelelse
> news:newscache$vnzs1h$ehl$1@kalvebod.groenjord.dk...
> > At der søges dom efter rpl § 922 betyder at sagen behandles som en
> > tilståelsessag. Hvis du havde angivet dig selv ville du muligvis kunne
> opnå
> > en vis strafnedsættelse efter strfl § 84, stk. 1, nr. 9, men under alle
> > omstændigheder vil betydningen af om du har tilstået eller ej
formentlig
> > være minimal.
>
> Er der ikke noget med, at vold mod taxichauffører, buschauffører osv.
dømmes
> hårdere end andre voldssager? Noget ala en skærpelse som i tilfældet vold
> mod tjenestemand i funktion?
>
> Eller er det bare noget, der har været tale om?

Se Ole Gaarde Kristensens indlæg i denne tråd...

/RMJ

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-09-02 22:23

I 1993 var jeg taxa chauffør, jeg fik et knytnæve slag i hoved, af en kunde
som mente at han havde bestilt mig til at køre sig hjem.
Jeg var lidt hævet bagefter, men skulle på skadestuen for at der var beviser
på hvad der var sket med mig, det eneste var at jeg var lidt øm.
Han fik 30 dages ubetinget + han skulle betale mig 1000 kr i tabt
arbejdsfortjeneste samt 70 kr. for svige og smerte .
Dommeren dømte som var det embedsmand i funktion.

Jeg havde ikke provekeret ham eller noget, jeg havde taget et par kunder op,
han kom hen til mit dør, jeg rullede ned, han påstod at han havde booket
mig, jeg fortalte ham at jeg ikke var blevet booket, men at jeg ville
bestille en vogn til ham, slam så fik jeg en på kassen, mens han ævlede om
at han var Svendborg taxa´s bedste kunde.
Det var bare ikke særligt smart, jeg havde hente ham tideligere på hans
privat adresse.

Så jeg tror ikke at dine chancer er særlig gode, Vestre landsret stadfæstede
dommen.
I samme ombæring fik han desuden 60 dages ubetinget for spritkørsel.

Noget jeg så syntes var helt grotesk, var at jeg selv skulle opkræve pengene
af manden, jeg hørte siden hen i radioen at jeg kunne få pengene af staten,
så han istedet for skylde staten pengene, så det gjorde jeg, for hver gang
jeg lavede en aftale med manden "glemte" han at overholde aftalen.

Mvh
Thomas

"jyk" <jyk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:FqEc9.49811$ww6.3380105@news010.worldonline.dk...
> Jeg er således sigtet for overtrædelse at straffelovens:
> §244 - vold.
> §291, stk. 1 - hærværk.
> Voldssigtelsen består i, at jeg med knyttet hånd slog en taxi-chauffør i
> ansigtet, hvilket medført hævelse og hudafskrabning.
> Hærværkssigtelsen består i, at jeg forud for knytnæveslaget havde
> sparket til hyrevognens forskærm, hvilket medførte en bule.
> Begge dele har jeg erkendt overfor politiet.
>
> I retsmødebegæringen fremgår det, at man vil søge dom efter
> retsplejelovens §922 + erstatning.
>
> Hvad dækker §922 over; her tænker jeg specielt på muligheden for en
> betinget eller ubetinget dom?
> Mht. erstatning, så har jeg ingen penge sparet op. Har dog fast arbejde.
> Hvorledes forholder det sig med mit indbo, er det fredet eller kan man
> gøre udlæg heri?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 02:58

he he er blevet dømt for vold for 5 måneder siden og skulle betale
erstatning bagefter....

Først... få fat i en advokat... hvis du ikke allerede har en! den politimand
du har snakket med/afhørt hos... lyder som din ven.. men det eneste han vil
er at smide dig i fængsel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! var ude for det
samme han var skide flink i telefonen lige indtil jeg ringede tilbage og
sagde at vi skulle have et nyt tidspunkt hvor jeg skulle afhøres og det
skulle aftales med min advokat.. så var han pludselig sur!!!!! under
afhøringen prøvede han at få mig til at tilstå men det reddede min advokat
mig heldigvis fra!!!!!! dernæst ville hun (min advokat) have en 808
undersøgelse.. fuck mand jeg troede sgu jeg skulle mentalundersøges eller
sådan noget... he he det var bare så jeg kunne blive godtkendt til samfunds
tjeneste hvilket det endte med at jeg fik!!! 40 timer værsgo... jeg var der
i 25 timer lavede noget i 10 timer og så sagde de at det hele bare var
fjong!! kanont! erstatningen var 3000 kr. og dertil kom så sagsomkostninger
som kostede 5000+moms... det var nok min klart dyreste bytur nogensinde!!!!
men jeg betaler det af med 1000 kr. i måneden og kunne sikkert slippe med
endnu mindre! men få fat i en advokat det er det eneste det kan redde din
røv! politiet vil have dig fængslet hurtigst og længst muligt uanset hvor
flinke de end lyder! jeg kan ikke sige det nok gange FÅ FAT I EN ADVOKAT OG
STOL IKKE PÅ POLITIET! og skide være med hvad en advokat koster for hvis
alternativet er at du skal ind i 60 dage... og du med en advokat kan slippe
med noget samfunds tjeneste så er de penge godt givet ud! og jeg tror at
beløbet du skal betale i sagsomkostninger er det samme uanset hvad men det
er kun noget jeg tror!

og husk...

FÅ FAT I EN ADVOKAT POLITIET VIL HAVE DIG I FÆNGSEL LÆNGST
MULIGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvh.

Nikolai R. Jensen

"jyk" <jyk.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:FqEc9.49811$ww6.3380105@news010.worldonline.dk...
> Jeg er således sigtet for overtrædelse at straffelovens:
> §244 - vold.
> §291, stk. 1 - hærværk.
> Voldssigtelsen består i, at jeg med knyttet hånd slog en taxi-chauffør i
> ansigtet, hvilket medført hævelse og hudafskrabning.
> Hærværkssigtelsen består i, at jeg forud for knytnæveslaget havde
> sparket til hyrevognens forskærm, hvilket medførte en bule.
> Begge dele har jeg erkendt overfor politiet.
>
> I retsmødebegæringen fremgår det, at man vil søge dom efter
> retsplejelovens §922 + erstatning.
>
> Hvad dækker §922 over; her tænker jeg specielt på muligheden for en
> betinget eller ubetinget dom?
> Mht. erstatning, så har jeg ingen penge sparet op. Har dog fast arbejde.
> Hvorledes forholder det sig med mit indbo, er det fredet eller kan man
> gøre udlæg heri?
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 09:25

"Nikolai R. Jensen" <mi@noway.dk> wrote in message
news:3d7568be$0$138$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> he he er blevet dømt for vold for 5 måneder siden og skulle betale
> erstatning bagefter....

Er det så morsomt at udøve vold samt at få en plettet straffeattest ?

>
> Først... få fat i en advokat... hvis du ikke allerede har en!

Lyder meget fornuftigt.

>den politimand
> du har snakket med/afhørt hos... lyder som din ven.. men det eneste han
vil
> er at smide dig i fængsel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, hvad ellers! Du er vel ikke så naiv, at tro han er ude på at give en uge
sydpå med det hele betalt.
Iøvrigt fik du en del ! i overskud.

> under
> afhøringen prøvede han at få mig til at tilstå men det reddede min advokat
> mig heldigvis fra!

øh ja, du var måske ellers udskyldig ?

!!!!! dernæst ville hun (min advokat) have en 808
> undersøgelse.. fuck mand jeg troede sgu jeg skulle mentalundersøges eller
> sådan noget...

Noget kunne tyde på du godt kunne bruge det, man lad nu det ligge.

> he he det var bare så jeg kunne blive godtkendt til samfunds
> tjeneste hvilket det endte med at jeg fik!!! 40 timer værsgo... jeg var
der
> i 25 timer lavede noget i 10 timer og så sagde de at det hele bare var
> fjong!!

Mener du selv det er straf som står mål, med det du har lavet ?

> kanont! erstatningen var 3000 kr. og dertil kom så sagsomkostninger
> som kostede 5000+moms... det var nok min klart dyreste bytur
nogensinde!!!!

Hvad har du så lært af det ?

>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-09-02 13:21

"hl" <hljensen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:al4g03$bbg$1@sunsite.dk...
>
> "Nikolai R. Jensen" <mi@noway.dk> wrote in message
> news:3d7568be$0$138$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > he he er blevet dømt for vold for 5 måneder siden og skulle betale
> > erstatning bagefter....
>
> Er det så morsomt at udøve vold samt at få en plettet straffeattest ?
>
> >
> > Først... få fat i en advokat... hvis du ikke allerede har en!
>
> Lyder meget fornuftigt.
>
> >den politimand
> > du har snakket med/afhørt hos... lyder som din ven.. men det eneste han
> vil
> > er at smide dig i fængsel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>
> Ja, hvad ellers! Du er vel ikke så naiv, at tro han er ude på at give en
uge
> sydpå med det hele betalt.

gu er det da ej det han skal gå efter! han skal gå efter at få sandheden
ikke den sandhed der kan smide dig i fængsel men den sandhed der er den
rigtige! det er så op til (ved ikke lige hvad han hedder) at bedømme om det
skal i retten eller ej! men det er ikke betjentens opgave at få dig til at
sige det der kan sende dig i spjældet! nej han skal som sagt finde
sandheden!

> Iøvrigt fik du en del ! i overskud.

hvad mener du????

> > under
> > afhøringen prøvede han at få mig til at tilstå men det reddede min
advokat
> > mig heldigvis fra!
>
> øh ja, du var måske ellers udskyldig ?

faktisk så ja! jeg blev frikendt for at have banket den ene og der efter
bankede jeg den anden! det jeg blev dømt for at den første lige fik et par
ekstra på hovedet efter jeg havde banket den anden! havde jeg ikke banket
ham igen så var jeg blevet frikendt! og det var altså ikke flere dage efter
det var midt i slagsmålet jeg gjorde det!

> !!!!! dernæst ville hun (min advokat) have en 808
> > undersøgelse.. fuck mand jeg troede sgu jeg skulle mentalundersøges
eller
> > sådan noget...
>
> Noget kunne tyde på du godt kunne bruge det, man lad nu det ligge.

hvorfor? fordi jeg er dømt for vold? folk der slåsser i byen er 99 ud af 100
gange med på den men når det så gør ondt fiser de ned til politiet og siger
av!

> > he he det var bare så jeg kunne blive godtkendt til samfunds
> > tjeneste hvilket det endte med at jeg fik!!! 40 timer værsgo... jeg var
> der
> > i 25 timer lavede noget i 10 timer og så sagde de at det hele bare var
> > fjong!!
>
> Mener du selv det er straf som står mål, med det du har lavet ?

Nej jeg skulle ikke have haft en straf! de fulgte efter mig fra værsthuset
op af gaden og da jeg så slog fra mig var det pludselig ikke så sjovt! du
kan være sikker på havde de haft held til at banke mig var de ikke gået til
politiet! og nej jeg havde heller ikke gået til politiet! man kan jo ikke
altid have ret!

> > kanont! erstatningen var 3000 kr. og dertil kom så sagsomkostninger
> > som kostede 5000+moms... det var nok min klart dyreste bytur
> nogensinde!!!!
>
> Hvad har du så lært af det ?

bank nogen der har flere poenge en anden gang! det der var i stykker kunne
han ikke engang mærket på... selvom det stod i erstatnings kravet hvilket
mærke det var plus hvad det havde kostet det var klart at han bare skulle
have lidt kroner ud af det! en ting jeg var heldig med var at han var så dum
så han var udeblevet to gange fra tandlægen så det skulle jeg ikke betale
erstatning for uanset om det kommer til at betyde noget for ham senere hen!
men ok det ville han jo heller ikke få poenge på lommen af! det var klart at
jeg skulle bare af med så mange penge som muligt til ham! PLUS efter
slagsmålet stod den ene af dem jeg havde banket og gav øl til mig på et
andet værtshus! uha da da de er sagesløse... not! hvis jeg lige var blevet
baket af en uden grund ville jeg nok ikke give ham øl bagefter!

Mvh.

Nikolai R. Jensen