/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Karburator ????
Fra : Finseth
Vist : 651 gange
43 point
Dato : 19-02-05 22:59

Jeg har lige skiftet krumtap og monteret Turbokit udstødning på en Adly Cat50. Nu har jeg følgende problem(er).
Den er meget svær at starte - starter kører længe uden at der sker det helt store. Når den er startet trækker den kun ordentligt med fuld gas, hvis jeg forsøger at køre med f.eks. halv gas sætter den helt ud og kan kun trække hvis jeg giver fuld gas. Karburator er 21 mm.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 43 point
Dato : 20-02-05 00:07

Du skal faktisk købe mange dyser for at finde den helt rigtige.
Man skal sætte så stor dyse i, så scooteren hoster og sprutter og 4-takter ved bundgas, så skal man gå et trin ned og gentage osv. indtil det lige netop holder op. Heller en for stor dyse end en for lille, da du skader motoren med en lille og ricikerer at den sætter sig.
Med hensyn til halv gas, skal nålen i gasspjældet op eller ned, afhængig af hvordan den opfører sig.
Du kan regne det ud ved at sætte et ikke for tæt stykke stof omkring eller over luftfilteret, hvis den så går bedre ved halv gas, skal nålen løftes længere op i gasspjældet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Finseth

Dato : 20-02-05 09:36

Hej Palle
tak for dit svar.
Jeg prøver mig lidt frem med dyse. mht nål - den sidder helt oppe så den kan ikke løftes højere op - kan det være andet end nålen????

Kommentar
Fra : steno

Dato : 21-02-05 18:51

jeg vil mene du skal sætte nålen i midter position og så kan du prøve dyser af.
for så ligger den i midter position så har du også altid mulighed for at få den bedre finjusteret når du har fundet en dyse du mener passer, jeg har min nål siddende så langt nede som muligt fordi den har en helveds trang til luft, men min knallert har også altid været lidt speciel.
Men du skal nok ha en mindre dyse, for det kan godt gi problemer hvis man har en større kaburator og en standard cylinder. og grunden til at den kører bedst med gassen i bund, er at den forbrænder meget hurtigere og får meget mere luft når du har gassen i bund .. det bedste ville nok være at sætte en større cylinder på, ellers en mindre dyse i for en 21 mm suger alt for meget benzin ind til en standard cylinder hvis den ikk omdyses gevaldigt

Kommentar
Fra : steno

Dato : 21-02-05 18:53

+++ hvis du ikk har choker på bør du nok sætte hånden for luftindtaget hvis den ikk vil starte for knallerter kan bare ikk lige helt finde ud af det her i vinter kulden.

Kommentar
Fra : Finseth

Dato : 21-02-05 19:05

Hej Steno
Jeg har automatchoker - fik i første omgang lidt bedre resultat ved at tape godt ½-delen af luftfilteret til (powerfilter).
Har nu sat 112 dyse i stedet for 82 - foreløbig ligner det en succes

Kommentar
Fra : steno

Dato : 22-02-05 02:20

men har du ikk en standard cylinder på, eller hvor stor er den ... ???? undrer mig bare lige over hvordan faen du kan få den til at forbrænde al den benzin.

Kommentar
Fra : Finseth

Dato : 22-02-05 17:41

jo jeg har standardcylinder - den klarer åbenbart glimrende at forbrænde benzinen - den er dog ikke helt standard, skyllekanaler er polerede og udstødningshul er boret op, så med en Turbokit udstødning går det fint - det gik ikke helt så godt med en mindre udstødning

Godkendelse af svar
Fra : Finseth

Dato : 27-02-05 10:46

Tak for svaret pallebhansen.