/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Langrend og kost
Fra : Nanabanana
Vist : 1226 gange
10 point
Dato : 19-02-05 22:33

Hej. Først: Jeg er helt ny. Så har ikke lige sat mig ind i pointsystemet.
Jeg er en pige på 16 år, som om to uger skal på skiferie og stå langrend i en uge. Jeg plejer at spise en masse chokolade i den uge, og derfor kommer jeg aldrig af med den irriterende delle på maven. Vi løber i gennemsnit ca. 20 km om dagen. Et eller andet slags "løypeguf" skal jeg jo have, og mandler og tørrede bananer er jo gode nok, hvis jeg ikke vil have chokolade, men alligevel kunne jeg godt tænke mig en lidt anden erstatning for chokoladen.
Hvad kan jeg i stedet spise? Müslibar? Hvor køber man dem henne, hvad skal de indeholde, hvilke er de bedste, og hvor man må jeg spise om dagen?
Har I andre gode råd til en god kost til en skiferie? Jeg skal jo have meget energi.
Der er også en anden ting. Hvad er jeres mening om Cola Light? Fx. når man skal tabe sig? Jeg behøver ikke at drikke cola, men når alle andre gør det på en skiferie, så vil det alligevel være dejligt med noget cola. Hvad er ulemperne ved Cola Light?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-02-05 01:27

Spis bananer og appelsiner, drik sportsdrik.
alimak

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 10 point
Dato : 20-02-05 09:33

En god ide er at sørge for at få en masse sammensatte kulhydrater INDEN du skal på løjperne, det kan være Müesli med skummetmælk, pasta, ris, energidrik eller fuldkornsrugbrød, på selve turen skal du have en blanding af simple og sammensatte kulhydrater, chokolade er ikke slemt og energibarer i forskellige afskygninger (dem kan du som regel købe i sprtsforretninger eller fitness centre), bananer er også godt, lige så snart turen er slut har du ca. en halv time hvor din forbrænding accelererer, og der er det en god ide at få både kulhydrater og proteiner (en tunsandwixh f.eks).

Det vigtigste er at du sørger for rigeligt med væske, og væske er i dette tilfælde vand, ikke saftevand ellre sodavand med sukker, da det blot er ekstra kulhydrater.

Når du ikke "kan komme af med dellen" er der en simpel forklaring, du bruger mere tid på chokolade end ski du må jo aldrig indtage flere kalorier end du forbrænder

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 20-02-05 21:55

Tusind tak... Altså... Jeg tror, det bliver for svært at tage en banan og en appelsin med ud på turen, så skal jeg har rygsæk med, og det undgår jeg helst.

Må jeg overhovedet ikke drikke Cola Light? Hvis der ikke er nogle kalorier i, kan det vel ikke skade noget? :D
Chokolade dropper jeg. NÆSTEN. Jeg kan jo spise mørk chokolade i meget små mængder, og kun når det er virkelig nødvendigt.
Muslibar vil jeg finde og så også spise en blanding mandler og tørrede bananer.
Til morgenmad får jeg speltbolle og havregrød + te og mælk.
Til frokost spiser jeg en skive speltbrød med kalkun- eller kyllingpålæg og en speltbolle med mager ost.
Og så en masse vand. Det må jeg huske. Det eneste usunde, der er, er chokolade som alle kan tage af, for det køber vi på forhånd. Slik kan jeg helt holde mig fra, for det er mig selv, som skal købe det, og det lader jeg være med. Det er værre med chokoladen, som jeg jo kan spise af, når det passer mig.
Tusind tak for de gode råd.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-02-05 08:34

Hvem siger du ikke må drikke cola light??

Det må du skam gerne, men husk også at drikke vand

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 22-02-05 13:41

Nå... ok... så gør jeg det! Tusind tak...

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 24-02-05 10:47

Hvis du har fået det svar du gerne vil have, så er det god tone at man accepterer et svar så spørgsmålet kan blive lukket

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 24-02-05 22:19

Ok, så må jeg lige finde ud af, hvordan man gør det... :) Tak for hjælpen...

Godkendelse af svar
Fra : Nanabanana

Dato : 24-02-05 22:22

Tak for svaret Better_Performance.
Nu ved jeg da en hel del mere... :) Tusind tak