/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lyspærer sprænger hele tiden ):
Fra : Ladmorillo
Vist : 6120 gange
100 point
Dato : 19-02-05 20:24

Hej

Jeg bor i en lejlighed på Amager, og mit problem er at pærerne i de forskellige lamper i lejligheden sprænger hele tiden. Måske er det bare mig, men jeg synes altså at det sker alt alt for tit. (De pærer jeg bruger er ganske almindelige).

Kan der være nogen speciel grund til dette? Er der "klumper i strømmen her? eller kan der være noget galt med kablingen i lejligheden?

Anyone?
Ladmorillo

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 19-02-05 20:29

Måske kan du have tæt på 230-235 volt i stedet for 220, hvis du bor tæt på på "fordelingsstedet" ?

Hvad med dine naboer?

Hvad siger ejendomsfunktionær (læs varmemester eller lign.)?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-02-05 20:45

Der er helt klare regler for hvor høj spændingen må være, og forsyningsselskabet kan låne dig en skriver der skriver volt ud på en rulle. Hvis det så på noget tidspunkt er for højt, SKAL de afhjælpe problemet, men det er meget sjældent tilfældet.
Der kan være flere årsager til dit problem, feks. hvis du flytter lyskilden medens den er varm, eller du isætter halogenpærer med fingerne, så afsættes der fedt på dem, og de springer hurtigt.
Du kan vælge industripærer som er alm. glødepærer der er beregnet til 250 volt og derfor lever længere end de 1000timer en normal pære holder. Ligeledes kan du vælge halogen (De små med okkelben) med lidt mindre watt, så de ikke bliver helt så varme.
Sparepærer er normalt beregnet til at holde 7000timer og er ikke så følsomme for spændingsstigning.
Nej der kan ikke være noget galt med kablingen, da der så kun vil blive mindre spænding eller kortslutning, og det skader ikke dine pærers levetid.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 20-02-05 00:54

Husk spændningen er 230 volt. Hvis de pærer, du køber, er 220 volts, holder de ikke længe. Køb dem der står 240 volt på eller industripærere, som palle foreslår.

MVH

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 20-02-05 10:26

Hej Ladmorillo
Som andre har nævnt kan det skyldes, at spændingen undertiden bliver for høj (brug 240 V pærer) - du bor sikkert
tæt på en transformer. Måske kan det skyldes at der er mange vindmøller i nærheden.
Måske er der en del rystelser fra trafikken (brug industripærer med ekstra understøttelse af glødetråden).

Måske skulle du overveje at skifte glødepærerne ud med lysstofrør, der er mindre følsomme for
overspændinger - de kan fås til rimeloige priser - og er billigere i drift.

mvh
2603ph

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-02-05 11:47

som viskinge skriver 240v glødepære
kan dog også skyldes "dårlige/billige glødepære"

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 20-02-05 18:08

Vi hører meget gerne om hvorvidt spændingsmåling, udskiftning af pærer osv. hjælper.
Gør de IKKE vil jeg spørge dig:
Har du observeret andre mærkelige eller uforklarlige hændelser i din lejlighed??
Jeg har nemlig hørt om helt andre årsager!
vl h
L

Kommentar
Fra : tommymortensen

Dato : 26-02-05 10:04

du kan montere en lys-dæmper, det kan også være en løsning så holder pærene meget længere ved bare at dæmpe 10%

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 26-02-05 16:31

Lyngballe genfremsætter sit spørgsmål af 20-02
mvh
L

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 26-02-05 18:52

Lyngballe, der er nok tale om at spørgeren syntes det er lidt tit pærene springer (Uden at have helt nøjagtig styr på hvor tit. (Hvem går også og skriver det ned))
Her er nok ikke tale om at ånder går rundt og springer pærer for sjovt, eller for den sags skyld flytter rundt på møblerne, tror du da det?
Men vi mangler jo ligesom Ladmorillo, til at deltage?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 05-03-05 20:07

Tak for svaret pallebhansen. :)

@lyngballe
smut din skøre skid!

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 07-03-05 12:14

Alle de svar, du fik, kunne enhver blot middelmådigt begavet "skør skid" have fortalt dig.
Jeg betragtede det egentlig som en selvfølge, at du selv havde taget den slags selvfølgeligheder i betragtning inden du spurgte!
Derfor var jeg interesseret i at høre om der var ting, som vi almindeligt begavede mennesker havde overset, og som afspejlede sig i andre uforklarligheder.
Jeg har selv haft tilsvarende problemer uden nogensinde, trods spændigngsmåling, udskiftning med andre typer pærer osv osv, at fundet løsningen.
Og jeg har ikke snakket om ånder!!
Vær lidt mere seriøs en anden gang.
L