/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fejlkoder opvaskemaskine
Fra : masteraugust0
Vist : 2902 gange
200 point
Dato : 19-02-05 15:09

Hej Alle

Jeg har fået et problem m/en ny opvaskemaskine af mærket Elvita IOE740 (indbygningsmodel)
Første opvask var færdig....troede jeg efter ca.2 timer , derfor åbnede jeg lågen.
Jeg kunne nu se at der stod temmelig meget vand i bunden og mente den så nok ikke var færdig.
Problemet er nu at den ingenting vil!!!!! udover at den kommer med et bip med 60 sekunders mellemrum.
Har talt med forhandleren(Punkt1) og de har flere gange talt med deres leverandør for at se om ikke vi kunne løse problemet over telefonen.Men det er tilsyneladende ikke meget de kender til maskinen , grunden skulle være at "det er en helt ny model".
Jeg har forsøgt at starte den på alle programmer men uden resultat.
Forhandleren vil sende en montør ud for at kigge på den , men dette vil give mig temmeligt meget arbejde , da den er inbygget på en meget besværlig måde , så hvis han skal have den ud vil det tage mig mange timer!!!
Hele betjeningspanelet sidder i lågen , når denne åbnes , og forhandleren/leverandøren mener den nok bare skal resettes , men de aner ikke hvordan.
Hvad gør jeg.???

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 19-02-05 15:17

Vi har en ASKO, og da den var ny kunne den ikke tømme sig for vand, første montør skiftede programmet. men nylig efter anden montørbesøg, fandt man ud af at der i afløbet ved lænsepumpen sad en plasticbøsning som skulle fjernes, og siden har der ikke været noget ivejen.

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 19-02-05 15:21

Min tømte sig næsten helt , og selve afløsslangen blev meget varm af vandet så mon ikke den side fungerer som den skal??? Jeg mener hvis der sad en bøsning i , kan der vel ikke komme vand ud overhovedet.??
Hvad skete der med jeres da i åbnede lågen...væltede vandet så ikke ud??

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 19-02-05 15:46

Nej, den kunne bare ikke tømme sig helt. Der stod en smule vand ved afløbet, op i nivo med bunden, men det var nok til at den lugtede fælt fra gang til gang den blev brygt.

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 19-02-05 15:51

Min kan slet ikke starte , har kun kørt den ene gang.

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 210 point
Dato : 19-02-05 16:17

Hej Jan

Tag ikke sorgerne på forskud !

Lad nu først montøren se på problemet ( Der er jo stadigvæk reklamationsret på 2 år ! )

Højest sandsynligt skal maskinen ikke ud fra sin plads i køkkenet - blot skal elektronikken "nulstilles" så
maskinen igen kan starte op.. ( Den er sikker gået i "fejl" på grund af for lang udpumpningstid !)

Når han har gjort dette vil han sikkert, som det næste, undersøge grunden til at maskinen ikke kan komme af med alt vandet...
Mest sandsynlig fejl er:

1. Knæk på afløbsslange.
2. Fremmedlegeme i slange.
3. Prop i afløbssystem under vasken etc.
4. Fremmedlegeme i pumpe / pumpehus.

Hvis det så viser sig at maskinen alligevel skal ud fra bordet må du tage problemet derfra...
( Det ville så være en god lejlighed til at få konstruktionen ændret således at maskinen er mere tilgængeligt for service - det skulle jo være meget mærkeligt om det blev sidste og eneste gang der opstod en fejl på "dyret" )*

ELVITA er ELBODANS eget produkt/mærke - dvs. et mærke de får "påklistret" på forskellige andre mærker, og som kun kan købes hos ELBODANS forhandlere (punkt1 - ServiceRingen - ELplus - Snehvide - Lysmesteren - Elgrodan - Elkøb.)

*)Typisk er disse produkter af Italiensk herkomst - med kvalitet herefter...

Fejlkoderne & nulstilling kan jeg desværre endnu ikke hjælpe dig med - De er IKKE blevet frigivet for vi andre alm. "dødelige montører" - endnu...

Håber tingene løser sig for dig uden de store problemer !

Mvh. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 20-02-05 08:13

Ole har ret i de ting han skriver og nævner de 4 oftest forekomende fejl der opstår.

Jeg vil nu råde dig til at trække maskinen ud og sikre dig at du ikke har klemt afløbsslangen da du skubbede den ind.
Den har jo ikke engang færdiggjort 1. vask.
Hvis maskinen udskriver en fejlkode, i dette tilfælde svigt i pumpefunktion, så burde det stå i betjeningsvejledningen under punktet " Fejlfinding " eller " Hvis maskinen ikke virker."

Hvis du er udsat for en af ovennævnte fejl, skal du være opmærksom på at ingen af dem udløser en garanti REP. men en regning. Du kan dog undgå en regning på pk1. hvis det er en af PUNK 1´s montører, der har opstillet den, ellers er det af med kassen.

mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 23-02-05 22:11

Hej alle tak for jeres hjælp
Jeg fandt selv fejlen og nåede at afbestille montøren.
Det viste sig at jeg blot skulle bruge begge knæ og begge arme når jeg skulle lukke lågen
Nu håber jeg at finde ud af at lågen kan justeres , så den går lidt lettere , eller må jeg begynde at "pumpe jern"
Det snød lidt at lågen klikker 2 gange når den lukkes og jeg troede så fejlagtigt at den var lukket når jeg hørte et klik.
Alt dette kunne være undgået hvis blot der havde stået fejlkoder i manualen eller Punkt 1 kunne have oplyst dem.

vad mener du med :
*)Typisk er disse produkter af Italiensk herkomst - med kvalitet herefter...

Vi har i løbet af årene slidt flere "mellem bilige" maskiner af mærket Zanussi(Italiensk???) op , uden problemer.
Poblemer fik vi første gang da vi for ca. 2år siden købte en dyr vaskemaskine af mærket Bauknecht til over 7000,-
den har siden været rep. 3 gange og sidste gang ingen garanti (udskiftning af motor og printplade-av av av )
Næste gang bliver det Zanussi igen(eller det står der ihverfald på fronten)

Mvh.Jan

Godkendelse af svar
Fra : masteraugust0

Dato : 24-02-05 13:55

Ok svar , jeg gav nok for lidt oplysninger til at du kunne ramme i plet.

Mvh.Jan