/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hjælp til fotoredigering.
Fra : tullenulle
Vist : 1174 gange
100 point
Dato : 19-02-05 10:35

Hej alle sammen.
Jeg er blevet bidt af at lege med billeder, og så fornylig et billede af en dreng som spiser et æble, hvor billedet var S/H og æblet i farver, er der nogle som kan fortælle mig om det er svært at lave, samt gerne et link til en evt. beskrivelse eller andet så jeg kan komme i gang, det skal siges jeg er MEGET ny i dette.

MVH. Tulle.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 19-02-05 10:49

Der er ikke så meget "mystik" eller hokus-pokus over sådant et billede...det er faktisk med lidt kendskab til et billedebehandlingsprogram ikke så svært at lave sådanne "effekter". Det ultimative program til dette er UTVIVLSOMT PhotoShop (PS) som umiddelbart er "en stor mundfuld" at gabe over som nybegynder (hvilket dog ABSOLUT ikke skal afskrække dig fra at gå i kast med dette!!!) Faktisk er der udgivet et program som tager udgangspunkt i dette: PhotoShop Elements.
Det er blot er "barberet" udgave af PS, men hvor der er lagt vægt på de værktøjer som man bruger i billedbehandling.

Såfremt du vil gå i gang med PS elements eller hele PS er der MASSER af lektura, både på skrift (dansk) og på nettet i form af øvelser og dokumentation.
Se f.eks. her: http://www.villysonnichsen.dk/

Der findes dog også andre såkaldte freewareprogrammer som er tilgængelige her på nettet og som i mange tilfælde er ret gode til alm. billedredigering.

God fornøjelse med en spændende fremtid i selskab med "det digitale mørkekammer"!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : kaypia

Dato : 19-02-05 10:55

-tullenulle
Der er næsten ingen grænser for, hvad man gøre med billeder, når bare man har et rimeligt godt billedbehandlingsprogram. Et af dem er Adobes Photoshop Elements 2 (findes nu i ny vers. 3) I bladet DigitalFoto Nr. 11/2004 findes på side 41 en nøjagtig beskrivelse/vejledning for udførelse af lige netop det ønske, som du efterlyser, ved anvendelse af Elements 2.
Og det er i k k e svært, bare man har programmet - eller et andet. Det er en teknik, som de fleste programmer af den type kan klare. Den praktiske fremgangsmåde kan bare være lidt forskellig.
Du kan prøve om, du kan få vejledningen frem ved at se efter på www.magasinet-digitalfoto.dk. Jeg ved ikke om man kan se de gamle artikler/numre.
Hvis ikke kan du opgive mig din mail-adresse, så skal jeg sende en mail bilagt siden med vejledningen
m.v.h.
kaypia

Kommentar
Fra : lejy32

Dato : 19-02-05 11:16

Hej tullenulle, her er et link til et godt og gratis program, du kan også downloade dansk sprogfil. http://www.photofiltre.com
jeg bruger også photoshop elements 3, som begynder kan du sagtens bruge det gratis program.
Mvh. lejy32

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 19-02-05 18:26

Hej tullenulle, Jeg kan også som "lejy32" skriver varmt anbefale Photofiltre.
Dette på trods af at jeg er en svoren tilhænger af Photoshop.

Her er et par vigtige grunde til netop at vælge dette program:
1: Det er gratis.
2: Det kan ændres så det er dansksproget ( hent den dansk sprog fil samme sted)
3: Det er MEGET næmt at bruge.

Sidst men ikke mindst har jeg har undervist i Ældresagen med netop dette program, uden at "tabe" nogle eleverne på gulvet. Det forklarer vist brugervenligheden i dette program...

Hilsen Villy Sonnichsen.

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 19-02-05 21:57

Mange tak for alle de venlige svar, kan jeg på nogen måde dele mine point mellem flere svar ?

Vil også gerne nævne at det er dejligt man kan stille et spørgsmål og få en masse gode svar istedet for der sidder en som skal komme en dum bemærkning som man ikke kan bruge til ret meget..

MVH. Tulle.

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 25-02-05 15:41

Tak for svaret pallenoc.