/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pift kedeligt toilet op..
Fra : AhHaIC
Vist : 3917 gange
2 point
Dato : 19-02-05 10:21

Nogen der har nogle gode idéer til hvad man kan gøre af lir for at pifte et kedeligt gammelt toilet op - uden at skulle pille fliser ned op sitte nye op... har et lille toilet med de der kedelige hvide hospitals fliser og et støbt gulv af en slags, de der grimme sorte med 2-3 forkellig farvede prikker i.... Nogen friske ideer?? kan man male på den slagsfliser?? Lime ting på? Sitte spejle op?? Nogen forslag??

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-02-05 11:10

Hej AhHaIC

I mit køkken havde jeg kedelige hvide fliser....indtil jeg malede en bort med glasmaling. Det holder fint, sålænge man ikke gnider for hårdt på malingen når man gør det rent. Du kan også male på spejlet med glasmaling - du kan købe et trætoiletbrædt (de fås nogengange billigt i fx. Netto eller Fakta) Køb en smart toiletbørste og toiletpapirholder. Det pynter alt sammen

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 19-02-05 11:28

Du kan forøvrigt også lave striber på dit toiletbrædt med isolertape, hvis du ikke vil invisterer i et nyt. Håndklæder/gæstehåndklæder skal selvfølgelig matche i farverne

Accepteret svar
Fra : joeson

Modtaget 2 point
Dato : 19-02-05 12:15

Du kan i byggemarkeder købe selvklæbende plaststykker der passer på de fleste fliser. Så kan du pifte op med næsten de farver og mynstre der passer dig.
Læg en stump tæppe på gulvet eller en måtte, så slipper du for synet af terrasoen

joeson

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-02-05 13:23

Hejsa

Nogle idéer:

Du kan polere terazzogulvet med bivoks.

Male fliserne med speciel maling til det - spørg evt. farvehandler eller byggemarked.

Er der meget højt til loftet, kan du "sænke" det med et træespalier evt. malet), hængt op i kæder.

Du kan købe borter i marmor eller keramik, som du kan sætte op, som afslutning øverst på fliserne.

Eller male en bort rundt - f.eks. firkanter i hver sin farve, som macher håndklæder.

Hænge et nyt spejl op - fåes jævnligt i f.eks Søstrene Grene til en billig penge eller male en billedramme og sætte et spejl i den.

Hænge små søde/sjove billeder op, f.eks. kan man få små kort med sjove motiver af buttede mennesker på et badeværelse. Kom dem i en ramme med glas (så de kan klare fugten).

Sy nye gardiner.

Hækle et lille tæppe af lagner, som du klipper i strimler således: klip kanten rundt og fortsæt som en slags spiral, så strimlen ikke bliver brudt.

Jamen, jeg ku' bli' ve'!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-02-05 14:36

I IKEA kan du få spejle i den størrelse du nævner, alm. hvid badeværelsesflise, og klæbe på som fx en bort på hveranden flise, på den ene eller anden led eller hvordan det nu kunne live op.
Til terrazzogulv, det nistrede og hvide flise ser det flot ud med et mørkt træ toiletsæde. Du kan sætte nogle nye lækre ting, som toiletrulleholder, sæbeskål håndklædeholder osv op i et lækkert eksklusivt design. fx. stål og glas evt materet glas ville være flot til.Det kan du få i fx "Silvan"
Belysning ville kunne gøre en stor forskel. I forretningerne "Lisbeth Dahl" og "Bed and Bath" og "Illums Bolighus", kan du finde særligt udsøgte ting til dit badeværelse, der kan gøre det smart og lækkert.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-02-05 14:42

PS. Du kan godt male den slags fliser eller fx bare fugerne, der findes en særlig slags "tusch", specielt til det, men pas på, sørg for at sætte dig godt ind i proceduren via en gør det selv side, og en fagmand hvor du køber maling, det kan megert let gå hen og blive noget der fortrydes og det er svært at lave det rigtigt pænt og det kan jo ikke føres tilbage til udgangpunktet.

Hvis der er et vindue i badeværelset, ville en stuebambus sagtens kunne stå der og pynte, de kan godt lide halvmørkt og fugtigt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-02-05 14:47

Terrazogulve kan gøres ret lækre, Læs: MEGET LYSERE og BLANKE - se helt nye ud ved den rigtige rensning/behandling, -bare spørg din farvehandler hvad du skal bruge og hvordan.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 20-02-05 08:44

Hvad med at lave et stort maleri ud af det? du kan bruge acryl kunstnerfarver. System 3 f.eks holder udemærket, men andre mærker kan også sagtens bruges. Du han evt. tage en række fliser ud, og der lave en bord af porcelænsskår fra kopper talerkener o.l., samt spejlstumper, granit, marmor og halvædelsten. Spejlstumper kan du få gratis hos glarmesteren, og granit og marmor hos stenhuggeren. der kan ligge meget fornøjeligt arbejde i det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-02-05 10:02

Du kan også lave noget mosaik, få¨s i et vælg af farver hos byggemarkeder og rimeligt nemt at arbejde med, når først der er en plan / mønster at gå efter.
Der er vist nogle artikler om det på goerdetselv´s hjemmeside

Godkendelse af svar
Fra : AhHaIC

Dato : 23-02-05 14:13

Tusind tak for alle jeres kreative svar... Var meget inspirerende, håber jeg kan hjælpe jer en anden gang ;)