/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Lader til blybatteri og vedligeholdelses~
Fra : nilsg
Vist : 1911 gange
300 point
Dato : 19-02-05 08:00

Hvad er forskellen på laderen til de 2 batterier - er der forskel på ladespændingen? eller andet?
nilsg

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 310 point
Dato : 19-02-05 08:52

På de fleste ladere i den lidt dyrere ende, kan man vælge ved hjælp af en omskifter på ladeapperatet, om det skal lade et vedligeholdelsesfrit batteri eller et "almindeligt" . Ved det vedligeholdelsesfri batteri lader den med "korte" impulser så batteriet ikke "koger" under opladningen.
Den bedste måde at oplade et batteri på, er dog stadig at lade generatoren på motoren gøre arbejdet. Den giver nemlig batteriet de "chok" som gør at batteriet ikke sulfater til...eksempelvis efter at mc'en har stået stille her om vinteren. Hvis du kan starte motoren med dit batteri (eller evt. med kickstart) får dit batteri den bedste "opvågning" den kun få efter en pause.

God sæson!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 19-02-05 18:00

Tak Palle!
I forvejen lader jeg mine batterier med en 2,5A lader - som er tilsluttet et tænd/slukur - så den lader 15 min. pr. time.
Er en lader med korte impulser bedre? Hvor korte er impulserne og hvor lange er pauserne?
Jeg går udfra at ladespændingen er den samme.
Nu starter sesonnen, og amter og kommuner har forhåbentlig snart fået brugt deres saltlagre!
Nilsg

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 20-02-05 08:49

Uden at være ekspert, så er det millisekunder vi snakker om i selve ladeprocessen. Det en impulslader gør, er at den "efterligner" generatorens ladeimpulser, så batteriet får en "sundere" opladning...det er derfor at motorens egen genrator er ABSOLUT det bedste "værktøj" at lade med. Et batteri som udelukkende bliver holdt vedlige af en generators ladeimpulser, holder væsentligt længere end et batteri som bliver "klatladet" med en hjemmelader, idet det som nævnt bliver ødelagt af sulfat på blypladerne i cellerne.

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : nilsg

Dato : 20-02-05 09:08

Tak for svaret pallenoc.