/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Ælter??
Fra : Grillemuzen
Vist : 558 gange
40 point
Dato : 19-02-05 02:55

Hvad vil det sige når en kat ælter??

KramZer Grillemuzen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-02-05 03:20

Det er et levn fra killingetiden hos moderen. Killingerne ælter for at fremme mælkeproduktionen når den patter hos moderen, samtidigt er det en stor nydelse for katten, fordi den associerer til denne dejlige tid hos sin moder. Det er gerne bløde områder, der får en kat til at ælte.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-02-05 07:22

Det er tegn på velvære.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 19-02-05 07:59

vores store hankat ælter sommetider ( i grunden ofte), når den hopper op til mig - på mine overvægtige lår - mens den samtidig spinder så højt, at den nærmest hviner. den ser fuldstændig tåbelig ud af bar lykke. det skal lige nævnes, at den var mere end 12 uger, da den flyttede hjem til os. i en alder af snart 4 år, er den stadig "morsyg".
mvh.
...aase

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-02-05 11:44

Vores ælter på min hals. Det er nok den mindst bløde del af mig, men det passer lige, at han kan nå min hals, når han er oppe og kæle. Han vil kun ligge på ryggen på armen som en anden baby. Om han er taget for tidligt fra moderen vides ikke, da han er en tilløber.
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 19-02-05 12:02

Det er noget katten gør fordi den kan lide det, og fordi den afsætter sine duftspor på det den ælter.
Lidt på samme måde som når den ude i naturen kradser i træstammer o.s.v. for at afmærke.

Og hvis du er i tvivl om hvordan den gør det, er det når den står og ælter med poterne i f.eks et tæppe den skal sove i.
Det har ikke noget at gøre med, at den savner sin mor eller at den er taget for tidligt fra.
Men nogen mener, at katten gør det, fordi den forbinder nydelse og hygge med de samme bevægelser som når den skulle die ved moderen.
mvh dova

Kommentar
Fra : Grillemuzen

Dato : 19-02-05 17:20

Tak for svarene.. Så blev jeg så klogere..

KramZer Grillemuzen...

Godkendelse af svar
Fra : Grillemuzen

Dato : 19-02-05 17:20

Tak for svaret dova.